Συνάντηση Μητσοτάκη με τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας για το νέο τέλος €20
Η αμοιβαία δέσμευσή να υπάρξει συνεργασία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας-CLIA για τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα υπογραμμίστηκε κατά τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με εκπροσώπους της Ένωσης.
Σε ανακοίνωσή της η CLIA αναφέρει:
«Εκτιμούμε ιδιαίτερα την ευκαιρία που είχαμε να συμμετάσχουμε σε μια εποικοδομητική συζήτηση για τον τρόπο της συνεργασίας μας, ως μέρος μιας ολιστικής προσέγγισης με στόχο τον υπεύθυνο τουρισμό, που θα βελτιώσει τόσο την εμπειρία των επισκεπτών όσο και των τοπικών κοινωνιών. Προσβλέπουμε στη συνέχιση του διαλόγου μας με τα Υπουργεία Τουρισμού και Ναυτιλίας για τη διερεύνηση πρακτικών λύσεων στη διαχείριση του τουρισμού».
Τα ερωτήματα που τέθηκαν στην Ελληνική Κυβέρνηση αφορούν τόσο τον μηχανισμό με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο της επιβολής του τέλους €20 στους επιβάτες κρουαζιέρας όσο και τις εκτιμώμενες επιπτώσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο.
Συγκεκριμένα, τα επτά ερωτήματα της CLIA είναι:
1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.
2. Κατανομή των χρημάτων
Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.
3. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων
Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται,με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.
4. Homeporting
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeporting στα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.
5. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο
Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.
6. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης
Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδες ημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.
7. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου. Πρώτο Θέμα