Η παρέμβαση στο Ελληνικό καμπανάκι κινδύνου για το αεροδρόμιο Ηρακλείου
Άρθρο του Γ. Λογιάδη*
Πριν λίγες ημέρες στη Βουλή έγινε η κύρωση της σύμβασης για το ακίνητο του Ελληνικού- Αγίου Κοσμά.
Δεν είναι ένα κλασικό σχέδιο νόμου και δεν επιδεχόταν τροποποιήσεις.
Επί της ουσίας ήταν μία μνημονιακή δέσμευση, που ακολουθούν και στηρίζουν όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις των 10 τελευταίων ετών.
Ας δούμε όμως τι πρόκειται να γίνει στο Ελληνικό.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη σε μία έκταση 3,5 φορές μεγαλύτερη από την έκταση του Μονακό, δημιουργώντας μία πόλη μέσα στην πόλη, ένα τύπο Las Vegas με καζίνο, exclusive περιφραγμένες οικιστικές και τουριστικές περιοχές, μία πόλη γκέτο, με τέσσερις μόνο εισόδους, με ουρανοξύστες ύψους 200 μέτρων και τεράστια εμπορικά κέντρα, αλλάζοντας πλήρως τη φυσιογνωμία όχι μόνο του παραλιακού μετώπου της Αττικής, αλλά και όλου του λεκανοπεδίου, σε στυλ Λατινικής Αμερικής ή Αφρικής που καμία σχέση δεν έχει με την Ελλάδα.
Οι όμοροι δήμοι αν και κατέθεσαν απόψεις για το σχέδιο νόμου, αυτές δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψιν όπως είπε, ο δήμαρχος Αλίμου κ. Κανδύλης. Επιπλέον οι Δήμοι δεν έχουν πάρει την εισφορά σε γη που ορίζει ο νόμος και το Σύνταγμα.
Υπάρχει μία πρόθεση ελαχιστοποίησης των δημόσιων χώρων, όπως ανάφερε ο κύριος Μπελαβίλας, διευθυντής του εργαστηρίου αστικού περιβάλλοντος του τομέα Πολεοδομίας και χωροταξίας του Ε.Μ.Π..
Ο δε δήμαρχος Ελληνικού Αργυρουπόλεως τόνισε ότι τα οικόπεδα αυτά θα έπρεπε κανονικά να διανεμηθούν στους δήμους της περιοχής κατ’ αναλογία για να καλύψουν τις τoπικές τους ανάγκες.
Ουσιαστικά αυτό το έργο κάνει την Αθήνα μία Mega Polis /Mega City, σε πλήρη αντίθεση με το ελληνικό «Μέτρον άριστον», είναι μία «ύβρις» προς το περιβάλλον και την κοινωνία.
Τα φαραωνικά αυτά έργα, οπτικά θα είναι σε πλήρη αντίθεση με το ανθρώπινο μέτρο και Αρμονία του Παρθενώνος, τα οποία επίσης θα επιβαρύνουν τόσο το μικροκλίμα της περιοχής όσο και του ευρύτερου χώρου.
Ο κυκλοφοριακός φόρτος της Λεωφόρου Ποσειδώνος και της Λεωφόρου Βουλιαγμένης θα γίνει πολύ μεγαλύτερος και η φέρουσα ικανότητα τους που είναι ήδη οριακή η και ανεπαρκής όπως βλέπουμε σε ώρες ή ημέρες αιχμής, θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο.
Η ρύπανση και το νέφος θα υποβαθμίσει ακόμη πιο πολύ την ποιότητα της ζωής των Αθηναίων.
Ως τεράστιος, δυσανάλογος προς το ευρύτερο περιβάλλον πόλος συγκεντρωμένων μεγάλων οικονομικών δραστηριοτήτων, θα εξαφανίσει, θα ρουφήξει τις μικρότερες επιχειρήσεις των γύρω περιοχών.
Οι οικονομικές ανισότητες που διεύρυνε ή πανδημία θα μεγαλώσουν έτη περισσότερο, λόγω αυτού του φαραωνικού έργου, η τοπική αγορά θα κλείσει και οι οικονομικές δραστηριότητες θα συγκεντρωθούν σε πολύ λίγα χέρια.
Επιπλέον θα πάνε στράφι τα χρήματα που δαπανήθηκαν στον χώρο του Ελληνικού για να γίνουν τα Ολυμπιακά έργα, χρεωμένα σε όλο τον ελληνικό λαό, αφού αυτά θα κατεδαφιστούν, όπως επίσης και άλλα κτίσματα ιστορικού και αρχαιολογικού χαρακτήρα.
Η σύμβαση του Ελληνικού είναι αναγκαίο να προβληματίσει τους φορείς του Ηρακλείου.
Ο λόγος είναι ένας.
Αυτό το μοντέλο, αυτό το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών, πρόκειται να αποτελέσει βάση για την μελλοντική χρήση του χώρου του νυν Διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Νίκος Καζαντζάκης, όταν αυτό κλείσει.
Η κυβέρνηση δεν προσανατολίζεται σε ήπιες παρεμβάσεις για να δοθεί ο χώρος στις τοπικές κοινωνίες αλλά σε παρεμβάσεις που οδηγούν σε καταστροφή του περιβάλλοντος, αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία της περιοχής και συγκεντρώνουν τον πλούτο στα χέρια των λίγων.
*Βουλευτής Ηρακλείου, του ΜέΡΑ25- Οικονομολόγος