«Ξέρω ότι δεν ήθελε να με πληγώσει, αλλά το έκανε» – Ο παράφορος έρωτας των Άννα Καρίνα και Ζαν-Λυκ Γκοντάρ στα 60s

Δημοσιεύτηκε στις 22/09/2024 18:32

«Ξέρω ότι δεν ήθελε να με πληγώσει, αλλά το έκανε» – Ο παράφορος έρωτας των Άννα Καρίνα και Ζαν-Λυκ Γκοντάρ στα 60s

Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ ήταν το μεγαλύτερο όνομα που προέκυψε από το Γαλλικό Νέο Κύμα, αναδιαμορφώνοντας το τοπίο του κινηματογράφου και αναζωογονώντας τον με νέες και πειραματικές τεχνικές κινηματογράφησης και μοντάζ. Ενώ ο Γκοντάρ ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του Νέου Κύματος, η Άννα Καρίνα ήταν αναμφίβολα το πρόσωπο του.

Η πρώτη ταινία του Γκοντάρ, το 1960, ήταν το Με Κομμένη την Ανάσα (Breathless), μια εμβληματική πλέον ταινία με πρωταγωνιστές τους Τζιν Σίμπεργκ και Ζαν Πολ Μπελμοντό.

Γνωστή για τη χρήση των jump cuts και των νατουραλιστικών, χαμηλού προϋπολογισμού μεθόδων κινηματογράφησης που της έδιναν μια αίσθηση ντοκιμαντέρ, η ταινία Με Κομμένη την Ανάσα ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών, οι οποίοι αναγκάστηκαν να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούσαν να γυριστούν και να καταναλωθούν οι ταινίες.

Σύμφωνα με την Καρίνα, το ζευγάρι ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή όταν ο Γάλλος σκηνοθέτης την πλησίασε για να παίξει στο Με Κομμένη την Ανάσα αφού την είδε σε μια διαφήμιση της Palmolive

Photo: YouTube

«Πρέπει να βγάλεις τα ρούχα σου»

Πολλές από τις ταινίες του Γκοντάρ γυρίστηκαν με πρωταγωνίστρια την ηθοποιό Άννα Καρίνα. Δυστυχώς, η δύναμη του σταρ της Καρίνα ήταν στενά συνδεδεμένη με αυτή του Γκοντάρ σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της, και υπήρχε σε μεγάλο βαθμό στη σκιά του.

Ενώ η καλλιτεχνική τους σχέση αποδείχθηκε τόσο γόνιμη, τα πράγματα πήραν μια πιο έντονη τροπή λίγο αργότερα, όταν το ζευγάρι παντρεύτηκε το 1961. Εκείνη την εποχή, η Καρίνα ήταν μόλις 19 ετών και ο Γκοντάρ δέκα χρόνια μεγαλύτερός της.

Σύμφωνα με την Καρίνα, το ζευγάρι ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή όταν ο Γάλλος σκηνοθέτης την πλησίασε για να παίξει στο Με Κομμένη την Ανάσα αφού την είδε σε μια διαφήμιση της Palmolive. Η ίδια θυμήθηκε κάποια στιγμή αργότερα: «Μου είπε “πρέπει να βγάλεις τα ρούχα σου” κι εγώ δεν ήθελα να βγάλω τα ρούχα μου. […] Έτσι έφυγα και, φυσικά, δεν έκανα την ταινία».

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @differ.tv

«Ήταν μαγνητικό»

Αλλά ο Γκοντάρ ήθελε απεγνωσμένα να έχει την Καρίνα σε μια από τις ταινίες του, οπότε την πλησίασε ξανά για να παίξει στον Μικρό Στρατιώτη (Le Petit Soldat). Ο σκηνοθέτης τη διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπήρχε γυμνό και, αντίθετα, θα ήταν μια πολιτική ταινία.

Η Καρίνα συμφώνησε, αλλά επειδή ήταν μόλις 18 ετών τότε, η μητέρα της έπρεπε να έρθει αεροπορικώς από τη Δανία για να υπογράψει το συμβόλαιο για λογαριασμό της.

Η Καρίνα είχε περιγράψει πολλές φορές την ταραχώδη σχέση τους, η οποία ξεκίνησε λίγο μετά την έναρξη των γυρισμάτων του Μικρού Στρατιώτη. «Είχαμε κάτι πολύ ιδιαίτερο, από το οποίο δεν μπορούσες να ξεφύγεις. Ήταν μαγνητικό. Όλα ξεκίνησαν σε εκείνη την ταινία», σχολίασε ο ηθοποιός.

«Και του είπα, “δεν μπορείς να με πας πουθενά, πρέπει να μείνω μαζί σου! Δεν έχω πουθενά να πάω πια!”»

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη FilmRealist — Movie Geeks (@filmrealist)

«Δεν έχω πουθενά να πάω πια!»

«Είχαμε όλοι μαζί οι άνθρωποι της ταινίας ένα δείπνο στη Λωζάνη και μου έγραψε ένα σημείωμα που έλεγε: “Σ’ αγαπώ, έλα να με συναντήσεις τα μεσάνυχτα σε ένα καφέ που λέγεται Café de la Prez”. Ήμουν σε κάποια άλλη σχέση τότε, αλλά δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς, βρέθηκα σε έναν εντελώς άλλο κόσμο. Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνεις αυτό. Δεν μπορούσα να μείνω μακριά του. Ήμουν εντελώς γοητευμένη.

»Και μετά έχασα όλους τους φίλους μου γιατί όλοι τους συμπαθούσαν περισσότερο τον προηγούμενο φίλο μου. Και τότε φτάνουμε στο Παρίσι και ο Ζαν-Λυκ με ρωτάει, “λοιπόν, πού πας τώρα; Πού να σε πάω;”. Και του είπα, “δεν μπορείς να με πας πουθενά, πρέπει να μείνω μαζί σου! Δεν έχω πουθενά να πάω πια!”»

Η σχέση που μοιράζονταν ήταν μάλλον σπαρακτική

Αφού ολοκλήρωσαν τον Μικρό Στρατιώτη, την Καρίνα πλησίασε ο σκηνοθέτης Μισέλ Ντεβίλ, ο οποίος ήθελε να βάλει τη νεαρή ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει στην πρώτη του ταινία. Λόγω της ζηλιάρικης φύσης που διέθετε ο Γκοντάρ, έπρεπε να εγκρίνει το ρόλο της πριν δεχτεί.

Παρόλο που θεωρούσε το σενάριο απαίσιο, η Καρίνα πήρε τη θέση της στην ταινία Απόψε ή Ποτέ (Tonight or Never) το 1961 και ο Γκοντάρ εντυπωσιάστηκε από την ερμηνεία της.

Από εκεί και πέρα, ο Γκοντάρ αποφάσισε να βάλει την Καρίνα σε περισσότερα από τα επερχόμενα έργα του, ξεκινώντας με το Η Κυρία Θέλει Έρωτα (Une femme est un femme) και στη συνέχεια με το Ζούσε τη Ζωή της (Vivre sa vie). Παρόλο που φάνηκε ότι η Καρίνα ήταν η μούσα του Γκοντάρ, ένας όρος που υποβαθμίζει τις προσπάθειες συνεργασίας μεταξύ του ζευγαριού, η σχέση που μοιράζονταν ήταν μάλλον σπαρακτική.

Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και η Άννα Καρίνα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (1965)

«Επειδή είχε φίλους παντού, έφευγε έτσι απλά»

Η Καρίνα έμενε συχνά μόνη της λόγω των ξαφνικών και απροσδόκητων ταξιδιών του Γκοντάρ. Αναλογιζόμενη αργότερα, εξήγησε: «Επειδή είχε φίλους παντού, έφευγε έτσι απλά. Είχε πάντα μαζί του το διαβατήριό του. Μπορούσα πάντα να βλέπω από πού επέστρεφε λόγω των σφραγίδων και επειδή πάντα μου έφερνε ένα μικρό δώρο».

Ωστόσο, η Καρίνα δεν μπορούσε να έχει την ίδια ελευθερία επειδή οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να γράφουν τις δικές τους επιταγές ακόμα: «Ήταν ένας άλλος κόσμος», είπε. «Οι γυναίκες δεν είχαν κανένα δικαίωμα να κάνουν τίποτα εκείνη την εποχή – μόνο να το βουλώσουν».

Χρόνια αργότερα, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στον Guardian, η Καρίνα θυμήθηκε ότι «καθόταν στο διαμέρισμα χωρίς φαγητό» εξαιτίας των ξαφνικών αποχωρήσεων του Γκοντάρ. Η Καρίνα έχει επίσης αναφερθεί σε αποβολές και απόπειρες αυτοκτονίας που συνέβησαν κατά τη διάρκεια του γάμου τους, αν και ισχυρίζεται ότι τα γυρίσματα της ταινίας Bande à part του Γκοντάρ «πιθανώς έσωσαν τη ζωή της».

Η Καρίνα θυμήθηκε ότι «καθόταν στο διαμέρισμα χωρίς φαγητό» εξαιτίας των ξαφνικών αποχωρήσεων του Γκοντάρ

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Andrey Tarkovski (@andreyytarkovskii)

«Με είχε τρελάνει λίγο»

Παρά το γεγονός ότι ήταν «ένα από τα πιο διάσημα ζευγάρια της δεκαετίας του 1960», η Καρίνα και ο Γκοντάρ χώρισαν το 1965. Οι συχνοί καβγάδες στα γυρίσματα, η πάλη της Καρίνα με την ψυχική της υγεία και οι τακτικές απουσίες του Γκοντάρ κρύβονταν πίσω από αυτό που φαινόταν να είναι ένα ισχυρό κινηματογραφικό δίδυμο.

Η Καρίνα αποκάλυψε κάποτε ευάλωτη: «Ξέρω ότι δεν ήθελε να με πληγώσει, αλλά το έκανε. Δεν ήταν ποτέ εκεί, δεν επέστρεφε ποτέ και δεν ήξερα ποτέ πού βρισκόταν. Με είχε τρελάνει λίγο».

Ανεξάρτητα από αυτό, η ηθοποιός ήταν αφοσιωμένη στην αγάπη του Γκοντάρ για τον κινηματογράφο και εξακολουθούσε να πρωταγωνιστεί σε πολλές ταινίες του κατά την περίοδο του διαζυγίου τους, όπως το Αλφαβίλ (Alphaville) του 1965 και το Συνέβη στην Αμερική (Made in the USA) του 1966.

Ζούσε πλέον σαν ερημίτισσα

Η Καρίνα πρωταγωνίστησε επίσης σε πολλές ταινίες ξεχωριστά από τον Γκοντάρ, όπως το Η Μοναχή (The Nun) του Ζακ Ριβέτ, την Κινέζικη Ρουλέτα (Chinese Roulette) του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και τον Ξένο (The Stranger) του Λουκίνο Βισκόντι, για να αναφέρουμε μόνο μερικές.

Ωστόσο, το 2016, η Καρίνα αποκάλυψε ότι δεν είχε δει τον Γκοντάρ για χρόνια, δηλώνοντας ότι ζούσε πλέον σαν ερημίτισσα. Η ίδια πέθανε το 2019 έχοντας γεννηθεί στις 22 Σεπτεμβρίου του 1940, ενώ ο Γκοντάρ απεβίωσε στις 13 Σεπτεμβρίου του 2022.

*Με στοιχεία από faroutmagazine.co.uk | Αρχική Φωτό: YouTube

In.gr