Ελλάδα: Σοβαρά προβλήματα για τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειες τους, δείχνει νέα έρευνα

Δημοσιεύτηκε στις 02/12/2024 22:45

Ελλάδα: Σοβαρά προβλήματα για τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειες τους, δείχνει νέα έρευνα

Τα συμπεράσματα της πρώτης πανελλήνιας έρευνας, αναφορικά με την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία ή χρόνιες-σπάνιες παθήσεις, παρουσιάστηκαν στις 2 Νοεμβρίου, σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε από την ΕΣΑμεΑ, στον χώρο The Hub Events, ενόψει της 3ης Δεκέμβρη, Εθνικής και Παγκόσμιας ημέρα ατόμων με αναπηρία.

Η έρευνα αποκάλυψε τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία και τα μέλη των οικογενειών τους, στην αντιμετώπιση των θεμάτων υγείας τους στην Ελλάδα.

Σημαντικό εύρημα της έρευνας έδειξε ότι το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως δαπάνες για τρόφιμα ή ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανάγκες υγείας του.

Ευθύνη της πολιτείας

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, στην ομιλία του, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν οι επιστημονικές μελέτες σχετικά με την αναπηρία και τη χρόνια και σπάνια πάθηση στη χώρα, καθώς παρουσιάζουν σημαντικά στοιχεία και φέρνουν την πολιτεία προ των ευθυνών της.

«Τα αναλυτικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας που προέκυψαν από και για καθεμία και κάθε έναν από εμάς, θα αποτελέσουν το κύριο συλλογικό εργαλείο για τον σχεδιασμό πολιτικών και τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, πάντα με γνώμονα την κεφαλαιώδη αρχή ‘Τίποτα χωρίς εμάς’», σημείωσε.

Οι επιστημονικές μελέτες παρουσιάζουν σημαντικά στοιχεία και φέρνουν την πολιτεία προ των ευθυνών της

Ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας Κωνσταντίνος Στεφανίδης, στο σύντομο χαιρετισμό του, επεσήμανε:

«Η εκδήλωση αυτή συμπίπτει με την αυριανή παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία, που καθιερώθηκε το 1992 από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ως η μέρα που μας υπενθυμίζει την υποχρέωση υλοποίησης καθημερινών στόχων για την κατανόηση των θεμάτων που αφορούν την αναπηρία, την προώθηση των δικαιωμάτων, την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και κυρίως την κινητοποίηση όλων μας».

Βασικά συμπεράσματα της έρευνας

Το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία ή χρόνια-σπάνια πάθηση έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως δαπάνες για τρόφιμα ή ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες υγείας του.

Το ποσοστό ατόμων με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση από το κόστος της υγείας σε βάρος βασικών αναγκών διαβίωσης σχετίζεται αντιστρόφως ανάλογα με το επίπεδο του εισοδήματος και είναι αυξημένο στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Το 31% των ατόμων αυτών αντιμετώπισαν μεγάλη δυσκολία να λάβουν τις υπηρεσίες υγείας που χρειάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.

Σημαντικό τμήμα των ατόμων με αναπηρία αναφέρουν ότι στερήθηκαν τουλάχιστον μία φορά φάρμακα ή άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα (34%), υπηρεσίες αποκατάστασης (33%) και υπηρεσίες ψυχικής υγείας (30%).

Το 43% των ατόμων βρέθηκε να στερείται αναγκαίας οδοντιατρικής φροντίδας, το 40% χρειάστηκε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει και το 39,5% δεν είχε πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά σε αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία κατά τα τελευταία δύο χρόνια.

Δημόσιες δομές υγείας

Μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν ως καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά αρνητικών κρίσεων για το επίπεδο προσβασιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν από τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση, σπάνιες παθήσεις, νευρολογικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, τύφλωση, νευρομυϊκές παθήσεις και κινητική αναπηρία.

Help support retirement healthcare. Nurse helping old man in wheelchair. Patient and woman in nursing home for medical caregiver. Nurse taking care of paralyzed man in chair for people with disability

Η γενική εικόνα που προκύπτει από τις αξιολογήσεις των διαφόρων κατηγοριών παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης στην πλειονότητα των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν. Ο γενικός μέσος όρος αξιολόγησης των παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βρίσκεται στο 5,2/10.

Αναφορικά με τη νοσοκομειακή περίθαλψη, η μέση τιμή αξιολόγησης για το σύνολο των παραμέτρων της, είναι 4,7/10. Ο θετικότερος βαθμός ικανοποίησης εκφράστηκε για την παράμετρο που αφορά την αντιμετώπιση από το προσωπικό, με τρόπο που να σέβεται την αξιοπρέπεια, την ατομικότητα και την ιδιωτικότητα των νοσηλευόμενων, με μέση βαθμολογία 6,34/10.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έρευνα, καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι βρέθηκαν να είναι οι συμμετέχοντες ιδιαίτερα από: τον χρόνο αναμονής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ), την επάρκεια ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, την επάρκεια υλικού φροντίδας νοσηλευομένων ασθενών (κλινοσκεπάσματα κ.λπ.).

Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων και οργανωμένω

ν κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας, που να καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες της πάθησης, το γενικό ποσοστό των αρκετά και πολύ ικανοποιημένων υπολογίστηκε σε 38%.

Επίσης για τον προσωπικό γιατρό, η έρευνα έδειξε ότι σε περίπτωση που χρειάστηκαν να απευθυνθούν σε κάποιον πάροχο υπηρεσιών υγείας για να εξεταστούν ή/και να λάβουν ιατρική συμβουλή για κάποιο όχι οξύ ή επείγον πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισαν, μόνο οι μισοί από τους υπαχθέντες στο θεσμό του προσωπικού γιατρού, απευθύνθηκαν σε αυτόν/ην.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

© Πηγή: In.gr