Το μέλλον της Ελλάκτωρ και το γεφύρι… της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού
Κρίσιμες εξελίξεις αναμένονται εντός της εβδομάδας για το μέλλον του μεγάλου κατασκευαστικού ομίλου της Ελλάκτωρ αλλά και για την τύχη του μοναδικού, άμεσα ορατού, μεγάλου διαγωνισμού στα έργα οδικών αξόνων, της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Πως συνδέονται η μετοχική διαμάχη της Ελλάκτωρ με τον εμβληματικό διαγωνισμό της Εγνατίας;
Καταρχάς με την ύστατη απόπειρα του ομίλου να συμμετάσχει η θυγατρική του «Άκτωρ Παραχωρήσεις» στη φάση των δεσμευτικών προσφορών του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του οδικού άξονα που συνδέει τη Θράκη με τη Θεσπρωτία ώστε να διατηρήσει ζωντανές τις ελπίδες για ενίσχυση της ρευστότητας του. Στην περίπτωση βέβαια που κερδίσει τον διαγωνισμό, ο οποίος είναι προγραμματισμένος για την 1η Απριλίου.
Κατά δεύτερον με την έκβαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων της Ελλάκτωρ, στις 2 Απριλίου, όπου θα κριθεί – εκτός κι αν υπάρξει αναβολή – το αν θα συγκεντρωθούν τα 120,5 εκ. ευρώ που προτείνει η διοίκηση της εισηγμένης προκειμένου με τα 100 εκ. ευρώ να εξυγιανθεί οικονομικά η θυγατρική της Άκτωρ. Αν συμμετάσχουν οι μέτοχοι η Άκτωρ θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Αν όχι τότε η εταιρία θα μπει σε νέες περιπέτειες…, όπως τουλάχιστον εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά.
Η Εγνατία Οδός
Για την 1η Απριλίου είναι προγραμματισμένη από το ΤΑΙΠΕΔ η διαδικασία της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές στον διαγωνισμό της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η Άκτωρ είχε επιλεχθεί στην τελευταία φάση με τον εταίρο της Roadis. Ωστόσο, η τελευταία, σύμφωνα με πηγές της διοίκησης της Ελλάκτωρ, ενημέρωσε στις 25 Μαρτίου την ελληνική εταιρία πως δεν θα κατέβει στον διαγωνισμό. Η Άκτωρ από την πλευρά της έχασε την προθεσμία της 1ης Μαρτίου που είχε οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως την καταληκτική ημερομηνία για τη γνωστοποίηση πιθανών αλλαγών στις συνθέσεις των επενδυτικών σχημάτων. Έτσι, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες του ελληνικού ομίλου, η Άκτωρ έμεινε ξεκρέμαστη. Την περασμένη Παρασκευή, η εταιρία έστειλε αίτημα στο ΤΑΙΠΕΔ για την παράταση του διαγωνισμού ώστε να προλάβει να προετοιμαστεί και να συμμετάσχει μόνη της. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Άκτωρ επικαλείται για το αίτημα της λόγους δημόσιου συμφέροντος, δηλαδή την ανάγκη να υπάρξει όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή στη φάση των δεσμευτικών προσφορών.
Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, αναμένεται να αποφασίσει πριν την 1η Απριλίου, ενώ την ίδια στιγμή οι άλλοι φιναλίστ του διαγωνισμού, οι κοινοπραξίες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects» και «Vinci – Mytilineos – ΑΒΑΞ», δηλώνουν έτοιμες να διεκδικήσουν την παραχώρηση. Εντούτοις πηγές εκ των ανταγωνιστών της Άκτωρ εκφράζουν τη δυσφορία τους στο ενδεχόμενο νέας παράτασης του διαγωνισμού της Εγνατίας Οδού. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η προηγούμενη ημερομηνία που είχε οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ ήταν η 11η Δεκεμβρίου του 2020. Τότε προσφορά είχε υποβάλλει μόνο το επενδυτικό σχήμα «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects» αλλά το σχήμα «Vinci – Mytilineos» και εκείνο των «Roadis- Άκτωρ Παραχωρήσεις», προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας παράταση της ημερομηνίας της φάσης των δεσμευτικών προσφορών. Η πρώτη κοινοπραξία το έπραξε προκειμένου την 1η Μαρτίου να εντάξει στο δυναμικό της και την ΑΒΑΞ και η δεύτερη ώστε, όπως λένε οι πληροφορίες, να μπορέσει να βρει τις απαιτούμενες εγγυήσεις για το τίμημα που θα προσφέρει. Το ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν απόφασης του ΣτΕ, που δικαίωσε τους δύο ανταγωνιστές του σχήματος «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects» έδωσε ως ημερομηνία την 1η Απριλίου.
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού κρατά από το 2013… Τότε το Ταμείο προγραμμάτιζε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Ωστόσο, πέρασαν πέντε χρόνια, μέσα από τις γνωστές παρελκυστικές πρακτικές κυβερνητικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ με καθυστερήσεις στην υλοποίηση συγκεκριμένων ελέγχων και έργων ώστε ο διαγωνισμός να ωριμάσει. Τελικά η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος βγήκε το 2018 όπως και η λίστα των τελικών υποψήφιων επενδυτών (ήταν εννιά). Τρία χρόνια μετά και πάλι ο διαγωνισμός της Εγνατίας Οδού κινδυνεύει με νέα καθυστέρηση, όπως σχολιάζουν παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς.
Αξίζει να σημειωθεί πως πηγές της αγοράς εκτιμούν πως οι επενδύσεις και το τίμημα για την Εγνατία Οδό αναμένεται να αγγίξουν το 1,5 δις. ευρώ.
Η κρίσιμη γενική συνέλευση
Άλλη μία ημερομηνία – σταθμός για την Ελλάκτωρ είναι η 2 Απριλίου. Τότε πρόκειται να διεξαχθεί η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων.
Η διοίκηση που ελέγχεται από την ολλανδική Reggeborgh και τον επίσης μέτοχο Λ. Μπόμπολα έχει προτείνει την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης κατά 120,5 εκ. ευρώ. Τα 100 εκ. ευρώ θα κατευθυνθούν στην Άκτωρ για το κλείσιμο ζημιογόνων επενδύσεων και τα 20,5 εκ. ευρώ σε επενδύσεις του ομίλου στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Στην ατζέντα των θεμάτων της έκτακτης γενικής συνέλευσης η πλευρά της άλλης μετόχου εταιρίας Greenhill (Δ. Μπάκος – Γ. Καϋμενάκης) έχει προτείνει την αντικατάσταση των μελών του υφιστάμενου Δ.Σ. με άλλα πρόσωπα, τα οποία κι έχουν ανακοινώσει.
Αν κάποια πλευρά των μετόχων δεν ζητήσει αναβολή η έκβαση της συνέλευσης της 2ας Απριλίου θα είναι καθοριστική για τη βιωσιμότητα της θυγατρικής Άκτωρ αλλά και συνολικά για το μέλλον του ομίλου της Ελλάκτωρ