Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη της Φτώχειας: Πόσοι πωλητές του «σχεδία» είδαν αλλαγή στη ζωή τους;
Συνήθως έξω από τους σταθμούς του Μετρό στην Αττική, άνδρες και γυναίκες πωλούν, διακριτικά, το περιοδικό «σχεδία». Πολλοί εξ’ αυτών, μετά το πέρας της δουλειάς τους, δεν έχουν ένα σπίτι να επιστρέψουν, θα παραμείνουν… στον δρόμο. Άραγε, η εργασία τους αυτή μπορεί να τους βγάλει από τη φτώχεια και την ένδεια;
Τη πρώτη φορά που κυκλοφόρησε το περιοδικό «σχεδία» στους δρόμους της Αθήνας και του Πειραιά, ήταν την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου του 2013.
Τα πρώτα πέντε χρόνια, τα απευθείας μεικτά έσοδα όλων των ανθρώπων που έχουν φορέσει το κόκκινο γιλέκο της «σχεδίας» ανήλθε στα 4.170.000 ευρώ, πουλώντας 1.870.000 αντίτυπα. Έκτοτε οι πωλήσεις του περιοδικού παραμένουν σταθερά πάνω από τις 20.000 αντίτυπα μηνιαίως.
Με τον γηραιότερο πωλητή του περιοδικού να αγγίζει τα 81 έτη και τον νεότερο τα 18, αναρωτιέται κανείς, πως συμβάλουν αυτές οι πωλήσεις και η μεγάλη αναγνωρισιμότητα του περιοδικού ώστε να ορθοποδήσουν αυτοί οι άνθρωποι;
Τα τελευταία στοιχεία, σχετικά με τον αντίκτυπο που είχε το περιοδικό στους ανθρώπους που κλήθηκε να βοηθήσει, προέρχονται από την μία και μοναδική έρευνα της Deloitte, που πραγματοποιήθηκε λίγα χρόνια μετά την λειτουργία του περιοδικού.
To 86,7% των πωλητών του περιοδικού απαντάει θετικά στην ερώτηση «Πόσο έχει συμβάλει η «σχεδία» στη βελτίωση στους παρακάτω τομείς της ζωής σας: Καλύτερη ψυχολογία/ περισσότερη αυτοπεποίθηση/(πιο) θετική σκέψη για το μέλλον»).
«Νιώθω πως, αν δεν βγω στο πόστο, θα πάθω κατάθλιψη. Με τα χρήματα που βγάζω, πληρώνω το ρεύμα, τους λογαριασμούς»
Το 64,8% των ερωτηθέντων πωλητών απάντησε «πολύ» 38,9% ή «αρκετά» 25,9% στην ερώτηση «πόσο έχει συµβάλει η «σχεδία» στη βελτίωση στους παρακάτω τοµείς της ζωής σας: κοινωνικοποίηση και (επαν)ένταξη στην κοινωνία».
Το 64,8% των πωλητών δηλώνει ότι η «σχεδία» έχει συμβάλει «πολύ» ή «αρκετά» στην απόκτηση βασικού εισοδήματος για κάλυψη αναγκών στέγασης. Σχεδόν δύο στους τρεις ωφελούμενους, το 64,8% , απαντάει «πολύ» 25,9% ή «αρκετά» 38,9% στην ερώτηση «πόσο έχει συμβάλει η ενασχόλησή σας µε τη «σχεδία» στην απόκτηση νέων γνώσεων και ικανοτήτων».
Σύμφωνα με την έρευνα, η λειτουργία της «σχεδίας» συντηρεί την απασχόληση 199 ανθρώπων είτε λόγω άμεσης απασχόλησης είτε εξαιτίας των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων που έχει η λειτουργία της σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Επιπλέον, δημιουργεί συνθήκες απασχόλησης για 178 πωλητές του περιοδικού.
«Νιώθω πως, αν δεν βγω στο πόστο, θα πάθω κατάθλιψη. Με τα χρήματα που βγάζω, πληρώνω το ρεύμα, τους λογαριασμούς», αναφέρει ο 75χρονος Στάθης Παπαναστασίου.
«Δεν ήθελα να κάθομαι πια στο σπίτι και το να βρω δουλειά ως καθαρίστρια στα 70 μου ήταν πολύ δύσκολο» λέει η 70χρονη Νάντια Μπαϊντίνα που πρωτοφόρεσε το κόκκινο γιλέκο τονΑπρίλιο του 2024. «Επιθυμούσα τόσο πολύ να δω κόσμο, να μιλήσω με ανθρώπους. Η επαφή με τον κόσμο με ανέβασε ψυχολογικά. Αυτό το «Γεια σας. Τι κάνετε;» που θα μου πουν μου προσφέρει μεγάλη ευχαρίστηση. Δουλεύω τις καθημερινές από τις 14:00 έως τις 21:00. Με τα χρήματα που βγάζω από το περιοδικό, βοηθάω τον άνδρα μου, πληρώνω τους λογαριασμούς» λέει, τονίζοντας ότι δεν έχει παράπονο.
Σημειώνεται ότι το δίκτυ διανομής του περιοδικού μέχρι την εποχή της έρευνας διατηρούσε σχεδόν μισό έτος το μέσο διάστημα παραμονής των ανθρώπων.
Από την πρώτη εκείνη έρευνα όμως, κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και σίγουρα έχουν επέλθει αλλαγές, τις οποίες χρειάζεται να καταγράψουν οι άνθρωποι της σχεδίας.
Εξάλλου, «θέλουμε και εμείς να δούμε το έργο που παράγουμε σε αριθμούς» λέει στο in ο Χρήστος Αλεφάντης, ιδρυτής και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού δρόμου.
Δεδομένου ότι τέτοιες έρευνες κοστίζουν, το «σχεδία», επιχειρεί να εντοπίσει εκείνο το κονδύλι ώστε να παραγγείλει εκ νέου μια έρευνα, ώστε να δει σήμερα, ύστερα από 10 έτη λειτουργίας το αποτύπωμά της στην κοινωνία.