Σχολεία: Ποια λογοτεχνικά βιβλία θα διδάσκονται οι μαθητές
Στην τελική ευθεία φαίνεται να μπαίνει η υλοποίηση της εξαγγελίας για την εισαγωγή ολόκληρων λογοτεχνικών έργων σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, έχει χαρακτηριστεί ως η μία από τις 11 αλλαγές που θα δουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα σχολεία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο ένα πρώτο βήμα προς το -εξαγγελθέν για το 2025- πολλαπλό βιβλίο.
Ένταξη λογοτεχνικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα
Ήδη, από τον Ιούλιο του 2024, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, είχε ανακοινώσει ότι τα βιβλία με τα ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα στο μάθημα της Λογοτεχνίας θα ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα κατά το δεύτερο μισό της σχολική χρονιάς.
Πράγματι, πριν από λίγες ημέρες, το ΙΕΠ απηύθυνε πρόσκληση «υποβολής προσφοράς για την ανάθεση της προμήθειας του περιεχομένου δεκαεννέα ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων», με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι το τέλος του χρόνου. Παράλληλα, έγιναν γνωστά τα βιβλία που θα μοιραστούν ανά τάξη και τα οποία έχει εγκρίνει το ΙΕΠ.
Τα λογοτεχνικά βιβλία
Η λίστα των λογοτεχνικών βιβλίων για τα σχολικά έτη 2024/25 και 2025/26, όπως αναγράφονται στην πρόσκληση του ΙΕΠ, είναι η εξής:
Προσχολική βαθμίδα
Μύθοι Αισώπου
Παραμύθια – Επιλογή (Χανς Κρίστιαν ‘Αντερσεν)
Παραμύθια – Επιλογή (Αδερφοί Γκριμ)
Δημοτικό
Α’ τάξη: Ελληνική Μυθολογία
Β’ τάξη: Ο μικρός πρίγκιπας (Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί)
Γ’ τάξη: Παραμύθι χωρίς όνομα (Πηνελόπη Δέλτα)
Ε’ τάξη: Μαύρη Καλλονή (‘Αννα Σιούελ)
ΣΤ’ τάξη: Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες (Ιούλιος Βερν)
Γυμνάσιο
Α’ τάξη: Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς (‘Αρθουρ Κόναν Ντόιλ)
Τα λόγια της πλώρης (Ανδρέας Καρκαβίτσας)
Β’ τάξη: Το ημερολόγιο της ‘Αννας Φρανκ (‘Αννα Φρανκ)
Ο θάνατος του παλικαριού (Κωστής Παλαμάς)
Γ’ τάξη: Ο Βάνκας και άλλα διηγήματα (‘Αντον Τσέχωφ)
Λύκειο
Α’ τάξη: Τα ρόδινα ακρογιάλια (Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης)
Περηφάνια και προκατάληψη (Τζέιν Ώστιν)
Β’ τάξη: Ιούλιος Καίσαρας (Ουίλιαμ Σαίξπιρ)
Η τιμή και το χρήμα (Κωνσταντίνος Θεοτόκης)
Γ’ τάξη: Το αμάρτημα της μητρός μου (Γεώργιος Βιζυηνός)
1984 (Τζωρτζ Όργουελ)
Η επιλογή των κειμένων, σύμφωνα με το ΙΕΠ, βασίστηκε, «υιοθετώντας συγκεκριμένα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και αξιοποιώντας τη βιωματική εμπλοκή των μαθητών/τριών, την ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής τους ικανότητας».
Το «στοίχημα» για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, είναι να καταστεί η ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων πιο ελκυστική, με στόχο τη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.