Κίνδυνος νέας εκτίναξης στην τιμή του καφέ, προβληματισμός στις τάξεις επιχειρηματιών και καταναλωτών
οδαρικό με νέα αύξηση στην τιμή του καφέ ενδέχεται να κάνει ο Σεπτέμβριος. Χωρίς ακόμη να είναι κάτι σίγουρο, αφού όλα εξαρτώνται απ’ τις τάσεις των διεθνών χρηματιστηρίων, οι επιχειρηματίες της εστίασης ξεκίνησαν ήδη κύκλο επαφών με προμηθευτές, για να εξακριβώσουν εάν και κατά πόσο ευσταθούν τα ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών. Η φημολογία πάντως είναι έντονη. Και συνήθως όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και … φωτιά. Για τα αποθέματα οικονομικών αντοχών, επαγγελματιών και καταναλωτών, και για το ποιοι τελικά θα πιούν το πικρό ποτήρι της απορρόφησης των νέων κραδασμών, σε περίπτωση που επικρατήσει το απευκταίο σενάριο, αυτή όντως είναι μία άλλη – πλην όμως η πλέον ουσιώδης – συζήτηση την οποία ανοίγει σήμερα η “Κ.Ε” και το GOODnet.gr.
Από τον περασμένο Ιούλιο, με την επαναφορά του συντελεστή ΦΠΑ στο 24% στον σερβιριζόμενο καφέ, το αγαπημένο ρόφημα κοστίζει ακριβότερα για όσους το απολαμβάνουν στα τραπεζοκαθίσματα των καφετεριών. Αντίθετα, διατηρείται σε χαμηλότερα – σχεδόν στα ίδια με το πρότερο διάστημα – επίπεδα με το καθεστώς του take away.
Μείωση της κίνησης και της κατανάλωσης, προς το παρόν, δεν έχει παρατηρηθεί, ίσως επειδή η τουριστική σεζόν εξελίσσεται. Η όποια διαφορά θα φανεί από τον Νοέμβριο και μετά.
Ο καφές σερβίρεται από 3,5 έως 4,5 ευρώ. Έτσι όπως πάνε τα πράγματα, τιμολογιακά κοντεύει να ενταχθεί στην ίδια κατηγορία με αλκοολούχα ποτά, λένε μερικοί – και όχι άδικα. Με απλές μαθηματικές πράξεις δηλαδή, μία τετραμελής παρέα μπορεί να χρειαστεί μέχρι και 18 ευρώ σε μία τυπική έξοδό της! Μόνο για τους καφέδες. Κι αν προκύψει νέα αναπροσαρμογή προς τα πάνω για τα καταστήματα εστίασης; Κάποιοι αναγκαστικά, προεξοφλούν ότι, θα ανεβάσουν εκ νέου τις τιμές τους, ενώ κάποιοι άλλοι θα κάνουν υπομονή, για λίγο ακόμη. “Δεν είναι τίποτα σίγουρο, όμως βάσει αυτών που διαβάζουμε – με το τί συμβαίνει στις διεθνείς αγορές, με τη μειωμένη παραγωγή κλπ– υπάρχει πιθανότητα. Δεν θα προκαλέσει έκπληξη σε κανέναν μας ένα τέτοιο ενδεχόμενο” σχολίασε τη σχετική φημολογία που έχει αναπτυχθεί ο Γιώργος Ξενίδης, επιχειρηματίας της εστίασης.
“Είναι το τελευταίο πράγμα που θα θέλαμε”
“Μια νέα αύξηση στην τιμή του καφέ το μόνο σίγουρο είναι ότι θα μας επηρεάσει, επειδή πλέον τα έξοδά μας έχουν διπλασιαστεί, για διάφορους λόγους! Το μόνο που θα καταφέρουμε, λοιπόν, να κάνουμε είναι να μετακυλήσει η αύξηση στους καταναλωτές. Φυσικά, εμείς δεν θέλουμε κάτι τέτοιο!” διαμηνύει ο Χάρης Αυγουστάκης, αντιπρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Ρεθύμνου. “Δυστυχώς, δεν θα υπάρχει άλλη επιλογή” ξεκαθαρίζει. “Αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει συνεχώς είναι σε ένα είδος ευρείας κατανάλωσης και ιδιαίτερα δημοφιλές, οι αυξήσεις να είναι συνεχόμενες. Είναι κάτι που δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε γιατί συμβαίνει. Αναρωτιόμαστε μήπως είναι κάποιες τεχνητές κρίσεις που δημιουργούνται, μόνο και μόνο για να κερδίζουν ορισμένες εταιρείες” εκτιμά ο κ. Αυγουστάκης, δηλώνοντας: “Δεν μπορεί ο καφές να κοστίζει όπως ένα αλκοολούχο ποτό! Ήταν ένα είδος που το αγοράζαμε σε πολύ λογικές τιμές. Πραγματικά, το τελευταίο πράγμα που θα θέλαμε είναι μια τέτοια εξέλιξη: να δούμε αύξηση στα τιμολόγια αγοράς καφέ. Δεν το θέλουμε, δεν συμφέρει κανένάς κάτι τέτοιο”.
Άνθρωποι του κλάδου τρέφουν μέσα τους την ελπίδα ότι κάποια στιγμή ο σερβιριζόμενος καφές θα επιστρέψει στο “λογικό” όπως τονίζουν ΦΠΑ του 13%. “Είναι ένα πάγιο αίτημά μας, που είναι και λογικό και δίκαιο. Το 24% εξυπηρετεί φοροεισπρακτικούς λόγους” υποστηρίζει ο κ. Αυγουστάκης.
Σχεδόν στην ίδια τιμή με αλκοολούχο ποτό!
“Το προϊόν κοντεύει να φτάσει σε τιμή το αλκοόλ: ο καφές έχει φτάσει να πωλείται 4,5 ευρώ τη στιγμή που βρίσκεις ποτό με 5 ευρώ!” παρατήρησε ο γραμματέας του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Ρεθύμνου, Νίκος Ρεϊζάκης. Ο ίδιος θα μιλήσει για μία κατάσταση που δύσκολα ελέγχεται στην αγορά, βάζοντας στην εξίσωση – ως τρανταχτά παραδείγματα- το ρεύμα και το χρηματιστήριο ενέργειας.
“Μεσοσταθμικά η αύξηση είναι 5% από την αρχή του έτους” θα υπογραμμίσει. Αναφερόμενος στην τελευταία ανατίμηση στο σερβιζόμενο καφέ, τον περασμένο Ιούλιο θα αναρωτηθεί: “Εάν πάρεις τον καφέ σε πακέτο και δεις έναν γνωστό σου σε ένα τραπέζι και πας και κάτσεις, τί γίνεται;”, θίγοντας το “μπέρδεμα” που έχει δημιουργηθεί.
“Η φορολογία μάς έχει εξουθενώσει. Χρειάζεται μία διαφορετική προσέγγιση, να αποκτήσουν εικόνα από την αγορά” επισημαίνει στη συνέχεια ο κ. Ρεϊζάκης.
“Έχουν πάει τα μεροκάματα γύρω στο 25% πάνω τα τελευταία χρόνια, κι ενώ παραμένει τεράστιο πρόβλημα η εύρεση προσωπικού, όταν όλη η υπόλοιπη ζωή έχει ανέβει 50% πάνω!” περιγράφει, ζητώντας από το κράτος να προχωρήσει σε φορολογικές ελαφρύνσεις και σε αυστηροποίηση των ελέγχων για την τιμωρία των πραγματικών παραβατών κι όχι των έντιμων επιχειρηματιών, όπως σημειώνει.
“Έχουν κάνει τρεις αυξήσεις κατώτατου μισθού χωρίς να κάνουν μείωση ασφαλιστικών εισφορών. Εμείς τι λέμε: άμα κάνουν 5% αύξηση στο κατώτατο μισθό, αντίστοιχα να κάνουν 5% μείωση στις εισφορές. Και εκτός αυτού, βλέπουμε όλοι με αυτές τις ασφαλιστικές εισφορές τί σύστημα Υγείας έχουμε!” προσθέτει ο κ. Ρεϊζάκης.
Έρευνα αγοράς για μία… μπάλα παγωτό!
Το λειτουργικό κόστος για τα καφέ και τα υπόλοιπα καταστήματα εστίασης παραμένει υψηλό.
“Οι συνεχόμενες αυξήσεις στο κομμάτι των πρώτων υλών είναι κάτι που πραγματικά μας έχει πληγώσει πάρα πολύ οικονομικά και ειλικρινά δεν ξέρουμε πότε θα σταματήσει” παραδέχεται ο Χάρης Αυγουστάκης.
Η αγοραστική δύναμη των τουριστών, εφέτος, μάλλον είναι δυσανάλογη των προσδοκιών που είχαν καλλιεργηθεί τους χειμερινούς μήνες. Εν ολίγοις, το 2024 ποσοτικά πάει καλά, ποιοτικά όχι και τόσο.
Η οικονομική δυναμική των ξένων επισκεπτών φθίνει με την πάροδο των ετών. Οι παραθεριστές, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι πολύ επιλεκτικοί στα ψώνια τους: κάνουν παζάρια… αλλά και έρευνα αγοράς ακόμη και για μια μπάλα παγωτό! Οι καφετέριες και τα εστιατόρια επηρεάζονται άμεσα.
Η τουριστική περίοδος βοηθά στην κάλυψη μέρους των εξόδων, για καταστήματα με 12μηνης λειτουργίας. Το ερώτημα όμως είναι, πόσα από τα έσοδα και τα όποια κέρδη του καλοκαιριού θα αντέξουν ως το χειμώνα; “Αυτό δεν είναι ένα υγιές επιχειρείν, να περιμένεις να δουλέψεις 3-4 μήνες για να κρατήσεις το μαγαζί σου 12” αναφέρει εν κατακλείδι ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Ρεθύμνου, Χάρης Αυγουστάκης.