Πώς βλέπει η αγορά τα σχέδια Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια
Με την παράταση των υφιστάμενων μέτρων «εμπλουτισμένων» με «συμφωνίες κυρίων» επιχειρεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος να διαχειριστεί το τεράστιο πρόβλημα της ακρίβειας που έχει μετατραπεί σε νοσηρή κανονικότητα.
Το new deal Θεοδωρικάκου για την πάταξη της ακρίβειας
Στο new deal με την αγορά, προκειμένου να πέσουν οι τιμές και να προστατευτούν οι ευάλωτοι, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου θέτει ως προτεραιότητα την ανάληψη δράσης από την πλευρά των επιχειρήσεων, καλώντας σούπερ μάρκετ και βιομηχανίες τροφίμων να «βάλουν πλάτη» και όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κος Θεοδωρικάκος «θα πρέπει σε πολλά είδη να ρίξουν τις τιμές και το μεσοσταθμικό κέρδος τους».
«Τα περιοριστικά μέτρα, όσο διάστημα και εάν εφαρμόζονται εμποδίζουν τον υγιή ανταγωνισμό και τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς. Μόνο μέσα από τον ελεύθερο ανταγωνισμό θα έρθουν οι καλύτερες τιμές».
Αυτό αναφέρει στον ΟΤ κορυφαίο στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας ειδών διατροφής, σχολιάζοντας την αναγγελία από τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο για εξάμηνη παράταση δύο μέτρων κατά της ακρίβειας που έληγαν στο τέλος του μήνα (σ.σ. καλάθι νοικοκυριού και πλαφόν στο περιθώριο κέρδους).
Ειδικά για την παράταση στο πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους επικρατεί απογοήτευση και στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καθώς, όπως λένε οι επιχειρηματίες, έχει πλέον αρνητική επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη, την ώρα μάλιστα που υπήρχε κυβερνητική υπόσχεση για κατάργησή του εφόσον ο πληθωρισμός υποχωρεί.
Ας σημειωθεί ότι μετά από την κορύφωση των ανατιμήσεων, στο 11,5% τον Φεβρουάριο του 2023, για πρώτη φορά καταγράφηκε αρνητικός πληθωρισμός -1,8% στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Circana.
Για επικοινωνιακούς σκοπούς
Όσον αφορά στην πλάτη που ζήτησε ο υπουργός να βάλουν οι βιομηχανίες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ, εκτιμάται πως γίνεται για επικοινωνιακούς καθαρά σκοπούς, γιατί το κάνουν ήδη εδώ και καιρό.
«Οι εταιρείες είναι οι πρώτες που ενδιαφέρονται για τον καταναλωτή και θέλουν να προσφέρουν όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, γιατί ζουν από αυτόν. Θα ήταν κουτό να μην το έχουν κάνει ήδη. Γιατί ο καταναλωτής βρίσκεται ήδη στο όριο των αντοχών του», τονίζει στον ΟΤ στέλεχος μεγάλης βιομηχανίας τροφίμων.
«Ο στόχος που έθεσε ο πρωθυπουργός όχι μόνο να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός αλλά να μειωθούν και οι τιμές, δηλαδή να φτάσουμε σε αρνητικό πληθωρισμό, είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί»
Πιο διαλλακτικοί εμφανίζονται οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, λέγοντας πως περιμένουν να ακούσουν τις θέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, αν και υποστηρίζουν ότι «συμφωνίες κυρίων» δεν μπορούν να γίνουν.
«Ο στόχος που έθεσε ο πρωθυπουργός όχι μόνο να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός αλλά να μειωθούν και οι τιμές, δηλαδή να φτάσουμε σε αρνητικό πληθωρισμό, είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς οι παράγοντες κόστους, όπως η ενέργεια, η οποία αυξάνεται ξανά, οι μισθοί που ανεβαίνουν και καλώς ανεβαίνουν και τα επιτόκια που εξακολουθούν να είναι στα ύψη, δεν αφήνουν περιθώρια ευελιξίας», λέει επιχειρηματίας του οργανωμένου λιανεμπορίου.
«Κρατάμε μικρό καλάθι, περιμένουμε νομοθετική παρέμβαση»
Σε ό,τι αφορά τα βρεφικά γάλατα, το μέτρο που βάζει πλαφόν 7% στο μεικτό περιθώριο κέρδους στο διηνεκές πλέον θα έχει ημερομηνία λήξης στις 31 Δεκεμβρίου του 2024.
Ωστόσο, κύκλοι προσκείμενοι στις εταιρείες βρεφικού γάλακτος δηλώνουν επιφυλακτικές, τονίζοντας πως περιμένουν να γίνουν πράξεις οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για τερματισμό του μέτρου στο τέλος του έτους, μέσα από την κατάθεση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.
«Κρατάμε μικρό καλάθι και αναμένουμε τις πρωτοβουλίες από την πλευρά της κυβέρνησης για να δούμε τι ακριβώς εννοεί», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στο ενδεχόμενο απόσυρσης της προσφυγής στο ΣτΕ για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα, υπογραμμίζουν πως είναι πολύ νωρίς για οποιαδήποτε εκτίμηση καθώς πρέπει να δουν πρώτα απτά αποτελέσματα που θα ικανοποιούν τις επιδιώξεις τους. Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε, είναι μια απόφαση που θα ληφθεί από τα συλλογικά όργανα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Παιδικών Τροφών και Ειδικής Διατροφής Ελλάδος (ΣΕΠΤΕΔΕ).
Αναγνωρίζουν πάντως ότι το συγκεκριμένο μέτρο οδήγησε σε μείωση των τιμών στα βρεφικά και παιδικά γάλατα μεσοσταθμικά κατά 15%, επισημαίνοντας πως η παρέμβαση ήταν αποτελεσματική.
Θετική κίνηση
Αναφορικά με την πρόθεση του υπουργού να συναντηθεί με την αγορά, θεωρείται θετική κίνηση που μπορεί να αποδώσει καρπούς εάν η συνεργασία θα διατηρούνταν σε μια πιο μόνιμη και σταθερή βάση, επισημαίνεται από εκπροσώπους της αγοράς.
Ο υπουργός Ανάπτυξης προανήγγειλε χθες στην πρώτη ενημερωτική συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του Τύπου, ότι τις επόμενες μέρες θα έχει διαβουλεύσεις με όλους τους φορείς της αγοράς, όπως την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, τον Συνήγορο του Καταναλωτή, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις καταναλωτικές ενώσεις για την πάταξη της αισχροκέρδειας, ενώ τόνισε ότι θα έχει κατ’ ιδίαν συζητήσεις και με κάποιους μεγάλους «παίκτες» της αγοράς. Σε δεύτερο χρόνο θα έχει συναντήσεις και με τις πολυεθνικές εταιρείες.
Πηγή: ΟΤ