Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χάνουν τη λάμψη τους – Τι άλλαξε την ψυχολογία των καταναλωτών

Δημοσιεύτηκε στις 16/04/2025 07:17

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χάνουν τη λάμψη τους – Τι άλλαξε την ψυχολογία των καταναλωτών

Στροφή αργά αλλά σταθερά και πάλι στα επώνυμα προϊόντα κάνουν οι έλληνες καταναλωτές καθώς η μείωση του πληθωρισμού στην αγορά των τροφίμων και βασικών ειδών σουπερμάρκετ επηρεάζει τις επιλογές τους και δείχνει να κόβει την ορμή που εμφάνιζαν τα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι των νοικοκυριών.

Η αποκλιμάκωση σε βασικές κατηγορίες τροφίμων κόβει και την ορμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Αν τα προηγούμενα χρόνια τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (pl) αποτέλεσαν αναμφισβήτητα «καταφύγιο» εξαιτίας της πίεσης των οικονομικών των νοικοκυριών αλλά και της εκτίναξης των τιμών, έχοντας κερδίσει σχεδόν το 30% της σύνθεσης του ελληνικού καλαθιού, η εικόνα αλλάζει, με τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεών τους να περιορίζεται όσο οι τιμές τους αυξάνονται σε υψηλότερα ποσοστά από αυτές των επώνυμων.

Το 2024 η ανοδική πορεία του μεριδίου της ιδιωτικής ετικέτας τροφοδοτήθηκε κυρίως από την κατηγορία των τροφίμων. Ωστόσο η αποκλιμάκωση σε βασικές κατηγορίες τροφίμων το τελευταίο διάστημα κόβει και την ορμή των pl.

Σύμφωνα με στοιχεία του βαρόμετρου της εταιρείας Circana, το πρώτο τρίμηνο του 2025 η ομάδα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισε μικρότερο ποσοστό αύξησης τόσο σε αξία όσο και σε όγκο στο 3,3% και 0,9% αντίστοιχα, την ίδια ώρα που στα επώνυμα είδη τα ποσοστά ήταν στα 4,3% και 3,% αντίστοιχα. Μάλιστα το ίδιο διάστημα η μέση τιμή στα είδη ιδιωτικής ετικέτας ενισχύθηκε κατά 2,4%, ενώ στα επώνυμα η μέση ανατίμηση ανά τεμάχιο κυμάνθηκε στο 1,3%.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δωδεκάμηνο στις αλυσίδες, γεγονός που οφείλεται τόσο στους μεγάλους όγκους που διακινούν τα σουπερμάρκετ, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητάς τους, του ανταγωνισμού με τα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και της επίδρασης των κυβερνητικών θεσμικών παρεμβάσεων, όπως η απαγόρευση των προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων αλλά και η εφαρμογή του νέου κώδικα δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

Ο συνδυασμός αυτός επηρεάζει την ψυχολογία των καταναλωτών που γυρίζουν και πάλι το βλέμμα τους προς την αγορά επώνυμων ειδών όταν δεν κυνηγούν αποκλειστικά και μόνο τη φθηνότερη τιμή. Μάλιστα το 2024 το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγαν αλυσίδα σουπερμάρκετ με βάση την γκάμα των ιδιωτικής ετικέτας που διέθετε μειώθηκε από 34% στο 31%.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με στοιχεία της Circana το 1ο τρίμηνο του 2025 το καλάθι των επώνυμων προϊόντων διαμορφώθηκε στα 210,97 ευρώ ενώ των ιδιωτικής ετικέτας στα 144,63 ευρώ.

Αν και εκπρόσωποι των αλυσίδων επισημαίνουν ότι εξαιτίας του εμπορικού πολέμου που δημιουργεί η πολιτική των δασμών του Τραμπ δεν είναι εφικτές οι προβλέψεις, σημειώνουν ότι το επόμενο διάστημα θα φανεί ξεκάθαρα αν τα ιδιωτικής ετικέτας έχουν φτάσει στο ταβάνι τους ή έχουν περιθώρια να φτάσουν στα επίπεδα άλλων χωρών της ΕΕ.

Το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Private Label Manufacturers Association (PLMA), η Ελλάδα είχε από τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης των pl με 23,7%, όταν στη Γαλλία ήταν στο 34,4%, στην Ιταλία στο 29,7%, στην Ελβετία στο 52%, στη Βρετανία στο 44,1% και στην Ολλανδία στο 45,3%.

Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook