Για την αύξηση των τιμών στη βενζίνη με αφορμή την κρίση στην Μέση Ανατολή και την εφαρμογή της νομοθεσίας για την βιοαιθανόλη, μίλησε στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ 100,3 ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.
Το υπουργείο παρακολουθεί το ζήτημα, κάνουμε ότι μπορούμε και ότι κάνουν οι ευρωπαϊκές χώρες, δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης.
Ο ΣΕΠΕ
«Σήμερα και με βάση τα δεδομένα που γνωρίζουμε, δεν διακρίνεται να υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανησυχία για το ενδεχόμενο σημαντικής αύξησης των τιμών», επισημαίνει ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών με αφορμή τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις τους στις τιμές των καυσίμων.
Ο ΣΕΕΠΕ προσθέτει ακόμη ότι οι σημερινές λιανικές τιμές της βενζίνης κινούνται στο επίπεδο των τιμών του δεύτερου τριμήνου του 2019 παρά το γεγονός ότι από τις αρχές του έτους, οι τιμές αυξήθηκαν εξαιτίας της αύξησης του ποσοστού βιοαιθανόλης που αναμειγνύεται υποχρεωτικά – βάσει Κοινοτικής Οδηγίας για τα βιοκαύσιμα και την ενεργειακή εξοικονόμηση- στη βενζίνη.
Συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου 2020 έχει τριπλασιαστεί η υποχρεωτική πρόσμιξη από 1% στο 3,3% βιοαιθανόλης στις βενζίνες.
«Το μεγάλο πρόβλημα στην τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα παραμένει η υψηλή φορολογία. Ο Έλληνας καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει ότι για κάθε 10Euro που καταβάλλει για βενζίνη τα 6,5Euro (δηλαδή το 65%) είναι φόροι και δασμοί ενώ μόνο τα 0,6 Euro (το 6%) αντιστοιχεί συνολικά στο μικτό περιθώριο των Εταιριών Εμπορίας, των πρατηριούχων και της εφοδιαστικής αλυσίδας», καταλήγει ο ΣΕΕΠΕ.
Η ελληνική αγορά καυσίμων κινείται στους δικούς της ρυθμούς, με το κύκλωμα διύλισης, εμπορίας και λιανικής να έχει προχωρήσει σε ανατιμήσεις της βενζίνης κατά 2 λεπτά το λίτρο σε σχέση με το προηγούμενο έτος και να αναμένεται τις προσεχείς ημέρες νέα αύξηση της τάξης των 1-2 λεπτών το λίτρο.
Το πρώτο κύμα ανατιμήσεων αποδίδεται στην υποχρεωτική αύξηση του ποσοστού πρόσμειξης βιοαιθανόλης στα καύσιμα κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου τα διυλιστήρια θα πρέπει να προσθέτουν το συγκεκριμένο «πράσινο» προϊόν σε ποσοστό 3% έναντι 1%, στο πλαίσιο κοινοτικής υποχρέωσης για καθαρότερα από ρύπους καύσιμα.
Το κόστος αυτό τα διυλιστήρια το μετακύλισαν στις τιμές εμπορίας, με αποτέλεσμα και τα πρατήρια με τη σειρά τους να ανεβάσουν τη βενζίνη.
Έτσι, όπως αναφέρουν τα ΝΕΑ η μέση λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης από τα 1,598 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου αυξήθηκε στα 1,612 ευρώ στις 3 Ιανουαρίου και έφτασε στα 1,616 ευρώ το λίτρο στις 6 Ιανουαρίου. Δηλαδή η αμόλυβδη ακρίβυνε κατά περίπου 2 λεπτά το λίτρο.