Καφές: Αυξήσεις 15% ως 30% σε σούπερ μάρκετ και εστίαση
Σε σφηνάκι θα πίνουμε σε λίγο τον καφέ, αφού οι τσουχτερές ανατιμήσεις απειλούν να τον καταστήσουν είδος πολυτελείας. Ενώ το ράλι των διεθνών τιμών συνεχίζεται, σκαραφλώνοντας σε ιστορικό υψηλό σχεδόν 50ετίας, οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ αναμένεται να αυξηθούν από 15% ως 30%.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του MEGA, καθώς τελειώνουν τα αποθέματα των καταστημάτων, οι νέες παραγγελίες έρχονται με αυξημένη τιμή έως και 8% σε σχέση με την προηγούμενη. Και είμαστε μόνο στην αρχή
Η αύξηση αυτή αναμένεται να μετακυλιστεί και στον κλάδο της εστίασης, με την Ελληνική Ένωση Καφέ να αιτείται την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ.
«Χρυσός» ο καφές
Οι τιμές όπως αναμένονται να διαμορφωθούν το επόμενο διάστημα, θα κυμανθούν ως εξής:
Στο ράφι:
– Εσπρέσο σε κάψουλες 10τμχ: Από 5,10€ σε 5,90€ έως 6,60€ (με αύξηση 15% – 30% αντίστοιχα)
Στην καφετέρια:
– Σερβιριζόμενος εσπρέσο: Από 3€ σε 3,45€ έως 3,90€ (με αύξηση 15% – 30% αντίστοιχα)
– Φρέντο εσπρέσο: Από 3,60€ σε 4,10€ έως 4,70€ (αύξηση 14% – 30,5% αντίστοιχα)
– Φρέντο καπουτσίνο: Από 4,20€ σε 4,80€ έως 5,50€ (14% ως 31%)
Ανατιμήσεις 100% σε ένα χρόνο
«Έχουμε από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα που μιλάμε μια ανατίμηση της τάξης του 100% στην ποικιλία Arabica. Οι όποιες ανατιμήσεις έως τώρα έχουν απορροφηθεί από τις εταιρίες αλλά με τέτοιο ποσοστό ανατίμησης καταλαβαίνετε ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα προβούμε σε ανατιμήσεις», λέει στο MEGA ο Τάσος Γιάγκογλου, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ.
«Αν δεν είχαμε την επιβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στον καφέ θα μιλούσαμε για πολύ ηπιότερες αυξήσεις. Είναι τροχοπέδη ο ειδικός φόρος κατανάλωσης. Ζητάμε επιτακτικά να καταργηθεί ή τουλάχιστον να απομειωθεί. Είναι δυσβάσταχτη επιβάρυνση».
Ο «freddo του Κυριάκου»
Επιβεβαιώνονται δυστυχώς οι δυσοίωνες προβλέψεις των επαγγελματιών της εστίασης (ΠΟΕΣΕ), που από το φθινόπωρο προειδοποιούσαν για νέες αυξήσεις-φωτιά στον καφέ, μετά και από την επαναφορά του ΦΠΑ στο 24% από 13%, για τα σερβιριζόμενα ροφήματα. Η καμπάνια «Ο freddo του Κυριάκου» εξηγούσε «γιατί πληρώνουμε τον ακριβότερο καφέ στην Ευρώπη», αναλύοντας πώς κατανέμεται η τελική τιμή καταναλωτή: Από το ποσό που πληρώνει ο πελάτης για σερβιριζόμενο καφέ το 35% αποδίδεται απευθείας στο κράτος: 24% ΦΠΑ, εισφορές-κρατήσεις, Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης Καφέ, συν το ΦΠΑ και ο φόρος που αποδίδει η επιχείρηση, φόροι υπέρ τρίτων κ.ά. Σύμφωνα με την ΠΟΕΣΕ τα πραγματικά έξοδα του καφέ είναι πάνω από 60%, και το αποφορολογημένο κέρδος της επιχείρησης είναι 4,6%, χωρίς να υπολογίζεται ο φόρος εισοδήματος.