Ρομποταξί: Γιατί δεν είναι φίλοι των μέσων μαζικής μεταφοράς
Οι εταιρείες AV (Autonomous Vehicle) όπως η Waymo προωθούν την ιδέα ότι η τεχνολογία χωρίς οδηγό μπορεί να συμπληρώσει την υπηρεσία μεταφοράς. Όμως η πρόσφατη ιστορία της οδήγησης υποδηλώνει το αντίθετο.
Την περασμένη εβδομάδα, η Waymo, η εταιρεία ρομποταξί που ανήκει στην Alphabet Inc. που προσφέρει μεταφορές με αυτόνομη οδήγηση σε μέρη του Σαν Φρανσίσκο, του Φοίνιξ και του Λος Άντζελες, ανακοίνωσε μια νέα πρωτοβουλία που περιέγραψε ως «ένα σημαντικό βήμα για να γίνουν πιο προσιτές οι καθαρές μεταφορές».
Από τώρα έως τις 15 Νοεμβρίου, οι πελάτες που χρησιμοποιούν την Waymo για να συνδεθούν με μία από τις οκτώ στάσεις συγκοινωνίας στην περιοχή του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο θα λαμβάνουν πίστωση $3 για ταξίδι με την Waymo στο μέλλον. Σύμφωνα με την εταιρεία, η προώθηση εντάσσεται στο πλαίσιο της υποστήριξής της για «περισσότερες κοινότητες που μπορούν να περπατήσουν, να μπορούν να κάνουν ποδήλατο και να είναι πλούσιες σε συγκοινωνίες».
Η προσφορά αποτελεί μέρος μιας καμπάνιας για την αυτόνομη οδήγηση. Για να προωθήσει την καμπάνια, η Waymo προσέλαβε διευθυντή πολιτικής μεταφορών από το think tank SPUR του Σαν Φρανσίσκο και το Chamber of Progress, που εκπροσωπεί μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, για να ασκήσει πιέσεις στις ρυθμιστικές αρχές της Καλιφόρνια να δώσουν πράσινο φως στα αυτόνομα οχήματα.
Τα ρομποταξί εξυπηρετούν τους πολίτες;
Τα οχήματα των εταιρειών, υποστήριξε η οργάνωση, «παρέχουν πρόσβαση στη μεταφορά σε ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες και όσους ζουν σε υποεξυπηρετούμενες κοινότητες».
Η συνέργεια δημόσιων μεταφορών-ρομποτάξι είναι δελεαστική την ώρα που οι δημόσιες συγκοινωνίες αντιμετωπίζουν τρομερή έλλειψη χρηματοδότησης και μπορεί να έχει ιδιαίτερη απήχηση σε ακτιβιστές σε μέρη όπως το Σαν Φρανσίσκο που εκτιμούν τα λεωφορεία και τα τρένα ακόμα κι αν τα χρησιμοποιούν σπάνια.
Αλλά μήπως ο εναγκαλισμός των ΜΜΜ από τη βιομηχανία ρομποταξί κρύβει έναν λύκο ντυμένο με προβιά;
Πρώτον, πώς θα ξέρει η εταιρεία ότι κάποιος που παίρνει ρομποταξί προς έναν σταθμό χρησιμοποιεί την συγκοινωνία αντί να πάει σε κοντινό εστιατόριο και να κερδίσει την πίστωση;
Σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ο Άνταμ Λενζ, επικεφαλής βιωσιμότητας και περιβάλλοντος της Waymo, είπε στο Bloomberg ότι η εταιρεία δεν μπορεί επί του παρόντος να συνδέσει τα ταξίδια με ρομπότ με τα ΜΜΜ, αλλά «ελπίζουμε ότι τέτοιες ενσωματώσεις είναι δυνατές στο μέλλον».
Όταν εμφανίστηκαν στις πόλεις των Η.Π.Α., υπηρεσίες όπως η Uber (η υπηρεσία της Waymo είναι βασικά ίδια, απλά χωρίς ανθρώπινο οδηγό) πολλοί επαίνεσαν τις υπηρεσίες μεταφοράς κατά παραγγελία, που υποτίθεται έλυναν το πρόβλημα μεταφοράς ατόμων από και προς τους σταθμούς συγκοινωνίας που είναι πολύ απομακρυσμένοι για περπάτημα.
Το 2016, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Μεταφορών χρηματοδότησε πέντε μελέτες για να δουν πόσοι άνθρωποι θα χρησιμοποιούσαν τακτικά αυτοκίνητα για να μεταβούν από και προς σταθμούς. Η απάντηση ήταν όχι πολλοί.
Οι λόγοι για τους οποίους το ride-hailing δεν αποδίδει ως λύση πρώτου-τελευταίου μιλίου είναι ευνόητοι. Οι άνθρωποι αντιπαθούν τις μεταφορές και όσοι πληρώνουν να πάνε με αυτοκίνητο μπορούν να αντέξουν οικονομικά να αποφύγουν τα μαζικά μέσα. Πιο σημαντικά, οι τακτικοί επιβάτες, που γενικά έχουν χαμηλότερα εισοδήματα, σπάνια μπορούν να αντέξουν οικονομικά να πάρουν ένα Uber ή ένα Lyft ως μέρος της τακτικής τους μετακίνησης.
Τα ρομποταξί είναι αυτοκίνητα και επιδεινώνουν την συμφόρηση
Δεδομένου ότι τα ρομποταξί είναι σαν το ride-hailing σε τίμημα και σε εμπειρία χρήστη, όλοι οι περιορισμοί που σχετίζονται με τη συγκοινωνία ισχύουν και για αυτά. Στο κάτω-κάτω, η κλήση ενός αυτοκινήτου, είτε το οδηγεί άνθρωπος, ή υπολογιστής, απλά δεν πολύ πρακτικός τρόπος για να πάτε από ή προς έναν τερματικό σταθμό.
Στην πραγματικότητα, η αύξηση των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων θα ήταν πιθανότατα καθαρά αρνητική για τις μεταφορές.
Μια μελέτη νωρίτερα φέτος διαπίστωσε ότι τα ταξίδια με τέτοιες υπηρεσίες στην Καλιφόρνια ήταν πιο πιθανό να αντικαταστήσουν τη συγκοινωνία με οποιοδήποτε άλλο μέσο. Προηγούμενη έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η άνοδος των Uber και Lyft συνέβαλε σημαντικά στη μείωση του αριθμού των επιβατών στα ΜΜΜ σε εθνικό επίπεδο.
Η μεταφορά με κλήση ταξί επιδεινώνει τις μεταφορές αυξάνοντας τη συμφόρηση, ιδιαίτερα λόγω των αποστάσεων που διανύονται χωρίς επιβάτη. Στο Σαν Φρανσίσκο, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τέτοιες εταιρείες ήταν υπεύθυνες για το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης της κυκλοφοριακής συμφόρησης από το 2010 έως το 2016.
Greenwashing
Εάν τα ρομποταξί κλιμακωθούν, υπάρχει κάθε λόγος να περιμένουμε να υφαρπάζουν επιβάτες και να επιδεινώσουν την υπηρεσία λεωφορείων, όπως ακριβώς συμβαίνει και με την μεταφορά κατά παραγγελία.
Τόσο τα ρομποταξί όσο και το ride-hailing βασίζονται στα αυτοκίνητα, τα ίδια τα οχήματα που έχουν υπονομεύσει την ποιότητα ζωής στην πόλη.
Τώρα φαίνεται γιατί η βιομηχανία ρομποταξί θα μπορούσε να είναι πρόθυμη να παρουσιαστεί ως ο νέος φίλος με γνώσεις τεχνολογίας συγκοινωνιών. Πολλοί δικαίως εκτιμούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς επειδή απελευθερώνουν τους δρόμους και παρέχουν έναν προσιτό, βολικό και καθαρό τρόπο μεταφοράς. Η Waymo μπορεί να ελπίζει ότι αν η εταιρεία αγκαλιάσει αρκετά τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μπορεί να καρπωθεί λίγη από την λάμψη της.
Είναι μια έξυπνη πολιτική στρατηγική. Αλλά μην μπερδεύεστε: Είναι greenwashing.
Πηγή: ΟΤ