ΠΑΣΟΚ: Φέρνει στη Βουλή τις αυξήσεις στα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Τις υπέρογκες αυξήσεις στις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές μεταφορές φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση που απευθύνεται στους υπουργούς Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη, Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, την οποία υπογράφει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος, με επισπεύδοντα τον βουλευτή Δωδεκανήσου Γιώργο Νικητιάδη.
Ως προς την ακτοπλοϊκή αγορά σημειώνεται ότι σε δρομολόγια παρατηρείται εναρμονισμένη τιμολόγηση και οι σχετικές έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν «παγώσει», ενώ οι επιβάτες πληρώνουν ήδη σε πολλές των περιπτώσεων πιο ακριβά μέχρι και 60% από αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.
«Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας αρκείται σε επιστολές και συναντήσεις χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα μέχρι στιγμής», σημειώνει το ΠΑΣΟΚ, προσθέτοντας πως «αντιθέτως και σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αντί οι τιμές να πέσουν, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο της Ε.Ε για πιο φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις και την αύξηση 5% στις νέες συλλογικές συμβάσεις του κλάδου, οι ακτοπλόοι φαίνεται να περνούν όλο το κόστος στους επιβάτες και να ετοιμάζονται για αυξήσεις ως 15%».
«Θυμίζουμε ότι τα ζητήματα των ήδη υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, την ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς και τα φαινόμενα εναρμονισμένων τιμολογήσεων, τα είχε επισημάνει εγκαίρως το ΠΑΣΟΚ με την 300/5778-11/8/2024 Ερώτηση – Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων τον περασμένο Ιούλιο», υπογραμμίζουν οι βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Αντίστοιχα, για τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών και συμφώνως με πρόσφατες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό τον μήνα Δεκέμβριο του 2024, «στις αεροπορικές επιβατικές μετακινήσεις παρατηρείται αύξηση 47,7% σε σχέση με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων τον Δεκέμβριο του 2023. Αυξήσεις που έρχονται σε συνέχεια ανατιμήσεων κατά 20-30% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, την διετία μετά την πανδημία και κυρίως τα έτη 2022 και 2023», υπογραμμίζουν.
Αθροιστικά δε, συμφώνως με την ΕΛΣΤΑΤ, επισημαίνει η Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ, «οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ελλάδα έχουν ‘απογειωθεί’ και είναι 124,9% υψηλότερα από το 2020. Οι αθροιστικές αυτές αυξήσεις έρχονται σε έναν κλάδο επίσης με ολιγοπωλιακή διάρθρωση, καθώς μόλις δύο εταιρείες ελέγχουν σχεδόν το 100% των εσωτερικών πτήσεων και αφετέρου έναν κλάδο που έλαβε παχυλές επιδοτήσεις από το δημόσιο και εγγυήσεις για δάνεια από τις τράπεζες».
Παράλληλα, σημειώνουν επίσης ότι ο συγκεκριμένος κλάδος δεν έχει ερευνηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, «παρά τις καταγγελίες για απειροελάχιστες διαφορές στις τιμές των δύο εταιρειών».
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής θίγουν τέλος το παράδοξο να υπάρχει ένας άτυπος συγχρονισμός μεταξύ των τιμών, όχι μόνο οριζόντια εντός του κλάδου, αλλά και μεταξύ διαφόρων κλάδων που υποτίθεται ότι είναι ανταγωνιστικοί.
Έτσι, για παράδειγμα, «ακόμη και τους χειμερινούς μήνες που οι τιμές λόγω της μειωμένης ζήτησης είναι ιδιαιτέρως χαμηλές, για την διαδρομή Αθήνα-Ρόδος σε συγκεκριμένη ημερομηνία, το κόστος μετ’επιστροφής για αεροπορική μετάβαση μπορεί να είναι από 100 ευρώ ως 200 ευρώ. Για τις ίδιες μέρες και την ίδια διαδρομή, το κόστος μετάβασης με πλοίο μπορεί να είναι από 93 ευρώ ως 150 ευρώ! Νοθεύεται έτσι το πνεύμα του ανταγωνισμού, αφού για δεκαετίες οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις ήταν οικονομικότερες των αεροπορικών και στερούν παράλληλα μια αμιγώς πιο οικονομική και προσιτή επιλογή», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Προσθέτουν, μάλιστα, πως «οι συνδυασμένες αυξήσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, καθώς και η ταύτιση σε μεγάλο βαθμό στις τιμές ανάμεσα στις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, έχουν ως αποτέλεσμα οι μετακινήσεις των συμπολιτών μας να είναι πλέον πολύ ακριβές. Τα δε νησιά μας, για το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού πληθυσμού, αποτελούν άπιαστο όνειρο».
Τα ερωτήματα του ΠΑΣΟΚ στους συναρμόδιους υπουργούς
Η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ ζητά άμεσα μέτρα και ερωτά τους αρμόδιους υπουργούς:
1. Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε προκειμένου να μην υπάρξουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για το 2025;
2. Εγκρίνει το Υπουργείο την μετακύλιση του κόστους από τις αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος, στις τιμές των εισιτηρίων;
3. Γιατί δεν έχει γίνει ακόμη το παρατηρητήριο τιμών για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και ποιος ο σχετικός σχεδιασμός της Κυβέρνησης;
4. Ποιες και πόσες υποθέσεις διερεύνησης για τον ανταγωνισμό στον κλάδο έχετε ζητήσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως δικαιούστε σύμφωνα με τη νομοθεσία;
5. Έχετε ζητήσει ή σκοπεύει η Επιτροπή Ανταγωνισμού να προχωρήσει σε διερεύνηση του κλάδου τόσο για εναρμονισμένες πρακτικές όσο και για τον βαθμό συγκέντρωσης καθώς και για τα εμπόδια εισόδου νέων εταιριών στον κλάδο;
6. Έχετε ζητήσει ή προτίθεται η Επιτροπή Ανταγωνισμού να ερευνήσει τον κλάδο των επιβατικών αεροπορικών μεταφορών στην Ελλάδα;
7. Τι πρωτοβουλίες έχετε λάβει ή προτίθεστε να λάβετε για την είσοδο νέων επιχειρήσεων στις ακτοπλοϊκές γραμμές του εσωτερικού με σκοπό την ενίσχυση του ανταγωνισμού;
8. Τι πρόκειται να κάνετε για τις τεράστιες αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια, στις εσωτερικές ειδικώς πτήσεις, την ώρα μάλιστα που η πολιτεία έχει προσφέρει σημαντική στήριξη στις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες κατά την διάρκεια της πανδημίας, στήριξη που δεν φαίνεται να την έχουν λάβει υπόψη τους στις τιμές των εισιτηρίων;
9. Τι πρόκειται να κάνετε για τις μικρές ως ελάχιστες διαφορές που παρατηρούνται στις τιμές, τόσο μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα για ίδιες διαδρομές όσο και μεταξύ των τιμών ιδίων διαδρομών μεταξύ αεροπλάνων και καραβιών, φαινόμενα που ομοιάζουν με εναρμονισμένες πρακτικές;
10. Τι πρόκειται να κάνετε για μία συντονισμένη πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα, με σαφείς και συμφωνημένους στόχους και ολοκληρωμένη εθνική στρατηγικής;