Πώς βρέθηκε μια άγνωστη αυτοπροσωπιογραφία του Βίνσεντ βαν Γκογκ σε ένα γκαράζ στη Μινεσότα;

Δημοσιεύτηκε στις 30/01/2025 13:00

Πώς βρέθηκε μια άγνωστη αυτοπροσωπιογραφία του Βίνσεντ βαν Γκογκ σε ένα γκαράζ στη Μινεσότα;

Σε ένα παζάρι στη Μινεσότα, ένας συλλέκτης αντικών αγόρασε μια ελαιογραφία ενός ψαρά για λιγότερο από 50 δολάρια. Τώρα, ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να είναι ένας χαμένος πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ.

Elimar, 1889, 45,72 x 40,64 εκ.

Εlimar

Ο εν λόγω πίνακας, με τίτλο Elimar (1889), θα πρέπει να φιλοτεχνήθηκε ενώ ο καλλιτέχνης βρισκόταν στο ψυχιατρικό σανατόριο Saint-Paul στο Saint-Rémy-de-Provence της Γαλλίας, στο οποίο έκανε check-in ο ίδιος, μεταξύ Μαΐου 1889 και Μαΐου 1890. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ζωγράφισε περίπου 150 καμβάδες, μεταξύ των οποίων αριστουργήματα όπως τα «Άνθη Αμυγδαλιάς»(1890), οι «Ίριδες» (1889) και η «Έναστρη Νύχτα» (1889).

Το Elimar απεικονίζει έναν ψαρά με λευκό πηγούνι και στρογγυλό καπέλο που κρατάει μια πίπα στο στόμα του, καθώς επιδιορθώνει το δίχτυ του σε μια έρημη ακτή. Η λέξη «Elimar», που υποτίθεται ότι είναι το όνομα του άνδρα, είναι γραμμένη στην κάτω δεξιά γωνία. Έχει διαστάσεις 45,72 επί 40,64 εκατοστά.

Για να αξιολογήσει τον πίνακα, μια ομάδα περίπου 20 εμπειρογνωμόνων από διάφορους τομείς -συμπεριλαμβανομένων χημικών, επιμελητών και δικηγόρων πατεντών- συγκεντρώθηκε από την εταιρεία έρευνας τέχνης LMI Group International με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία αγόρασε το έργο από τον ανώνυμο συλλέκτη αρχαιοτήτων έναντι αδιευκρίνιστου ποσού το 2019.

Άνθη Αμυγδαλιάς, Βίνσεντ Βαν Γκογκ

Πώς πιστοποιείται η αυτιθεντικότητα

Μια λεπτομερής έκθεση 458 σελίδων για το έργο αποκάλυψε ορισμένες συναρπαστικές λεπτομέρειες. Μελετώντας τις χρωστικές ουσίες και τις ίνες του Elimar, για παράδειγμα, η πρόεδρος της Scientific Analysis of Fine Art Jennifer Mass διαπίστωσε ότι ο αριθμός των κλωστών του καμβά ταιριάζει με εκείνες που κατασκευάζονταν την εποχή του βαν Γκογκ, όπως και οι χρωστικές ουσίες που χρησιμοποιήθηκαν για τη ζωγραφική του έργου – εκτός από μία.

Η οργανική ένωση PR-50, που σχετίζεται με τη δημοφιλή χρωστική ουσία κόκκινου της λίμνης γερανίου, η οποία δημιούργησε ιώδεις αποχρώσεις στον ουρανό του πορτραίτου, πιστώνεται σε μια γαλλική πατέντα του 1905-06.

Ο Μπεν Άπλτον, δικηγόρος πατεντών της Wilson Gunn, κατάφερε να εντοπίσει μια πατέντα του 1883 για το PR-50 που είχε καταχωρηθεί από την εταιρεία Colored Materials and Chemical Products of Saint-Denis σε ένα προάστιο του Παρισιού (ο αδελφός του Βαν Γκογκ, Τεό, που ζούσε στο Παρίσι, τον προμήθευε με χρώματα).

Ως αποτέλεσμα, οι συντηρητές μπορούν πλέον να χρονολογήσουν και να πιστοποιήσουν την αυθεντικότητα των έργων με αυτή τη χρωστική ουσία στα τέλη του 19ου, αντί για τις αρχές του 20ού αιώνα.

Ίριδες, Βίνσεντ βαν Γκογκ

Μια πνευματική αυτοπροσωπογραφία

«Η ανάλυση που πραγματοποιήθηκε σε αυτόν τον ξεχωριστό πίνακα παρέχει νέες πληροφορίες για το έργο του βαν Γκογκ, ιδίως όσον αφορά την πρακτική του να επανερμηνεύει έργα άλλων καλλιτεχνών», δήλωσε ο Μάξγουελ Λ. Άντερσον, διευθύνων σύμβουλος της LMI Group και πρώην διευθυντής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης.

«Αυτό το συγκινητικό ομοίωμα ενσωματώνει το επαναλαμβανόμενο θέμα της λύτρωσης του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, μια έννοια που συζητείται συχνά στις επιστολές και την τέχνη του. Μέσω του Elimar, ο Βαν Γκογκ δημιουργεί μια μορφή πνευματικής αυτοπροσωπογραφίας, επιτρέποντας στους θεατές να δουν τον ζωγράφο όπως επιθυμούσε να τον θυμούνται».

Έναστρη Νύχτα, Βίνσεντ βαν Γκογκ

Η εκτίμηση

Ο πίνακας, ωστόσο, θα πρέπει ακόμη να αποδοθεί επίσημα από το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ. Αν πρόκειται, πράγματι, για αυθεντικό βαν Γκογκ, η αξία του έργου εκτιμάται στα 15 εκατομμύρια δολάρια.

*Πηγή: Art News 

in.gr

Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook