Τα πράγματα είναι σοβαρά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει σοβαρά διλήμματα όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στους στόχους εκπομπών έως το 2025, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται και τα κόστη παραγωγής αυξάνονται. Ταυτόχρονα, η Κίνα, με φθηνότερα οχήματα, κερδίζει έδαφος στην ευρωπαϊκή αγορά. Υπάρχει ανησυχία ότι, χωρίς μια στρατηγική στήριξης, η ΕΕ θα χάσει την αυτοκινητοβιομηχανία από την Κίνα, ενώ οι κατασκευαστές ζητούν αναθεώρηση των στόχων εκπομπών για να προσαρμοστούν καλύτερα.
Η κρίση και οι προκλήσεις
Η κρίση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία συνδέεται άμεσα με τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία έχει συναντήσει εμπόδια όπως η μείωση της ζήτησης και η διακοπή των κρατικών επιδοτήσεων. Με στόχο το 2035 να σταματήσει η πώληση οχημάτων με κινητήρες καύσης, πολλές εταιρείες, όπως οι Volvo, Fiat και Mercedes, επιβραδύνουν τις στρατηγικές τους για ηλεκτροκίνηση λόγω της πτώσης της ζήτησης και της αύξησης των παραγωγικών δαπανών, ιδίως λόγω της ενεργειακής κρίσης και της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) προσπαθεί να προστατεύσει την εγχώρια αγορά αυτοκινήτων, επιβάλλοντας δασμούς στα φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, η ΕΕ δεν έχει ακόμα θέσει σε εφαρμογή μια στρατηγική που να στηρίζει επαρκώς την αυτοκινητοβιομηχανία με μακροχρόνιες δημόσιες επενδύσεις, γεγονός που δημιουργεί τον κίνδυνο εξάρτησης από την Κίνα. Ενδεικτικά, η Κίνα έχει ήδη αποκτήσει ισχυρό έλεγχο στα υλικά και τις τεχνολογίες που απαιτούνται για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, καθιστώντας την Ευρώπη ευάλωτη σε εξωτερικές πιέσεις.
Η βιομηχανία του αυτοκινήτου στην Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις όπως τα αυξημένα κόστη παραγωγής και ο ανταγωνισμός από την Κίνα, η οποία προμηθεύει φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που καθιστά την κατάσταση ακόμη πιο δύσκολη για τις μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες όπως οι Volkswagen, BMW και Mercedes. Η ΕΕ επέβαλε δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αυτή η τακτική από μόνη της δεν είναι αρκετή για να διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Οι επενδύσεις στις τεχνολογίες, ιδιαίτερα στις μπαταρίες, είναι κρίσιμες για τη μείωση του κόστους παραγωγής και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών οχημάτων.
Το κόστος παραγωγής
Το κόστος παραγωγής ενός ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη είναι κατά 30% υψηλότερο από την Κίνα, γεγονός που μειώνει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών κατασκευαστών. Η κινεζική βιομηχανία έχει προσαρμοστεί καλύτερα, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που εξασφαλίζει χαμηλότερο κόστος παραγωγής, το οποίο η Ευρώπη δεν έχει καταφέρει να ανταγωνιστεί. Επιπλέον, η εξάρτηση της Ευρώπης από την Κίνα για υλικά και εξοπλισμό παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνει την ευαλωτότητά της, ειδικά αν η Κίνα αποφασίσει να επιβάλει αντίποινα στους ευρωπαϊκούς δασμούς.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στην κρίση είναι η ικανότητα της Ευρώπης να επενδύσει στην έρευνα και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Οι μπαταρίες, οι οποίες αποτελούν το 25% του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι κρίσιμες για τη βελτίωση της αυτονομίας και τη μείωση του συνολικού κόστους των οχημάτων. Η εταιρεία Northvolt, που θεωρείται ελπίδα για την ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών, έχει ήδη ανακοινώσει περικοπές στην παραγωγή και απολύσεις, γεγονός που υποδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή βιομηχανία.
Τέλος, η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει την εξωτερική πίεση από τις ΗΠΑ και την Κίνα, οι οποίες έχουν υιοθετήσει πιο επιθετικές πολιτικές για τη στήριξη των δικών τους βιομηχανιών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Χωρίς μια συντονισμένη στρατηγική και ισχυρότερες δημόσιες επενδύσεις, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και να εξαρτηθεί από εξωτερικούς προμηθευτές.