Σούπερ μάρκετ: Αυξήθηκε ο λογαριασμός – Πού και πόσα ξοδέψαμε
Ενισχύεται η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ με τα τυποποιημένα προϊόντα να έχουν την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις έναντι των επί ζυγίω. Ο λογαριασμός που πληρώσαμε το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου (2024) είναι αυξημένος κατά 261 εκατ. ευρώ έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023.
Εισαγωγείς και αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναλύουν με ιδιαίτερη επιμέλεια την αλλαγή στο καταναλωτικό μοτίβο λόγω της ακρίβειας και προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους ενώ η εποχικότητα έχει τη δική της καθοριστική σημασία.
Γιατί ενισχύεται η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ – Ο ρόλος του τουρισμού
Οι προσφορές και η μεγέθυνση της ιδιωτικής ετικέτας παίζουν καταλυτικό ρόλο στην αύξηση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με την αξία πωλήσεων ενώ επιστρέφουν τα «ταμπελάκια» με «εθελοντική μείωση τιμής» όχι με τη σφραγίδα της κυβέρνησης, αλλά ως «εθελοντική πρωτοβουλία» των προμηθευτών και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
«Νίκησαν» τα τυποποιημένα προϊόντα με πωλήσεις πάνω από 7 δισ. ευρώ
Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Circana «νικητές» στη μάχη του τζίρου αναδεικνύονται τα τυποποιημένα με πωλήσεις 7,02 δισ. ευρώ (από 6,81 δισ. ευρώ) ενώ οι πωλήσεις των επί ζυγίω προϊόντων αυξήθηκαν με μικρότερο ρυθμό διατηρώντας μερίδιο στο 22%.
Στους προϊόντα καθημερινής χρήσης οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν 3,1% ενώ ο όγκος 3,2%. Σε ότι αφορά στον όγκο κατανάλωσης αύξηση 3,2% στα τρόφιμα, 3,4% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 2,1% στα καθαριστικά.
Ο τουρισμός έδωσε ώθηση σε συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων
Με τους δείκτες να περιλαμβάνουν (και) την καλοκαιρινή τουριστική περίοδο σημαντική αύξηση παρουσιάσουν συγκεκριμένοι κωδικοί προϊόντων. Έτσι, παρατηρείται σημαντική αύξηση στα αλκοολούχα ποτά (+7,5%), στα αναψυκτικά (+5,7%), στα γαλακτοκομικά (+7,1%) και στα κατεψυγμένα (+4,8%).
Οι Περιφέρειες που είδαν αύξηση του τζίρου
Η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Βόρεια Ελλάδα σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις με άνοδο 5,7%, 3,7% και 5,2% αντίστοιχα, γεγονός που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την τουριστική σεζόν. Οι πωλήσεις στην Αττική αυξήθηκαν κατά 2,2%, στη Θεσσαλονίκη 2,9% και 2,4% στην Κεντρική Ελλάδα συμπεριλαμβανομένης της Ηπείρου.
Σε ό,τι αφορά τους τύπους καταστημάτων προκύπτει ότι τα μικρά, δηλαδή μέχρι 400 τ.μ. αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 5,8% και το μερίδιό τους στο 11,9%. Στο 3,9% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των υπερμάρκετ που μέσω αυτών περνά το 11,5% του τζίρου των σούπερ μάρκετ.
Με θετικό πρόσημο, 3%, κινήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων από 1.000-2.500 τ.μ., δηλαδή της κατηγορίας που ελέγχει το 43,5% της αγοράς ενώ οριακή 1,9% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των καταστημάτων με εμβαδόν 400-1.000 τ.μ.
Το μέτρο με τα «ταμπελάκια»
Στο μεταξύ, σε περίπου δέκα μέρες, θα έχουν τοποθετηθεί στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ, τα καινούργια «ταμπελάκια» που θα υποδεικνύουν τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, η σήμανση είναι μία διαδικασία που απαιτεί χρόνο καθώς αφορά 4200 καταστήματα ενώ κάθε μέρα προστίθενται και νέοι κωδικοί. Ωστόσο, ήδη, σε κάποια μεγάλα σούπερ μάρκετ έχει τοποθετηθεί σήμανση αλλά απαιτείται, περίπου, ένα δεκαήμερο για να τοποθετηθούν τα καρτελάκια σε όλα τα καταστήματα.
Το ξεκίνημα του μέτρου ήταν μάλλον απογοητευτικό, καθώς οι κωδικοί αφορούσαν μόλις 32 προϊόντα. Αρνητικά είχε σχολιαστεί το γεγονός ότι τα περισσότερα είδη ήταν κάθε άλλο παρά πρώτης ανάγκης, όπως βούτυρο κακάο, κρέμες στερέωσης οδοντοστοιχίας και πρωτεϊνούχες πουτίγκες.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο να περιοριστεί η ακρίβεια.
Δηλαδή, ο υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.