Ντροπή: Εκτός επιχειρησιακού σχεδίου της Πυροσβεστικής το Μάτι, παρά τους 102 νεκρούς πέρυσι

Δημοσιεύτηκε στις 22/05/2019 21:25

Ντροπή: Εκτός επιχειρησιακού σχεδίου της Πυροσβεστικής το Μάτι, παρά τους 102 νεκρούς πέρυσι

Οσο και να μοιάζει απίστευτο μετά κι από την περσινή εκατόμβη νεκρών, είναι όμως τραγικά αληθινό. Το επιχειρησιακό σχέδιο της Πυροσβεστικής για το 2019, έκτασης 223 σελίδων που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ», δεν περιλαμβάνει το Μάτι ως περιοχή όπου πρέπει να υπάρχει οποιαδήποτε προσοχή, το φετινό καλοκαίρι, από τις δυνάμεις δασοπυρόσβεσης. Κι όλα αυτό παρά τον περσινή τραγωδία με τους 102 νεκρούς αλλά και γεγονός ότι στην περιοχή αυτή υπάρχει η πευκόφυτη τοποθεσία του Αγίου Ανδρέα, στο Ζούμπερι κ.λπ., που μπορεί να απειλήσει ξανά τους πυρόπληκτους κατοίκους του!

Επιπλέον δεν μνημονεύεται κανένα σχέδιο διάσωσης πολιτών σε οποιαδήποτε περιοχή της Αττικής, ενώ δεν υπάρχει και μνεία για τον νέο αριθμό «112» έκτακτης ανάγκης. Στην έκθεση αυτή αποκαλύπτεται ότι δεκάδες οχήματα της Πυροσβεστικής είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών, ενώ περιπολικά της δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού. Επιπλέον διαπιστώνεται ότι δεν έχει συγκροτηθεί το Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων, που είχε θεωρηθεί η νέα καινοτομία της κυβέρνησης, για να αποφεύγονται οι καταστροφικές πολύνεκρες πυρκαγιές. Κι αυτό γιατί δεν έχει εκδοθεί η διαταγή του αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος.

Πυξίδα ενεργειών

Το «Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών» συντάσσεται κάθε χρόνο από την Πυροσβεστική κι αποτελεί τη βάση και την «πυξίδα» των ενεργειών όλων των δυνάμεων δασοπυρόσβεσης. Με μια υποτίθεται αναλυτική καταγραφή όλων των ενδεχόμενων κινδύνων, την κατανομή των δυνάμεων κ.λπ.

Ομως αυτή η εν λόγω έκθεση που ουσιαστικά ορίζει τον τρόπο κινητοποίησης των πυροσβεστικών δυνάμεων στην πρωτεύουσα και κυρίως τις πέριξ δασικές πυρκαγιές ξεχνά το Μάτι και τον Βουτζά από τις περιοχές που πρέπει να τυχαίνει της προσοχής των πυροσβεστικών δυνάμεων!

Στις σελίδες 88 και 89 του σχεδίου της Πυροσβεστικής υπάρχει ένα ειδικό κεφάλαιο που αφορά τη «Δόμηση στη Ζώνη Μείξης Δάσους Οικισμού». Εκεί λοιπόν καταγράφονται περίπου 75 περιοχές της Αττικής από την Ιπποκράτειο Πολιτεία, τη Βαρυμπόμπη και τους Θρακομακεδόνες μέχρι το Πόρτο Ράφτη, την Ανθούσα, το Ντράφι, το Καπανδρίτι, τον Κάλαμο, τον Αγιο Στέφανο, τη Χασιά, τη Ροδόπολη αλλά και την Καμάριζα, το Λαγονήσι, το Πόρτο Γερμενό, το Αλεποχώρι, τη Ψάθα, όπου υπάρχει κίνδυνος και για τους πολίτες.

Καμιά αναφορά

Ομως πουθενά δεν υπάρχει αναφορά στο σχέδιο ειδικής μέριμνας για το Μάτι, τον Βουτζά και όλες τις περιοχές πέριξ της Ραφήνας που επλήγησαν από την περσινή λαίλαπα. Κι αυτό θεωρείται δείγμα της εγκληματικής αδιαφορίας και της πρωτοφανούς επιπολαιότητας με τον οποίο υπήρξε κι ο φετινός σχεδιασμός, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί γενικών αλλαγών. Μάλιστα θα μπορούσε κάποιος να θεωρήσει ότι η μη ένταξη της πυρόπληκτης περιοχής στο φετινό σχέδιο ειδικής προσοχής μπορεί να έχει γίνει με το μακάβριο σκεπτικό ότι «αφού κάηκε πέρσι, δεν διατρέχει φέτος κίνδυνο».

Ομως όπως εξήγησαν πυροσβέστες «αυτό δεν μπορεί να ισχύει αφού υπάρχουν δασικές εκτάσεις στη βόρεια και νότια πλευρά των πυρόπληκτων περιοχών αλλά και νησίδες πράσινου εντός αυτών. Και μια νέα φωτιά θα μπορούσε να απειλήσει τμήμα αυτών των περιοχών. Επιπλέον διαπιστώνεται ότι στη λίστα των 75 μνημονευόμενων υπό εποπτεία περιοχών υπάρχουν – ορθώς βεβαίως – το Ντράφι, το Καπανδρίτι, οι Αγιοι Απόστολοι που έχουν καταστραφεί από παλαιότερες ή πρόσφατες πυρκαγιές.

Ομως στον φετινό σχεδιασμό αποκαλύπτονται κι άλλες ελλείψεις του κρατικού μηχανισμού δασοπυρόσβεσης. Στη σχετική λίστα με τα διαθέσιμα πυροσβεστικά οχήματα, διαπιστώνεται ότι ποσοστό της τάξης του 20% – 40% είναι με τεχνικά προβλήματα ή ακινητοποιημένα.

Το στελεχιακό δυναμικό

Αλγεινή εντύπωση ακόμη προκαλούν τα μνημονευόμενα ότι οχήματα και μοτοσικλέτες της Πυροσβεστικής για περιπτώσεις μεγάλης επικινδυνότητας δεν θα μπορούν να κινηθούν. Κι αυτό γιατί, όπως σημειώνεται, «η κίνησή τους θα γίνει μόνο κατόπιν πρόσληψης ικανού αριθμού πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης που θα προστεθεί στο σημερινό υπάρχον στελεχιακό δυναμικό». Ακόμη σε άλλο σημείο καταγράφεται ότι περιπολικά οχήματα «δύνανται να επανδρωθούν και να εκπέμπουν μόνον κατόπιν εφαρμογής μερικής ή γενικής επιφυλακής, δεδομένου ότι η ανά βάρδια υπηρετούσα δύναμη του κλιμακίου δεν επαρκεί».

Επιπλέον, όπως σημειώνει ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής κι ειδικός αναλυτής των καταστροφικών συνεπειών των πυρκαγιών Ανδριανός Γκουρμπάτσης, «από τον φετινό σχεδιασμό απουσιάζει όχι μόνον ειδικό σχέδιο επέμβασης για τη διάσωση ατόμων που κινδυνεύουν από πυρκαγιές, αλλά και διακλαδικό ειδικό σχέδιο επέμβασης μεταξύ συναρμοδίων υπηρεσιών των Σωμάτων Ασφαλείας για τη διάσωση κατοίκων, παραθεριστών και άλλων ατόμων που κινδυνεύουν από πυρκαγιές».in.gr