Η Ν.Δ μέσα στο fast track θάβει και τα απορρίμματα!

Δημοσιεύτηκε στις 25/07/2021 13:01

Η Ν.Δ μέσα στο fast track θάβει και τα απορρίμματα!

Άρθρο του Γιώργου Λογιάδη, Βουλευτή Ν. Ηρακλείου ΜέΡΑ25*

Νομοθετήσαμε  για άλλη μία φορά μέσα σε ένα συνεχή κυκεώνα σ/ν και εν μέσω πανδημίας, που φέρνει η κυβέρνηση συνεχώς στη Βουλή  με την μορφή fast track, με πάρα πολλές τροποποιήσεις που κατατίθενται κυριολεκτικά 5 λεπτά πριν από την ψήφιση κάθε σ/ν , όπως ακριβώς έκανε και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το πρόσφατο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την ανακύκλωση απορριμμάτων και για ενεργειακά θέματα, το είχε αναρτήσει η κυβέρνηση ήδη δύο φορές για διαβούλευση, αλλά μόνο το μισό από αυτό.

Το άλλο μισό  δεν το έθεσε  ποτέ  σε δημόσια διαβούλευση, σε δημόσιο διάλογο. Αναρτήθηκε με 70 άρθρα και ψηφίστηκε με  148 και ……τροποποιήσεις !

Το 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε ένα αντίστοιχο νομοσχέδιο, η Νέα Δημοκρατία το καταψήφισε τότε , σήμερα  γίνεται ακριβώς το αντίθετο και τελικά η Ελλάδα βουλιάζει στα απορρίμματα , όντας η τελευταία στην ανακύκλωση.

Ανέφερε ο κ. Υπουργός στην επιτροπή στις 15-7-2021, ότι « η ταφή των απορριμμάτων στη χώρα μας δυστυχώς, φέρνει την Ελλάδα να έχει ένα αρνητικό ρεκόρ. Σχεδόν, το 80% των απορριμμάτων που παράγουμε το οδηγούμε στην υγειονομική ταφή, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου στο 20%».

Και ποιος κυβερνούσε όλες αυτές τις δεκαετίες κύριε υπουργέ ; Η ΝΔ , το ΠΑΣΟΚ /ΚΙΝΑΛ  και τέλος ο ΣΥΡΙΖΑ.

Το νομοσχέδιο αυτό,  αφήνει το περιβαλλοντολογικό και βαρύ  οικονομικό θέμα στους Δήμους και προφανώς στους πολίτες, διότι από το νομοσχέδιο απουσιάζουν σήμερα μέτρα και προβλέψεις, για τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση  των Δήμων, για να   ανταποκριθούν στο βάρος υλοποίησης της ανακύκλωσης που τους αναλογεί.

Το νομοσχέδιο,  χαρακτηρίζεται από έναν συγκεντρωτισμό, και επιστρέφει  σε ένα μοντέλο που έχει αποτύχει στο παρελθόν, που ο ΟΤΑ  απλώς πληρώνει. Παράλληλα, καλείται να καταβάλει υπέρογκα τέλη ταφής, αλλά και τα πρόστιμα της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς να έχει ουσιαστικά κανέναν έλεγχο, ούτε στο σχεδιασμό ούτε στις επιλογές της διαχείρισης των απορριμμάτων. Αποτέλεσμα θα είναι τελικά ή  αποτυχία στους πολύ υψηλούς  στόχους που υιοθετούνται από τον εθνικό σχεδιασμό για την Ευρωπαϊκή Οδηγία 851 του 2018 για την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση.

Καύση απορριμμάτων

Ένα άλλο βασικό τμήμα του σχεδίου νόμου  είναι, η  προώθηση με κάθε κόστος της καύσης των απορριμμάτων, ακόμα κι αν αυτή μεταφράζεται σε κατασπατάληση τεράστιων ποσοτήτων ανακτήσιμων υλικών, η εμμονή στην ιδιωτικοποίηση, ο συγκεντρωτισμός στη λειτουργία του συστήματος διαχείρισης και η εκτόξευση του κόστους, που θα κληθούν να καταβάλουν οι πολίτες.

Αυτό στηρίζεται  επίσης στην πίεση των εργοστασίων παραγωγής τσιμέντου να χρησιμοποιούν κάθε λογής ανεπεξέργαστα σκουπίδια  ως φτηνό καύσιμο υλικό.

Ας πάμε μερικά χρόνια πίσω την 1η Ιανουαρίου του 2018, η Κίνα τότε περιόρισε δραστικά κατά 95% τις εισαγωγές ανακυκλώσιμων και στερεών αποβλήτων που εξήγαγαν κυρίως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και το Μεξικό.

Η γειτονική Τουρκία εισάγει επίσης ένα πολύ μεγάλο μερίδιο των πλαστικών απορριμμάτων και συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους ρυπαντές των θαλασσών με πλαστικά. Αντιλαμβανόμαστε τους τεράστιους κινδύνους  και για την  Ελλάδα.

Μετά λοιπόν από την απόφαση της Κίνας το 2018 να μην εισάγει άλλα απορρίμματα, δεν είναι καθόλου τυχαίο που βλέπουμε ότι κάηκαν 10 εργοστάσια ανακύκλωσης, τον τελευταίο χρόνο: Στο Λασίθι,  στην Πρέβεζα, στην Εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Κιλκίς,  στην ΒΙΠΕ Πατρών,  στο Μπολάτι Κορινθίας, στο δρόμο Λάρισας- Καρδίτσας,  στο Μενίδι,  στην Αυλίδα του δήμου Χαλκίδας, στον  Ασπρόπυργο, στη Μάνδρα Αττικής.

Ανέφερε επίσης ο υπουργός στην επιτροπή ότι  «Δε θα απαριθμήσω  τους χιλιάδες τόνους απορριμμάτων που κείτονται κάτω από τον ήλιο και τους 40 βαθμούς κελσίου και μάλιστα στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου».

Θα αυτό ακριβώς το σημείο, θα  υπενθυμίσω την τεράστια περιβαλλοντική βόμβα που αποτελούν τα 31 κουφάρια πλοίων που κείτονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και απειλούν τον Αργοσαρωνικό, αλλά και πολλά άλλα   ναυάγια όπως του Sea Diamond εδώ και 14 χρόνια στη Σαντορίνη, στον πλέον τουριστικό προορισμό της Ελλάδας, η αυτό του Σάμινα στην Πάρο.

Όλα αυτά και πολλά άλλα είναι περιβαλλοντικές ωρολογιακές βόμβες έτοιμες να εκραγούν με πολυποίκιλες καταστροφικές συνέπειες.

Μέρος από την τοποθέτηση, στην ολομέλεια της βουλής, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ης Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα, επείγουσες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές και ενεργειακές ρυθμίσεις».