Η στήριξη της εστίασης και οι παράπλευρες απώλειες για παραλίες, αιγιαλούς και ελεύθερους χώρους
Η αναγκαία κατά τα άλλα οικονομική στήριξη της εστίασης και του τουρισμού που απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρηματίες και εργαζόμενους αποτελεί μία σοβαρή δοκιμασία για τη νέα κανονικότητα καθώς ενέχει τον κίνδυνο των «παράπλευρων απωλειών».
Κρασ τεστ
Έτσι κι αλλιώς το άνοιγμα μαζικών χώρων συγκέντρωσης ανθρώπων είναι από μόνο ένας κρας τεστ.
Ταυτόχρονα όμως η επαναλειτουργία δύο πολύ σημαντικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας με τα μέτρα που προβλέπονται για την με συνοπτικές διαδικασίες αξιοποίηση παραλιών, αιγιαλών και κοινόχρηστων χώρων για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και ξαπλωστρών μπορούν να οδηγήσουν σε φαινόμενα ασυδοσίας που δύσκολα θα ελέγχονται και θα περιορίζονται.
Πιο συγκεκριμένα τα υπουργεία Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Οικονομικών προχωρούν στην απλοποίηση των διαδικασιών για την παραχώρησης απλής χρήσης παραλίας και αιγιαλού.
Μάλιστα προβλέπεται η προσκόμιση μόνο των απαραίτητων δικαιολογητικών, προκειμένου να υπογραφούν και να προχωρήσουν γρήγορα οι συμβάσεις παραχώρησης για την εκμετάλλευση παραλιών.
Η κίνηση αυτή –σύμφωνα με την κυβέρνηση- κρίθηκε επιβεβλημένη, λόγω των συνθηκών έκτακτης ανάγκης που έχουν δημιουργηθεί εξαιτίας της πανδημίας του κοροναϊού.
Την ίδια ώρα με τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών δίνεται η δυνατότητα επέκτασης των κοινόχρηστων χώρων ατελώς ως και 100%.
Ουσιαστικά λόγω των μέτρων (αποστάσεις κλπ) μειώνεται ο ελεύθερος χώρος στους αιγιαλούς και τις παραλίες από το 60% στο 50% που ισχύει σήμερα και παράλληλα ο μέγιστος εκμισθούμενος χώρος σε κάθε εκμετάλλευση αυξάνεται από τα 300 στα 500 τ.μ.
Αυτές οι διατάξεις έρχονται προκειμένου να διευκολύνουν επαγγελματίες και λουόμενους καθώς θα πρέπει ειδικά φέτος το καλοκαίρι να τοποθετήσουν σε μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ τους ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα προκειμένου να τηρηθούν τα μέτρα προφύλαξης από την πανδημία.
Η τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών που θα κατατεθεί τη Δευτέρα στη βουλή στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, βάζει ορισμένες προϋποθέσεις για την επέκταση των εξωτερικών χώρων των καταστημάτων της εστίασης όπως είναι η εξασφάλιση της διέλευσης των πεζών και της εξυπηρέτησης των ατόμων με αναπηρία.
Σε περιπτώσεις παραβάσεων, όπως επί παραδείγματι αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, επιβάλλονται πρόστιμα ίσα με το ανάλογο τέλος του χώρου της παράνομης χρήσης και σε περίπτωση υποτροπής έως και τρίμηνη αφαίρεση της άδειας του καταστήματος.
Για τις περιπτώσεις των καταστημάτων που δεν είναι εφικτή η παραχώρηση επί πλέον χώρου δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να μειώνουν τα τέλη έως και σε ποσοστό 50%.
Ωστόσο αυτό που έχει σημασία είναι πως στις ως τώρα δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών αλλά και στο πνεύμα των σχετικών διατάξεων δεν δίνεται η πρέπουσα σημασία στο να σταλούν αυστηρά μηνύματα προς όσους επίδοξους παραβάτες βρεθούν κατά την εφαρμογή αυτών των διατάξεων.
Υπ’ αυτή την έννοια ο κίνδυνος να δημιουργηθούν καταστάσεις χάους που να επιδράσουν αρνητικά στην πορεία της πανδημίας, είτε εκ του αποτελέσματος να γίνεται σκόντο στις υγειονομικές προϋποθέσεις προκειμένου να στηριχθούν οικονομικά οι πληττόμενες από το lockdown επιχειρήσεις είναι υπαρκτός.
Ήδη κάποια αντιφατικά μηνύματα στην σταδιακή άρση του lockdown που δημιουργούν την αίσθηση ότι οι αποφάσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας λαμβάνονται με δύο μέτρα και δύο σταθμά σε ότι αφορά τις επιπτώσεις στη δημόσια υγεία δημιουργούν υποψίες προς σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Τι προβλέπει η τροπολογία
Αναλυτικότερα οι ρυθμίσεις που θα κατατεθούν τη Δευτέρα στη βουλή είναι οι εξής:
1. Έως 31.12.2020, με απόφαση της αρμόδιας για τη διαχείριση χρήσης κοινοχρήστου χώρου υπηρεσίας του οικείου δήμου, υπό την επιφύλαξη του ν. 3028/2002 (Α’ 153) και κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, δύναται να παραχωρείται ατελώς, πέραν του αναλογούντος και προβλεπομένου στην άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου, πρόσθετος κοινόχρηστος χώρος για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, ο οποίος μπορεί να εκτείνεται σε συνεχόμενο ή μη της υφιστάμενης παραχώρησης κοινόχρηστο χώρο, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θίγονται δικαιώματα έτερων δικαιουμένων της χρήσης αυτού. Ο παραχωρούμενος χώρος μπορεί να εκτείνεται μέχρι του διπλάσιου του χώρου της αρχικής παραχώρησης ή να είναι ικανός για την ανάπτυξη του ίδιου αριθμού τραπεζοκαθισμάτων που προβλέπονται στην ήδη κατεχόμενη άδεια χρήσης, και πάντως όχι τριπλάσιος από την αρχική παραχώρηση. Η αίτηση μπορεί να υποβάλλεται ηλεκτρονικά. Προκειμένου περί πλατειών, στις οποίες προβάλλονται καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, η πρόσθετη παραχώρηση χώρου γίνεται κατ’ εφαρμογή των προβλεπομένων στην παρ. 5 του άρθρου 13 του 24.9/20.10.1958 β.δ.. Προκειμένου περί οδών, η παραχώρηση χρήσης τους λαμβάνει χώρα ύστερα από γνώμη της αρμόδιας Αστυνομικής Αρχής και αφορά το τμήμα προ των καταστημάτων ή στην προβολή αυτών. Για τους λοιπούς κοινόχρηστους χώρους ισχύουν αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 13 του ως άνω β.δ. Δεν είναι δυνατή η ανάπτυξη μόνιμων ή προσωρινών σταθερών κατασκευών, καθώς και η εγκατάσταση ηχείων, στο χώρο που παραχωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού.
2.Υπό την επιφύλαξη της παρ. 7 του άρθρου 13 του 24.9/20.10.1958 β.δ., για τη χορήγηση της αδείας χρήσης πρόσθετου χώρου λαμβάνεται υπόψη, ιδίως, η ακώλυτη διέλευση πεζών και οχημάτων, καθώς και η προστασία των διαβάσεων των ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων (ΑμεΑ), βάσει των διατάξεων της υπ’ αριθμ. 52907/2009 Υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Β’ 2621). Σε κάθε περίπτωση, κατά την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων καθώς και οποιωνδήποτε κινητών κατασκευών σκίασης σε κοινόχρηστους χώρους, η λωρίδα ελεύθερης όδευσης πεζών τουλάχιστον ενός μέτρου και πενήντα εκατοστών (1,50μ) πρέπει να εξασφαλίζεται και κατά την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων. Δεν επιτρέπεται ο παραχωρημένος επιπρόσθετος χώρος που καταλαμβάνουν τα τραπεζοκαθίσματα να επικαλύπτει τυχόν κατασκευασμένο, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 52907/2009 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β’ 2621), οδηγό όδευσης τυφλών. Επιπλέον, λαμβάνεται μέριμνα για την απρόσκοπτη πρόσβαση και λειτουργία εγκαταστάσεων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας. Σε καμία περίπτωση οι προσωρινές διαμορφώσεις δεν εμποδίζουν τις εισόδους/εξόδους των παρόδιων κτιρίων, των χώρων στάθμευσης των παρακείμενων χρήσεων, τις απορροές των ομβρίων και τη διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
3. Στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η κατά την παρ. 1 παραχώρηση πρόσθετου χώρου, με απόφαση της οικείας οικονομικής επιτροπής επέρχεται μείωση των τελών χρήσης αναλογικά προς την επιβαλλόμενη μείωση του αριθμού των τραπεζοκαθισμάτων και πάντως όχι άνω του πενήντα τοις εκατό (50%).
4. Με απόφαση δημάρχου είναι δυνατή η συγκρότηση συνεργείων ελέγχου για την τήρηση των διατάξεων της νομοθεσίας για τη λειτουργία των ΚΥΕ, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου για τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια ηχοστάθμης από τη χρήση μουσικής, αποτελούμενα από δημοτικούς υπαλλήλους και προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας, εφόσον λειτουργεί Υπηρεσία Δημοτικής Αστυνομίας στον οικείο δήμο. Ελεγκτικές αρμοδιότητες άλλων Υπηρεσιών και Φορέων δεν θίγονται από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Με όμοια απόφαση συγκροτούνται συνεργεία από υπαλλήλους του οικείου δήμου για την αφαίρεση και περισυλλογή αντικειμένων πάσης φύσεως επί του αυθαιρέτως καταληφθέντος κοινόχρηστου χώρου. Στο προσωπικό των συνεργείων της παραγράφου αυτής καταβάλλεται αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης και απασχόλησης κατά τη νύχτα και κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες, σύμφωνα με τα ισχύοντα στο άρθρο 20 του ν. 4354/2015 (Α’ 176).
5. Σε περίπτωση αυθαίρετης χρήσης πέραν των με την παρ. 1 παραχωρηθέντων κοινόχρηστων χώρων, επιβάλλεται με απόφαση του δημάρχου σε βάρος του παραβάτη πρόστιμο ίσο με το τέλος που αναλογεί στην παράνομη χρήση. Με μέριμνα του οικείου δήμου απομακρύνονται αμέσως τα επιπλέον τραπεζοκαθίσματα ή τυχόν άλλα αντικείμενα. Εφόσον βεβαιωθεί δεύτερη παράβαση εντός τριών (3) μηνών, αφαιρείται η άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου και επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας του καταστήματος για τρεις (3) μήνες.
6. Κατά το διάστημα προσωρινής διακοπής λειτουργίας ΚΥΕ για λόγους αναγόμενους σε παραβάσεις της κείμενης νομοθεσίας, δεν είναι δυνατή η ίδρυση και έναρξη λειτουργίας άλλου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ίδια τοποθεσία.
7. Με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου δήμου, η οποία εκδίδεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57) και του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) και ύστερα από μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, είναι δυνατή η απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων σε δημοτικές οδούς, είτε για ορισμένες ώρες της ημέρας είτε για το σύνολο της ημέρας, καθώς και η προσωρινή απαγόρευση στάσης και στάθμευσης, υπό την προϋπόθεση ακώλυτης διέλευσης οχημάτων άμεσης ανάγκης και διέλευσης/στάσης/στάθμευσης οχημάτων μονίμων κατοίκων και ΑΜΕΑ. Με όμοια απόφαση είναι δυνατή η δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας. Οι αποφάσεις της περίπτωσης αυτής ισχύουν μέχρι 31.12.2020.