Είναι έτοιμη η Ελληνική Επιχειρηματικότητα να ανταποκριθεί στη μετατροπή του τουρισμού;
Ο τουρισμός στην Ελληνική πραγματικότητα μπορεί να παρομοιαστεί ως ένα εργοστάσιο παραγωγής αφού επικεντρωνόμαστε στη «μάζα», χωρίς να διακρίνουμε ποιο είναι το κύριο συστατικό που καθιστά το τουρισμό τόσο μοναδικό. Ιδιοκτήτες και στελέχη αναζητούν συνεχώς την βιώσιμη ανάπτυξη των ξενοδοχείων και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα κάνει την επιχείρηση αν όχι μοναδική, ξεχωριστή και κερδοφόρα.
Το τρέχον έτος οι επιχειρήσεις κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν υγειονομικά προβλήματα και πέρα από αυτά θα πρέπει να προετοιμαστούν για να αντιμετωπίσουν τη μεταβολή του τουρισμού και πιο συγκεκριμένα τις τάσεις των ταξιδιωτών οι οποίες αλλάζουν ριζικά μέσα στο χρόνο. Ποιες είναι όμως αυτές οι τάσεις;
Οι βιωματικές (experiential) διακοπές μετατρέπονται σε μετασχηματιστικές (transformational).
Όταν αναφερόμαστε στις βιωματικές διακοπές και τον βιωματικό τουρισμό, τον ταυτίζουμε με την αυθεντική και συναρπαστική εμπειρία που οι ταξιδιώτες βιώνουν στην χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα, βιωματικές ονομάζονται όλες εκείνες οι προσωπικές εμπειρίες που συγκινούν και προσφέρουν γνώση. Οι άνθρωποι δίνουν έμφαση στην αποκόμιση εμπειριών από μια χώρα, μια πόλη ή ένα μέρος αποκτώντας επαφή με την τοπική ιστορία, τους ανθρώπους και την κουλτούρα.
Τι είναι όμως ο μετασχηματιστικός τουρισμός (transformational travel);
Η φιλοδοξία πίσω από το ταξίδι δεν είναι μόνο εμπειρία αλλά και εμπειρία μετασχηματισμού που περιλαμβάνει αυτοπραγμάτωση, πιο βαθιά σημασία και ειλικρινείς ανθρώπινες συνδέσεις. Τα μετασχηματιστικά ταξίδια είναι οποιαδήποτε ταξιδιωτική εμπειρία που δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να κάνουν ουσιαστικές και διαρκείς αλλαγές στη ζωή τους. Είναι μια νέα φιλοσοφία για ταξίδια που συνδέει τους ταξιδιώτες με τον πιο αληθινό εαυτό τους και με τους άλλους, καλλιεργώντας μια αίσθηση σκοπού.
Ο μετασχηματιστικός τουρισμός δημιουργεί αλλαγές στον τρόπο ζωής των ταξιδιωτών όπως η ανάγκη για νέα και βαθύτερη επίγνωση της προσωπικής ευημερίας, ισχυρότερη αυτογνωσία, υγιεινό τρόπος ζωής και περιβάλλον καθώς και έντονη ανάγκη για συναισθηματικό συντονισμό.
Τα τελευταία χρόνια, η ταξιδιωτική βιομηχανία έχει επικεντρωθεί στη σημασία της δημιουργίας εμπειριών. Αυτές συχνά δημιουργούνται για να είναι κατάλληλες έτσι ώστε να μπορούν να προωθηθούν στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν γραφικές ευκαιρίες για την παροχή επιφανειακών δικαιωμάτων κομπορρημοσύνης. Ωστόσο, πολλοί αιτούντες ευεξίας έχουν προχωρήσει και ταξιδεύουν με την πρόθεση να αναζητήσουν εμπειρίες με βαθύτερο συναισθηματικό συντονισμό και νόημα. Για να καλύψουν αυτήν την αυξανόμενη ζήτηση, οι ηγέτες στον τουρισμό ευεξίας προσπαθούν να περάσουν πέρα από την εμπειρία στην μεταλλαγή.
Υπάρχει μια ευρύτερη αλλαγή από την οικονομία εμπειρίας στην οικονομία μετασχηματισμού, όπου το προϊόν που αγοράζεται δεν είναι εμπειρία αλλά ο βελτιωμένος εαυτός που προκύπτει από αυτό.
Ως κοινωνία, δεχόμαστε αυξημένες πιέσεις. Η καθημερινή ζωή είναι πολύ πιο έντονη. Το μετασχηματιστικό ταξίδι έρχεται σε μια εποχή που επιδιώκουμε μεγαλύτερο νόημα. Υπάρχει ένας πυρήνας μέσα μας που αισθάνεται άστατος. Τα μετασχηματιστικά ταξίδια μας βγάζουν από τις ζώνες άνεσής μας και μας φέρνουν σε ένα περιβάλλον όπου έχουμε χρόνο και χώρο για προβληματισμό και επανεκτίμηση. Οι άνθρωποι αισθάνονται έλλειψη σκοπού. Ως αποτέλεσμα, είναι πλέον πρόθυμοι να αφιερώσουν χρόνο, χρήματα και προσπάθεια για να ανακαλύψουν κάτι περισσότερο. Τα καταφύγια ευεξίας προσφέρουν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι μπορούν να ξεφύγουν από την καθημερινή τους ζωή. Παρέχουν ένα διανοητικό κενό, ενώ εφαρμόζουν μια δομή έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να αναλογιστούν και να προβληματιστούν.
Για να μπορέσει να διατηρηθεί ο πυρήνας της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας ακέραιος πρέπει να αναλογιστούμε αν μπορούμε να ανταποκριθούμε άμεσα στη μεταβολή του τουρισμού και να διατηρήσουμε το μοναδικό πλούτο που προσφέρει η χώρα μας.
Επομένως, είναι έτοιμη η Ελληνική Επιχειρηματικότητα να ανταποκριθεί στη μετατροπή του τουρισμού;
Μια ερώτηση που μόνο μια κρίση (κοινωνική ή/και οικονομική) ίσως μας δώσει απαντήσεις.
*Κωνσταντίνος Κομονταχάκης – (BSc, MBA)
Ελεγκτής Κόστους Τροφίμων & Ποτών (Food & Beverage Cost Controller)