Γιατί η επόμενη γενιά εργαζομένων δεν δέχεται την επιστροφή στο γραφείο χωρίς όρους

Δημοσιεύτηκε στις 03/03/2025 15:13

Γιατί η επόμενη γενιά εργαζομένων δεν δέχεται την επιστροφή στο γραφείο χωρίς όρους

Η επιστροφή στο γραφείο αποτελεί ένα από τα πιο συζητημένα θέματα στις σύγχρονες επιχειρήσεις, με τις διαφορετικές γενιές εργαζομένων να έχουν αντίθετες απόψεις για το ποιο μοντέλο εργασίας πρέπει να επικρατήσει. Η γενιά Z εκφράζει έντονα την επιθυμία για ευελιξία και αυτονομία, ενώ οι ηγέτες των εταιρειών φαίνεται να πιέζουν για επιστροφή στο γραφείο.

Εν μέσω αυτής της αντιπαράθεσης, τα μεσαία στελέχη βρίσκονται σε μια δύσκολη θέση, προσπαθώντας να ισορροπήσουν τις ανάγκες των εργαζομένων και τις απαιτήσεις των ανωτέρων τους. Αυτό το δίλημμα αναδεικνύει την ανάγκη για διαφάνεια, εμπιστοσύνη και μια νέα προσέγγιση στην οργάνωση της εργασίας.

Μια πρόσφατη έρευνα σε 1.161 Βρετανούς ηλικίας 18-27 ετών, που διεξήγαγε η YouGov για την εφημερίδα The Times, έδειξε ότι το 17% θα ήθελε να εργάζεται αποκλειστικά από το σπίτι, ενώ το 24% δήλωσε ότι προτιμά να εργάζεται από το σπίτι τις περισσότερες μέρες.

Μια έρευνα του Pew Research Center που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο έδειξε ότι το 46% των ερωτηθέντων που εργάζονται από το σπίτι τουλάχιστον κάποια στιγμή θα ήταν απίθανο να παραμείνουν στις θέσεις τους αν δεν μπορούσαν πλέον να εργάζονται εξ αποστάσεως.

Από την άλλη, οι διευθυντές φαίνονται να εξαντλούν την ενσυναίσθησή τους. Επανεξετάζουν την αξία της υβριδικής εργασίας και απολύουν αυτούς που θεωρούν χαμηλούς σε απόδοση, χρησιμοποιώντας τακτικές όπως οι «μυστικές απολύσεις».

 

Τα μεσαία στελέχη ήδη βρίσκονται σε δύσκολη θέση, καθώς πιέζονται από τις απολύσεις. Τώρα μάλιστα, έχουν να αντιμετωπίσουν και έναν άλλο βάρος: πώς να μεσολαβήσουν στην αντιπαράθεση για την επιστροφή στο γραφείο.

Ειδικοί στον εργασιακό τομέα δήλωσαν στο Business Insider ότι τα μεσαία στελέχη πρέπει να αποδεχτούν την ευελιξία για να χειριστούν αυτή την έλλειψη αρμονίας, ενώ επικεντρώνονται στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης.

Διαφάνεια και εμπιστοσύνη

Η Generation Z φαίνεται να εκτιμά την ειλικρίνεια και απογοητεύεται όταν λαμβάνει συγκεχυμένα μηνύματα.

 

Οι περισσότεροι δεν θυμούνται έναν κόσμο όπου οι πολλές θέσεις απαιτούσαν πενθήμερη εργασία στο γραφείο.

Για την ακρίβεια, οι εργαζόμενοι της Gen Z είναι πολύ ξεκάθαροι στις προσδοκίες τους. Είναι ανοιχτοί για τη μισθοδοσία τους και την ικανότητα να εργάζονται από το σπίτι, ενώ πολλοί δεν θα υποβάλουν αίτηση για μια θέση αν ο μισθός δεν αναφέρεται. Είναι επίσης πολύ ανοιχτοί για την ψυχική τους υγεία — ακόμα και με τους διευθυντές τους.

Η διαμάχη για την επιστροφή στο γραφείο επικεντρώνεται κυρίως στην αυτονομία και την εμπιστοσύνη.

Η Edel Holliday-Quinn, ψυχολόγος επιχειρήσεων, δήλωσε στο BI ότι τα μεσαία στελέχη μπορούν να ξαναδιατυπώσουν την παρουσία στο γραφείο ως ευκαιρία και όχι ως υποχρέωση, εξηγώντας πώς μπορεί να τους ωφελήσει: «Αν ο χρόνος στο γραφείο δεν εξυπηρετεί έναν πραγματικό σκοπό, οι άνθρωποι θα το αντισταθούν».

Η Anita Williams Woolley, καθηγήτρια οργανωτικής συμπεριφοράς στο Tepper School of Business του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon, δήλωσε στο BI ότι οι διευθυτνές πρέπει να είναι «πολύ σαφείς και συγκεκριμένοι» σχετικά με τα οφέλη της παρουσίας στο γραφείο, όπως η ενισχυμένη ομαδική εργασία και συνεργασία, οι περισσότερες ευκαιρίες για καθοδήγηση και εξέλιξη καριέρας.

Αλλιώς, είπε, οι κακοσχεδιασμένες πολιτικές επιστροφής στο γραφείο μπορεί να αυξήσουν τα κόστη για τις εταιρείες μέσω αυξημένων παραιτήσεων .

«Αν τα οφέλη δεν είναι τόσο σημαντικά για τους υπαλλήλους ή είναι κυρίως για τον οργανισμό, οι ηγέτες πρέπει να αποφασίσουν αν έχουν να κερδίσουν τόσα πολλά που είναι πρόθυμοι να αποδεχτούν τη δυνητική μείωση της ποιότητας του υπάρχοντος ή μελλοντικού εργατικού δυναμικού ως συνέπεια του να αναγκάσουν όλους να επιστρέψουν στο γραφείο», δήλωσε η Williams Woolley.

Ας τα βρούμε στη μέση

Αν τα οφέλη της επιστροφής στο γραφείο είναι πραγματικά σαφή και επικοινωνούνται σωστά, «τότε αυτοί που είναι πιο αφοσιωμένοι στην ανάπτυξή τους στην εταιρεία θα είναι πιο πιθανό να τα εκμεταλλευτούν», είπε η Williams Woolley.

Παρά τα αρνητικά στερεότυπα, η γενιά Z έχει πολλά να προσφέρει στα μεσαία στελέχη.

Αν οι εταιρείες θέλουν να κρατήσουν τα καλύτερα ταλέντα της γενιάς Z, η Holliday-Quinn είπε ότι πρέπει να συναντήσουν τους υπαλλήλους εκεί που βρίσκονται — «όχι εκεί που προτιμούν οι ηγέτες».

Ο James Uffindell, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής του Bright Network, πρόσθεσε: «Η εμπιστοσύνη και μια οργανωμένη προσέγγιση στην ευελιξία είναι το κλειδί για την αξιοποίηση του ταλέντου της γενιάς Z. Η σαφής επικοινωνία των προσδοκιών για το εργασιακό περιβάλλον και οι ευκαιρίες για ανάπτυξη δεξιοτήτων είναι ουσιαστικές για να ξεκλειδώσουν το πλήρες δυναμικό της γενιάς Z».

 

IN

Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook