Η Ουάσινγκτον είναι μικρή για το «εγώ» του Μασκ – «Ο Τραμπ πρέπει να τον θυσιάσει»
Όταν ο επικεφαλής του Τμήματος Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας των ΗΠΑ, Έλον Μασκ, κατέχει εταιρεία αξίας 1,37 τρισ. δολάρια, τέσσερις φορές μεγαλύτερη από όλη τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, τότε μήπως είναι πολύ ογκώδης για να ανέβει στο βαγόνι του Maga «Make America Great Again» («Κάντε την Αμερική Μεγάλη Ξανά»);
Ο βρετανός δημοσιογράφος και διαπρεπής διεθνής επιχειρηματικός συντάκτης της Telegraph, Αμπρός Έβανς-Πρίτσαρντ, είναι απόλυτα πεπεισμένος γι΄ αυτό.
Μπορεί ο Τραμπ να αντάμειψε τον Μασκ, διορίζοντάς τον επικεφαλής Τμήματος Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας για τα 250 εκατ. δολ που πήρε στις εκλογές και της υποστήριξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά στην πορεία θα έρθει αντιμέτωπος με δύσκολες αποφάσεις.
«Το πρόβλημα με το πολιτικό στοίχημα της αγοράς για την Tesla είναι ότι ο Μασκ έχει ήδη γίνει αρχαιότερος εχθρός του ιερατείου των Maga, που τον θεωρούν όλο και περισσότερο ως παγκοσμιοποιητή» λέει ο Πρίτσαρντ.
Νομίζουν ότι προσπαθεί να ανατρέψει την εθνο-πολιτισμική αναβίωση του αμερικανικού έθνους-κράτους, σκορπίζοντας χρήματα για να εκμεταλλευτεί το κίνημα Τραμπ για τους δικούς του σκοπούς, τονίζει ο Βρετανός δημοσιογράφος επικαλούμενος τις δηλώσεις του πρώην ιδεολογικού καθοδηγητή του Τραμπ, Στηβ Μπάνον.
Το χάσμα είναι αγεφύρωτο
«Είναι ένας πραγματικά κακός άνθρωπος. Ο μοναδικός του στόχος είναι να γίνει τρισεκατομμυριούχος. Θα κάνει ό,τι σχετίζεται για να διασφαλίσει ότι οι εταιρείες του προστατεύονται», δήλωσε ο Πρώην Σύμβουλος του Προέδρου του Τραμπ, Στηβ Μπάνον, στην ιταλική Corriere della Sera.
«Ειλικρινά, οι άνθρωποι γύρω από τον Τραμπ το έχουν βαρεθεί. Είδαμε το peak του Έλον, την παρεμβατική φύση του, την έλλειψη κατανόησης των αληθινών ζητημάτων», είπε ο Μπάνον.
«Πριν, λόγω όλων των χρημάτων που έβαλε, ήμουν έτοιμος να το ανεχτώ: όχι πια. Οι χαζές ιδέες του αφορούν πραγματικά την εφαρμογή της τεχνοφεουδαρχίας σε παγκόσμια κλίμακα», είπε. Η τελική ρήξη ήταν λόγω της υποστήριξης του Μασκ για βίζα σε ειδικευμένους εργαζόμενους στην υψηλή τεχνολογία, κυρίως για Ινδούς.
Για τον Πρίτσαρντ, όμως, αυτό θα είχε συμβεί αργά ή γρήγορα επειδή η «θεολογία Maga της αρχέγονης προσκόλησης στην παράδοση είναι σε αντίθεση με τα πάντα που σχετίζονται με την πλουτοκρατία της Σίλικον Βάλεϊ». «Σχεδόν θα υποστήριζα ότι είναι ένα αγεφύρωτο χάσμα», θα τόνιζε ο Μπάνον στους New York Times, υπογραμμίζοντας ότι η σύγκρουση πηγαίνει στον πυρήνα ανταγωνιστικών αξιακών συστημάτων.
Ο Τραμπ ανάμεσα σε δύο φατρίες
Έτσι, ο Βρετανός δημοσιογράφος εντοπίζει μια «τεχνολογική Δεξιά» που πατάει πάνω σε τεχνολογία αλυσίδας συστοιχιών (blockchain), «επιδιώκοντας να εφεύρειν εκ νέου την ανθρώπινη ζωή και την κοινωνία πάνω σε νέα τεχνολογικά θεμέλια» υπογραμμίζει ο Πρίτσαρντ, προσθέοντας όμως ότι αυτό «απειλεί την ουσία του παραδοσιακού έθνους, που συνδέεται με αυτό που ο Αβραάμ Λίνκολν ονόμασε μυστικιστικές χορδές της μνήμης».
«Αυτοί οι άνθρωποι είναι τεχνοφεουδάρχες και είναι επικίνδυνο πράγμα. Θα είναι το λαϊκιστικό-εθνικιστικό κίνημα που θα τους αναλάβει και θα τους σπάσει», είπε ο Μπάνον. Είναι δεν είναι μεγάλα λόγια αυτά του Μπάνον, ο Βρετανός δημοσιογράφος πιστεύει ότι έχουν κάποιον νόημα.
«Ο Μασκ προσπάθησε να εκτρέψει τις αντιδράσεις του Maga, βυθίζοντας στην ευρωπαϊκή πολιτική και προσεγγίζοντας την Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) και τη Βρετανική Μεταρρύθμιση. Αμφιβάλλω ότι πολλοί θα ξεγελαστούν από αυτό το χοντροκομμένο τέχνασμα» λέει ο Έβανς-Πρίτσαρντ.
«Ο Τραμπ μπορεί να προσπαθήσει να σταθεί πάνω από τις δύο αντιμαχόμενες φατρίες του συνασπισμού του, αλλά τελικά μπορεί να χρειαστεί να θυσιάσει τον Μασκ αν θέλει να κρατήσει τη μαζική του βάση, κάτι που δεν θα δυσκολευτεί να κάνει. Η Ουάσιγκτον είναι πολύ μικρή για δύο τέτοιους εγωισμούς» λέει χαρακτηριστικά ο Βρετανός αναλυτής.
Σε δύσκολη θέση
Ο Μασκ μπορεί να κάθεται σε ένα μελλοντικό χρυσωρυχείο με τη SpaceX και το δίκτυο δορυφόρων του. Τι αξίζει όμως ο Τέσλα όταν κουράσει Ντόναλντ Τραμπ;, αναρωτιέται ο αρθρογράφος, τονίζοντας ότι ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, έχει ήδη αποξενώσει την βασική του πελατεία στη Δύση. «Ποιος οικολόγος φιλελεύθερος θέλει να τον δουν να οδηγεί πια ένα Tesla; Η μάρκα έχασε το κύρος της καθώς η αγορά πλέον έχει γεμίσει με άλλα μοντέλα για να επιλέξει κανεί», λέει.
Η Stichting Pensioenfonds ABP, το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Ευρώπης, πούλησε όλες τις μετοχές της Tesla αξίας 600 εκατ. δολ., φαινομενικά έναντι του μπλοκαρισμένου πακέτου αμοιβών 56 δισ. δολ. του Μασκ – αλλά αναμφίβολα για διάφορους λόγους.
Τεχνολογικά, ο Πρίτσαρντ, σημειώνει ότι ο Μασκ δεν έχει ακόμα έγκριση επιπέδου 4 για δυνατότητες πλήρως αυτόνομης οδήγησης και κανένα ρομποταξί με λογισμικό αρκετά καλό για οδήγηση χωρίς επίβλεψη. Η αντίπαλη εταιρεία Waymo εκτελεί ήδη 100.000 πληρωμένες διαδρομές την εβδομάδα, αν και σε περιορισμένες περιοχές.
Στην Κίνα, ήδη στην Γουχάν λειτουργούν ρομποταξί, δίχως οδηγό. Το WeDrive προσφέρει υπηρεσίες σε πόλεις της Κίνας. Είναι αποσπασματικό αλλά οι Κινέζοι κινούνται ταχύτατα, λέει ο Πρίτσαρντ. Η BYD επενδύει 14 δισ. δολ.. Ήδη κυριαρχεί στην κινεζική αγορά πωλήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών.
Πετάει κοντά στον ήλιο
Οι πωλήσεις της Tesla στην Κίνα εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά όχι τόσο γρήγορα όσο η συνολική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αποτελούσαν το 37% των παραδόσεων της εταιρείας σε όλο τον κόσμο πέρυσι, αν και οι πόλεμοι τιμών ήταν βάναυσοι. Το εργοστάσιο της Σαγκάης εξάγει το Model 3 στην Ευρώπη, η οποία πλέον αντιμετωπίζει ένα επιπλέον (μέτριο) τιμολόγιο. Ο Μασκ πρόκειται να χάσει την έκπτωση φόρου των 7.500 δολ. για τα ηλεκτρικά οχήματα και στις ΗΠΑ, και αυτό απειλεί τα περιθώρια κέρδους στο προσιτό μοντέλο του που έρχεται.
Μπορεί ο Μασκ να αποτρέψει τον Τραμπ να εξαπολύσει εμπορικό πόλεμο στην Κίνα, λέει ο Πρίτσαρντ, αλλά προειδοποιεί ότι αν δεν το κάνει, συνδέεται τόσο στενά με τον νέο Λευκό Οίκο που οι επιχειρήσεις στην Κίνα θα γίνουν πρωταρχικός στόχος για αντίποινα.
«Εξάλλου, ο Σι Τζινπίνγκ θέλει η Κίνα να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αυτοοδηγούμενης τεχνητής νοημοσύνης, ανθρωποειδών ρομπότ, σταθερής αποθήκευσης ενέργειας και ό,τι κατασκευάζει η Tesla» υπογραμμίζει, καταλήγοντας πως ο Μασκ έχει μπλέξει. «Είναι παγιδευμένος ανάμεσα στο Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα και το κίνημα Maga και βασίζεται στην ευμετάβλητη εύνοια ενός ασταθούς Αμερικανού προέδρου. Αυτά τα φτερά του Ίκαρου από κερί μέλισσας και φτερά έχουν πετάξει πολύ κοντά στον ήλιο»