Το μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας με σινιόν αποκαλύφθηκε κάτω από πίνακα του Πικάσο

Δημοσιεύτηκε στις 13/02/2025 11:11

Το μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας με σινιόν αποκαλύφθηκε κάτω από πίνακα του Πικάσο

Το πορτρέτο της γυναίκας χάθηκε όταν ο Πικάσο το ζωγράφισε από πάνω, πιθανότατα λίγους μήνες μετά, το 1901 για να απεικονίσει τον φίλο του γλύπτη Mateu Fernández de Soto να κάθεται σε ένα τραπέζι σε αποχρώσεις του μπλε και του πράσινου.

Αλλά, σχεδόν 125 χρόνια αργότερα, τα περιγράμματα του αρχικού πορτρέτου αποκαλύφθηκαν από το Ινστιτούτο Courtauld του Λονδίνου, όταν εξέτασαν το έργο τέχνης χρησιμοποιώντας υπέρυθρες και ακτίνες Χ ενόψει μιας έκθεσης.

Ένας ανεξερεύνητος πίνακας του Πάμπλο Πικάσο με μια μυστηριώδη γυναίκα ήταν κρυμμένος για περισσότερο από έναν αιώνα κάτω από έναν από τους άλλους πίνακές του / Το Ινστιτούτο Courtauld της Τέχνης

Ποια είναι η ταυτότητα της γυναίκας;

Το πορτρέτο της γυναίκας «κυριολεκτικά αναδύθηκε μπροστά στα μάτια μας… κομμάτι-κομμάτι», λόγω του ψηφιδωτού τρόπου με τον οποίο μια υπέρυθρη κάμερα σάρωσε την εικόνα, εξήγησε ο Barnaby Wright, αναπληρωτής επικεφαλής της Courtauld Gallery.

Αν και οι ειδικοί «ήταν αρκετά πεπεισμένοι ότι κάτι κρυβόταν κάτω από την επιφάνεια επειδή … μπορείς να δεις πινελιές … που δεν είχαν πραγματικά σχέση με το τελικό πορτρέτο», δεν ήξεραν τι θα έβρισκαν μόλις άρχισαν να το σαρώνουν, δήλωσε ο Wright στο CNN.

Δεν είναι ακόμη σίγουροι για την ταυτότητα της γυναίκας, αν και μοιάζει με αρκετές άλλες γυναίκες που ζωγράφισε ο Πικάσο στο Παρίσι το 1901, καθώς μοιράζεται το χαρακτηριστικό χτένισμα σινιόν που ήταν της μόδας στη γαλλική πρωτεύουσα εκείνη την εποχή.

Εγκαταλείποντας αυτό το προηγούμενο πορτρέτο και ζωγραφίζοντας πάνω του, ο Πικάσο πιθανώς «δεν άλλαζε μόνο το θέμα αλλά και το στυλ του, καθώς ανέπτυσσε τον περίφημο τρόπο ζωγραφικής της Γαλάζιας Περιόδου»

Η υπέρυθρη απεικόνιση δείχνει το πορτρέτο κάτω από τον μεταγενέστερο πίνακα / The Courtauld Institute of Art

Η Γαλάζια Περίοδος του Πικάσο

«Μπορεί να μείνει για πάντα ένα είδος ανώνυμου μοντέλου», δήλωσε ο Wright, προσθέτοντας ότι εργάζονται για την ταυτοποίησή της. «Μπορεί να ήταν απλώς κάποια που έκανε το μοντέλο για τον Πικάσο… μπορεί να ήταν ερωμένη, μπορεί να ήταν φίλη».

Ο Πικάσο ήταν μόλις 19 ετών όταν έφτασε στο Παρίσι το 1901, αλλά ήδη έβρισκε διαφορετικούς τρόπους να ζωγραφίζει τα θέματά του. Εγκαταλείποντας αυτό το προηγούμενο πορτρέτο και ζωγραφίζοντας πάνω του, ο Πικάσο πιθανώς «δεν άλλαζε μόνο το θέμα αλλά και το στυλ του, καθώς ανέπτυσσε τον περίφημο τρόπο ζωγραφικής της Γαλάζιας Περιόδου», δήλωσε ο Wright.

Κατά τη διάρκεια της Γαλάζιας Περιόδου του, ο Πικάσο χρησιμοποίησε πιο ζοφερά χρώματα για να απεικονίσει τα θέματά του, καθώς απομακρύνθηκε από το προηγούμενο ιμπρεσιονιστικό του στυλ, μια αλλαγή που εν μέρει επηρεάστηκε από την αυτοκτονία του καλού του φίλου Κάρλος Κασαγκέμας.

Δέκα χρόνια πριν ειδικοί της τέχνης προσπαθούσαν να αναγνωρίσουν τον μυστηριώδη άνδρα που ανακαλύφθηκε ζωγραφισμένος κάτω από το Μπλε Δωμάτιο του Πικάσο

Η μία φιγούρα αναδύεται από την άλλη

Η απεικόνιση με ακτίνες Χ υποδηλώνει ότι ο Πικάσο επεξεργάστηκε αυτόν τον καμβά ίσως και τρεις ή τέσσερις φορές, εν μέρει επειδή δεν είχε εύκολα την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει νέα υλικά, αλλά και επειδή «είναι σαφές ότι απολάμβανε τη διαδικασία της μετατροπής της μιας εικόνας σε άλλη», δήλωσε ο Wright.

«Δεν ασβέστωσε τον καμβά στο μεταξύ αλλάζοντας το θέμα του για να του δώσει μια καθαρή αρχή. Ζωγράφισε τη φιγούρα του φίλου του απευθείας πάνω στη γυναίκα… η μία φιγούρα αναδύεται από την άλλη, μεταμορφώνοντας η μία την άλλη».

Παρόλα αυτά, υπολείμματα του πορτραίτου της γυναίκας παραμένουν ορατά στο εκπαιδευμένο μάτι.

«Μόλις μάθεις τι υπάρχει από κάτω από αυτή την τεχνική εικόνα και το μεταφέρεις πίσω στον τελικό πίνακα, μπορείς να δεις πολύ καθαρά μερικά από αυτά τα σημάδια – το μάτι της, το αυτί της και τα μαλλιά της», δήλωσε ο Wright.

«Αυτή η φανταστική παρουσία της γυναίκας, στην πραγματικότητα δεν είναι απλώς κάτω από την επιφάνεια, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να πιέζει την ίδια την επιφάνεια».

*Η έκθεση Portrait of Mateu Fernández de Soto θα εκτεθεί στην Courtauld Gallery του Λονδίνου από τις 14 Φεβρουαρίου έως τις 26 Μαΐου.

*Με στοιχεία από cnn.com

in.gr

Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook