Οι επόμενοι σταθμοί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
*Γράφει η Όλγα Κλώντζα
Για πρώτη φορά χωρίς αστερίσκους περνά τον πήχη της Κομισιόν το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων στην 11η έκθεση εποπτείας για την ελληνική οικονομία. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό έπαιξαν οι επιτυχίες του καλοκαιριού, που ουσιαστικά γύρισαν σελίδα στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι ως προς το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων «έχει επιτευχθεί σημαντική και ουσιαστική πρόοδος» από την ελληνική Κυβέρνηση.
Στην κορυφή των εξελίξεων βρίσκεται το κλείσιμο της πιο εμβληματικής εκκρεμότητας των προγράμματος, που δεν ήταν άλλη από το πρότζεκτ του Ελληνικού, με την καταβολή από τη Lamda Development της πρώτης δόσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, από το τίμημα των 915 εκατ. ευρώ.
Κι αν το Ελληνικό ήταν καθοριστικό σε όρους συμβολισμού, η μεγάλη επιτυχία ήταν αναμφισβήτητα η Εγνατία Οδός, καθώς η ευόδωση ενός ακόμα χρονίζοντος ζητήματος βάζει στο ταμείο το υψηλότερο τίμημα που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα για περιουσιακό του στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ. Η ανακήρυξη της ένωσης ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS ως προτιμητέου επενδυτή για την 35ετή παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου, έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,49 δισ. ευρώ, αποτελεί ορόσημο στην ιστορία του Ταμείου.
Εντωμεταξύ, το τελευταίο cluster σταθμών διοδίων (7 πλευρικοί κι ένας μετωπικός) θα τεθεί σε λειτουργία μες τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με την έκθεση, οι εκκρεμείς εργασίες για τις περισσότερες σήραγγες έχουν παρουσιάσει πρόοδο, ενώ η αδειοδότηση των υπόλοιπων 16 τούνελ στην κατηγορία Ε (δηλαδή χωρίς τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων) πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης που αναμένεται στα τέλη του 2022.
Προτιμητέος επενδυτής αναδείχθηκε όμως και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Η βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά της ITALGAS για το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ανήλθε σε 733 εκατ. ευρώ.
Πρότζεκτς που πιάνουν λιμάνι
Όσον αφορά στα λιμάνια, που ήταν από τα πρότζεκτ που δεν φρέναραν εν μέσω πανδημίας, τις επόμενες εβδομάδες πρόκειται να δοθούν στους προεπιλεγέντες επενδυτές η συμφωνία παραχώρησης για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και η συμφωνία υποπαραχώρησης για το λιμάνι της Καβάλας, προκειμένου να κάνουν τα σχόλιά τους. Η ολοκλήρωση ωστόσο των απαλλοτριώσεων στην χερσαία ζώνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης μπορεί να φέρει καθυστερήσεις στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, καθώς εκκρεμεί να καθοριστούν από τα αρμόδια Δικαστήρια τα σχετικά ποσά αποζημιώσεων.
Στην περίπτωση δε του λιμανιού της Ηγουμενίτσας μένει μέσα στις επόμενες εβδομάδες να κλείσει το εκκρεμές ζήτημα για τον καθορισμό της ζώνης του λιμανιού που θα υπόκειται στη σύμβαση παραχώρησης.
Στα μέσα Οκτωβρίου πλήρως λειτουργικό το PPF
Όπως σημειώνεται στην έκθεση της Επιτροπής, παρά τις μικρές καθυστερήσεις, η νέα Μονάδα Ωρίμανσης Έργων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, αρχίζει σταδιακά να λειτουργεί και ως τα μέσα Οκτωβρίου θα είναι σε πλήρη λειτουργία. Επί του παρόντος, όπως είπε πρόσφατα και ο κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης, εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κατά την ημερίδα του Υπερταμείου στη ΔΕΘ, ο αρχικός κατάλογος των έργων στρατηγικής σημασίας που θα ενταχθούν στη Μονάδα είναι στο τελικό στάδιο προετοιμασίας. Αναμένεται να οριστικοποιηθεί ως τα τέλη Σεπτεμβρίου και εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει έργα άνω των 2 δισ. ευρώ.
Οι διαγωνισμοί για συμβάσεις-πλαίσιο συμβούλων πρόκειται να ξεκινήσουν, σύμφωνα με την Κομισιόν, αμέσως μετά την οριστικοποίηση του καταλόγου των έργων. Όσον αφορά στα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, η χρηματοδότηση θα είναι διαθέσιμη μετά την ανάθεση των έργων. Συγχρόνως, σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις μεταξύ του Ταμείου, της μητρικής του Ελληνικής Εταιρείας Περιουσιακών Στοιχείων και Συμμετοχών (ΕΕΣΥΠ) και του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να εξασφαλιστεί επαρκής χρηματοδότηση.
Πηγή: ΟΤ