ESG: Δεν έχουν εμπιστοσύνη σε κυβερνήσεις και επιχειρήσεις οι πολίτες

Δημοσιεύτηκε στις 16/10/2024 21:55

ESG: Δεν έχουν εμπιστοσύνη σε κυβερνήσεις και επιχειρήσεις οι πολίτες

Οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις, παγκοσμίως, δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά σε συμπεριφορές και δράσεις που σχετίζονται με Κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance), σύμφωνα με την τέταρτη ετήσια έκθεση ESG Global Monitor Report της SEC Newgate, του παγκόσμιου ομίλου στρατηγικής επικοινωνίας, advocacy και έρευνας.

Η έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 14.300 πολίτες σε 14 χώρες παγκοσμίως αναδεικνύει ισχυρές προσδοκίες των πολιτών για υπεύθυνη δράση των κυβερνήσεων σε θέματα ESG, με σχεδόν τρεις στους πέντε (58%) να δίνουν σε αυτό το θέμα βαθμολογία σπουδαιότητας 9 ή 10 στα 10.

Η έρευνα που διενεργήθηκε σε 14 χώρες, παγκοσμίως, δείχνει ότι οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά σε συμπεριφορές και δράσεις που σχετίζονται με το Περιβάλλον, την Κοινωνία και τη Διακυβέρνηση (ESG).

Παρόμοια πλειοψηφία (54%) δήλωσε το ίδιο για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ χαμηλότερες είναι οι προσδοκίες για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (37%).

Ωστόσο, οι πολίτες έδωσαν ανεπαρκή βαθμολογία σχετικά με τις επιδόσεις των κυβερνήσεων αλλά και όλων των επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, όσον αφορά την επίτευξη ισχυρών αποτελεσμάτων ESG. Λίγο περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες βαθμολόγησαν τις κυβερνήσεις και τις μεγάλες επιχειρήσεις με 7 ή παραπάνω στα 10 (53% και 54%), ενώ λίγο πιο θετική είναι η άποψη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (58%).

Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων (65%) δήλωσαν επίσης ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαδραματίζουν πιο ενεργό ρόλο στην κοινωνία – αλλά η επίτευξη της σωστής ισορροπίας είναι ύψιστης σημασίας.

Ένα σημαντικό ποσοστό (73%) των πολιτών εκτιμά ότι οι καλές επιδόσεις σε θέματα ESG δεν χρειάζεται να αποβαίνουν εις βάρος της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, με τους πολίτες ωστόσο να πιστεύουν σε συντριπτικό ποσοστό (78%) ότι οι εταιρείες πρέπει να ενεργούν προς το συμφέρον όλων των ενδιαφερόμενων μερών και όχι να δίνουν προτεραιότητα στους μετόχους τους, έναντι των υπολοίπων.

Επιπλέον, η έρευνα κατέγραψε ότι ο όρος «ESG» παραμένει σταθερά στην κατανόηση του κοινού και το 2024, σε ποσοστό 54% παγκοσμίως έναντι 53% το 2023. Οι ερωτηθέντες στην ΕΔΠ του Χονγκ Κονγκ (43%), τη Σιγκαπούρη (41%) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (39%) δείχνουν να κατανοούν καλύτερα τι σημαίνει ο όρος ESG, ενώ οι πολίτες σε Ελλάδα (11%), Κολομβία (11%), Πολωνία (9%) και Ισπανία (9%) είχαν χαμηλότερο επίπεδο κατανόησης.

Από την έρευνα προέκυψε επίσης ένα ενδιαφέρον δημογραφικό στοιχείο: όσοι γνωρίζουν, καλύτερα, την έννοια του ESG ήταν πιθανότερο να είναι άνδρες, ηλικίας κάτω των 50 ετών, με πανεπιστημιακή εκπαίδευση, οι οποίοι παρακολουθούν στενά τις ειδήσεις.

Όσον αφορά στις ανησυχίες που έχουν οι πολίτες σχετικά με το ESG, η συντριπτική πλειοψηφία (73%) συμφώνησε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επικοινωνούν στα κοινά τους με μεγαλύτερη σαφήνεια τις δράσεις που κάνουν για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους σε θέματα ESG. Και σχεδόν οι μισοί (44%) από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι δεν εμπιστεύονται αυτά που λένε οι επιχειρήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες ή τις επιδόσεις τους σε θέματα ESG.

Τα ευρήματα της ESG Monitor
Μιλώντας για τα ευρήματα, ο Fiorenzo Tagliabue, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου SEC Newgate, δήλωσε:

«Η παγκόσμια έρευνα ESG Monitor διαπίστωσε ότι οι ελλείψεις στην εταιρική επικοινωνία είναι εμφανείς, με τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών να πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επικοινωνούν με μεγαλύτερη σαφήνεια τι κάνουν για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους σε θέματα ESG και να καλύψουν τις ανάγκες των stakeholders τους. «Η συμμόρφωση με τα πρότυπα υποβολής εκθέσεων ESG είναι απλώς ένα σημείο εκκίνησης, διασφαλίζει ότι μια επιχείρηση πληροί τις κανονιστικές της υποχρεώσεις, αλλά δεν σηματοδοτεί αριστεία ή ένα φιλόδοξο σχέδιο για να ενισχύσει τον θετικό αντίκτυπο μέσω των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της.

«Είναι σαφές ότι απαιτείται μεθοδική προσέγγιση για να ξεπεραστεί ο σκεπτικισμός των κοινωνιών, καθώς οι πολίτες σε μεγάλο ποσοστό δεν εμπιστεύονται αυτά που ισχυρίζονται οι εταιρείες σχετικά με την ESG δράση τους, ενώ αρκετοί ερωτώμενοι πιστεύουν ότι οι εταιρείες που σχεδιάζουν και υλοποιούν πρωτοβουλίες ESG είναι πολιτικά επικεντρωμένες, σε μεγάλο βαθμό.»

«Οι επιχειρήσεις υπόκεινται σε έντονο έλεγχο σε θέματα ESG, αλλά το να αποφεύγουν να δρουν με φιλοδοξία και διαφάνεια ως προς το σχεδιασμό ESG προγραμμάτων και δράσεων, καθώς και ως προς την επικοινωνία των επιτευγμάτων τους, ενέχει σημαντικό κίνδυνο για τη φήμη τους.».

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ρωτήθηκαν, επίσης, ποιες είναι οι κύριες ανησυχίες με έμφαση στις άμεσες ανάγκες και προτεραιότητές τους.

Τα 5 κορυφαία ζητήματα, σε παγκόσμιο επίπεδο ερωτηθέντων, αφορούν στα ακόλουθα:

1. Διασφάλιση ποιοτικής, οικονομικά προσιτής υγειονομικής περίθαλψης για όλους

2. Μείωση της εγκληματικότητας και της βίας

3. Αντιμετώπιση του αυξανόμενου κόστους ζωής

4. Διασφάλιση ασφαλών και οικονομικά προσιτών προμηθειών τροφίμων

5. Ενίσχυση της οικονομίας

Επιπλέον, οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν για το μέλλον των χωρών τους. Οι απόψεις διέφεραν σημαντικά, ανά χώρα, με τα ΗΑΕ, τη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ να καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά αισιοδοξίας. Παρά κάποια πιο θετικά αποτελέσματα σε σχέση με το 2023, σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία πιστεύει ότι η χώρα τους κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση.

Η εξειδικευμένη μελέτη ESG Monitor Report 2024 για την Ελλάδα
Στην Ελλάδα διαπιστώθηκε ένα χάσμα μεταξύ των προτύπων που οι πολίτες αναμένουν από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις να τηρούν σε θέματα ESG, και των πραγματικών επιδόσεών τους.

Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν, σύμφωνα με τους Έλληνες ερωτηθέντες, είναι τα εξής:

Τα πέντε κορυφαία ζητήματα που ανέδειξαν οι ερωτηθέντες στην Ελλάδα, είναι:

1. Αντιμετώπιση του αυξανόμενου κόστους ζωής

2. Διασφάλιση ποιοτικής, οικονομικά προσιτής υγειονομικής περίθαλψης

3. Ενίσχυση της οικονομίας

4. Μείωση της εγκληματικότητας και της βίας

5. Βελτίωση των αμοιβών και των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων

Επιπλέον, στην Ελλάδα, οι πέντε κλάδοι που καταγράφουν την υψηλότερη βαθμολογία για υπεύθυνη διεξαγωγή των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων είναι: οι ηλεκτρονικές αγορές (online marketplaces)/ηλεκτρονικό εμπόριο, η φιλοξενία, η τεχνολογία/τηλεπικοινωνίες, ο τουρισμός και τα σούπερ μάρκετ/παντοπωλεία. Οι κλάδοι με τη χαμηλότερη βαθμολογία ήταν η πυρηνική ενέργεια, η εξόρυξη και οι πόροι, η χημική βιομηχανία, τα μέσα ενημέρωσης και τα τυχερά παιχνίδια. Είναι σημαντικό, ωστόσο, ότι ακόμη και στην κατηγορία με την υψηλότερη βαθμολογία, μόνο το 52% των ερωτηθέντων έδωσαν βαθμολογία 7 ή περισσότερο στα 10, γεγονός που υπογραμμίζει τα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.

Η Sue Vercoe, Διευθύνουσα Σύμβουλος της SEC Newgate Australia και Εκτελεστική Διευθύντρια της SEC Newgate Research, σχολιάζοντας περαιτέρω την έρευνα, πρόσθεσε: «Το ετήσιο ESG Monitor Report μας έδειξε ότι οι πολίτες έχουν υψηλές προσδοκίες από τους οργανισμούς ώστε να συμπεριφέρονται υπεύθυνα σε θέματα ESG, και παρόλα αυτά η βαθμολογία για τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις παραμένει υποτονική.»

«Παρά τις άλλες πιεστικές ανησυχίες των πολιτών, σε θέματα που αφορούν στην καθημερινότητά τους, οι περισσότεροι εξακολουθούν να θεωρούν τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά ζητήματα και τα ζητήματα διακυβέρνησης ως σημαντικά προς αντιμετώπιση – ακόμη και αν δεν τα βλέπουν μέσα από το πρίσμα των παγκόσμιων κριτηρίων ESG».

«Αυτό αποτελεί τόσο επικοινωνιακή όσο και επιχειρησιακή πρόκληση για τις επιχειρήσεις και τις κυβερνήσεις. Υπάρχει, ακόμη, σημαντικό πεδίο βελτίωσης όσον αφορά τις επιδόσεις σε ζητήματα ESG.».

Πηγή ΟΤ