Οι εταιρείες πιέζουν, οι εργαζόμενοι δυσανασχετούν – Το μέλλον της τηλεργασίας

Δημοσιεύτηκε στις 28/10/2024 09:43

Οι εταιρείες πιέζουν, οι εργαζόμενοι δυσανασχετούν – Το μέλλον της τηλεργασίας

«Έχουν δίκιο τα αφεντικά που επιμένουν να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στο γραφείο; ». Με αυτή την ερώτηση αρχίζει ένα άρθρο του Economist,  για το κλίμα που υπάρχει στις επιχειρήσεις σχετικά με την επιστροφή των εργαζομένων στο γραφείο.

Οι αποφάσεις των εταιρειών εξοργίζουν τους εργαζόμενους, αλλάζουν το κλίμα και μερικές φορές υποκρύπτουν τη θέληση των επιχειρηματιών να προκαλέσουν … παραιτήσεις και να μειώσουν το προσωπικό.

«Το ηθικό μου για αυτή τη δουλειά έχει φύγει, θα το φύγω τελικά», έγραψε πρόσφατα ένας εργαζόμενος της Amazon στο Blind, ένα διαδικτυακό φόρουμ όπου οι εργαζόμενοι γκρινιάζουν για τους εργοδότες τους.

Η αιτία της δυσαρέσκειάς του ήταν μια επιστολή που έστειλε τον περασμένο μήνα ο Αντι Τζέισι, ​​το αφεντικό του τεχνολογικού γίγαντα, που διέταζε το προσωπικό να επιστρέψει στο γραφείο πέντε ημέρες την εβδομάδα.

Η εντολή έχει προκαλέσει γκρίνια στην Amazon, οπου προηγουμένως οι εργαζόμενοι έπρεπε να εμφανίζονται αυτοπροσώπως μόνο τρεις ημέρες την εβδομάδα. Σε μια συνάντηση στις 17 Οκτωβρίου, ο Matt Garman, επικεφαλής του τμήματος υπολογιστών cloud της Amazon, είπε σε μια ομάδα προσωπικού ότι αν δεν ήθελαν να τηρήσουν την πολιτική θα μπορούσαν να παραιτηθούν.

Οι εργαζόμενοι επιστρέφουν

Η Amazon δεν είναι η μόνη μεγάλη εταιρεία που έχει περιορίσει την εξ αποστάσεως εργασία. Η Goldman Sachs, μια τράπεζα, η PwC, ένας όμιλος επαγγελματικών υπηρεσιών, και ο Stellantis, κατασκευαστής αυτοκινήτων, είναι μεταξύ εκείνων που έχουν αυξήσει τον αριθμό των ημερών που απαιτούν από τους υπαλλήλους τους να έρχονται στο γραφείο. Θα ακολουθήσουν κι άλλα.

Μια πρόσφατη παγκόσμια έρευνα από την KPMG, μια άλλη εταιρεία επαγγελματικών υπηρεσιών, διαπίστωσε ότι τα τέσσερα πέμπτα των προϊσταμένων της εταιρείας αναμένουν επιστροφή στο γραφείο πέντε ημέρες την εβδομάδα μέσα σε τρία χρόνια.

Τέτοιες εντολές ενδέχεται να έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται σε συγκεντρωτικά στοιχεία. Κάθε μήνα η WFH Research, μια ομάδα ακαδημαϊκών, ρωτά Αμερικανούς εργαζόμενους πόσες ημέρες μπόρεσαν να εργαστούν από το σπίτι την περασμένη εβδομάδα.

Τον Σεπτέμβριο περίπου το 28% των εργάσιμων ημερών ήταν στο σπίτι, σημειώνοντας μείωση περίπου δύο ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η αλλαγή σε ορισμένους κλάδους είναι πιο δραματική: το ποσοστό των εργαζομένων σε εταιρείες τεχνολογίας, χρηματοοικονομικών και επαγγελματικών υπηρεσιών που εργάζονται τουλάχιστον μερικές φορές από το σπίτι έχει μειωθεί κατά μέσο όρο δέκα ποσοστιαίες μονάδες.

Ριψοκίνδυνο σχέδιο

Η εντολή επιστροφής στο γραφείο τείνει να εκνευρίζει το προσωπικό. Μια έρευνα από την Gartner, μια ερευνητική εταιρεία, διαπίστωσε ότι το ένα τρίτο των στελεχών και το ένα πέμπτο των άλλων εργαζομένων θα άφηναν τις δουλειές τους εάν αναγκάζονταν να επιστρέψουν στο γραφείο.

Για ορισμένες εταιρείες, αυτό μπορεί να είναι το ζητούμενο. Πολλές εταιρείες τεχνολογίας και εταιρείες συμβούλων προσέλαβαν πάρα πολλούς εργαζομένους κατά τη διάρκεια της έκρηξης της πανδημίας του Covid-19. Η οικειοθελή αποχώρηση ορισμένων από αυτούς θα μείωνε το κόστος απόλυσης — αν και κινδυνεύει επίσης να ωθήσει ταλαντούχους υπαλλήλους να ενταχθούν σε αντιπάλους.

Η πιο πιθανή εξήγηση είναι ότι πολλά αφεντικά πιστεύουν ότι η ύπαρξη υπαλλήλων στο γραφείο οδηγεί σε καλύτερη απόδοση. Πολλές μελέτες δείχνουν τώρα ότι οι απομακρυσμένοι υπάλληλοι είναι λιγότερο παραγωγικοί. Μια εργασία που εξέτασε τους εργαζόμενους στην εισαγωγή δεδομένων στην Ινδία διαπίστωσε ότι όσοι εργάζονταν σταθερά από το σπίτι ήταν 18% λιγότερο παραγωγικοί από αυτούς που εργάζονταν σταθερά στο γραφείο.

Ωστόσο, υπάρχουν λιγότερες ενδείξεις ότι το να αφήνουμε το προσωπικό να εργάζεται από το σπίτι μερικές ημέρες την εβδομάδα σε μια υβριδική ρύθμιση έχει αρνητική επίδραση στην απόδοση. Μια τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου σε ένα κινεζικό διαδικτυακό ταξιδιωτικό γραφείο από τον Νικ Μπλούμ από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και δύο άλλους ερευνητές δεν βρήκε καμία διακριτή διαφορά στην απόδοση μεταξύ των υβριδικών εργαζομένων και εκείνων που μόχθησαν εξ ολοκλήρου από το γραφείο.

Οι διαφορετικές ανάγκες

Πιο πολύπλοκες εργασίες, όπως η παροχή συμβουλών σε έναν πελάτη σχετικά με τον τρόπο δομής μιας συγχώνευσης μπορεί να απαιτούν πολλή συνεργασία που μπορεί να είναι δύσκολο να επιτευχθεί ουσιαστικά. Οι κατώτεροι υπάλληλοι ενδέχεται επίσης να λαμβάνουν λιγότερη καθοδήγηση εάν αλληλεπιδρούν με άλλους μόνο μέσω προγραμματισμένων κλήσεων Zoom.

Ορισμένα αφεντικά ανησυχούν επίσης ότι η υβριδική εργασία θα διαβρώσει την κουλτούρα της εταιρείας τους, καθώς οι νέοι υπάλληλοι δεν την απορροφούν και οι παλιοί την ξεχνούν. Στην επιστολή του, ο κ. Jassy έγραψε ότι η κουλτούρα της Amazon «ήταν ένα από τα πιο κρίσιμα μέρη της επιτυχίας μας» και ότι «είναι πιο εύκολο για τους συμπαίκτες μας να μάθουν, να μοντελοποιήσουν, να εξασκηθούν και να την ενισχύσουν» όταν εργάζονται μαζί στο γραφείο.

Προς το παρόν, οι επενδυτές φαίνεται να συγκρατουν την κρίση τους.  Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο από τον Σιν Φλιν , του Πανεπιστημίου Cornell και δύο ακόμα συγγραφείς εξέτασε 600 περίπου εισηγμένες αμερικανικές επιχειρήσεις που είχαν δημοσιεύσει πολιτικές απομακρυσμένης εργασίας.

Οι συγγραφείς διαπίστωσαν ότι η διακύμανση της αυστηρότητάς τους δεν είχε σημαντική επίδραση στην απόδοση των μετοχών των εταιρειών σε σχέση με τις αντίστοιχες των ανταγωνιστών τους. Εάν ο κ. Τζέισι  έχει δίκιο, αυτό μπορεί σύντομα να αλλάξει.

Πηγή: ΟΤ