Ευρώπη : Πακέτα διάσωσης 12,8 δισ. ευρώ, χωρίς όρους για τους ρύπους, ζητούν οι αερομεταφορείς
Ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν υποβάλει αιτήσεις για οικονομική στήριξη ύψους 12,8 δισεκατομμυρίων ευρώ από την αρχή της πανδημίας, ζητώντας επιπλέον τα πακέτα διάσωσης να μην συνοδεύονται από όρους για προστασία του περιβάλλοντος.
Τα στοιχεία προέκυψαν από ανάλυση του Guardian στις αιτήσεις των αεροπορικών εταιρειών στις επί μέρους κυβερνήσεις.
Την Τρίτη που μας πέρασε, αεροπορικές εταιρείες όπως η easyJet, η Scandinavian Airlines και η Tui, είχαν εξασφαλίσει δάνεια και άλλους τρόπους οικονομικής ενίσχυσης ύψους 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, άλλες εταιρείες διεκδικούν επιπλέον 9,47 δις ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία των Transport & Environment, Greenpeace και Carbon Watch.
Υπεύθυνες για τεράστια ποσοστά των ετήσιων ρύπων
Μέχρι τη στιγμή της διακοπής των διεθνών πτήσεων κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που προέκυπταν από τον συγκεκριμένο τομέα είχαν αγγίξει επίπεδα – ρεκόρ. Ωστόσο, τα πακέτα στήριξης που έχουν ήδη διατεθεί στις αεροπορικές εταιρείες δεν προϋποθέτουν καμία δέσμευση για μείωση του οικολογικού αποτυπώματος τους.
Εξαίρεση αποτελεί η Αυστρία, όπου η υπουργός συγκοινωνιών Leonore Gewessler ανταποκρίθηκε στα αιτήματα των Austrian Airlines για οικονομική στήριξη από το δημόσιο, λέγοντας πως οποιοδήποτε ενδεχόμενο διάσωσης της εταιρείας θα έπρεπε να συνοδευτεί από στόχους που αφορούν το περιβάλλον.
Τα ποσά που διατίθενται για τη διάσωση των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να αυξηθούν, καθώς οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται για αρκετές εταιρείες – κολοσσούς όπως η Air France, η KLM, η Lufthansa, η British Airways και η Alitalia.
Ο Andrew Murphy, υπεύθυνος του τμήματος αεροπλοΐας της Transport & Environment ανέφερε στον Guardian: “Οι αεροπορικές εταιρείες αιτούνται κρατικά χρήματα προκειμένου να επιστρέψουν στον κανονικό τους κύκλο εργασιών, ο οποίος περιλαμβάνει και την εκπομπή τεράστιου όγκου αερίων θερμοκηπίου, με τη διευκόλυνση της χαλαρής νομοθεσίας για το περιβάλλον αλλά και των φοροαπαλλαγών”.
“Είναι η στιγμή να εξασφαλίσουμε ότι η αεροπλοΐα θα κάνει μια “πράσινη” στροφή, συνδέοντας τις φοροελαφρύνσεις με τη χρήση πιο πράσινων καυσίμων, ώστε να μειωθεί ο αυξανόμενος όγκος εκπομπών βλαβερών αερίων”.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, τα αέρια του θερμοκηπίου αυξήθηκαν κατά 26% εξαιτίας της αεροπλοΐας.
Πέρσι, η Ryanair προστέθηκε στις δέκα πιο ρυπογόνες εταιρείες της Ευρώπης μαζί με τα εργοστάσια άνθρακα, μετά την αύξηση των εκπομπών των πτήσεών της κατά 5,9%.
Η έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη αποκαλύπτει ότι πέντε από τις εταιρείες που ζητούν κρατική ενίσχυση για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας, σημείωσαν καθαρά κέρδη άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ κατά τη διάρκεια των πέντε τελευταίων ετών. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται η IAG, στην οποία ανήκει και η British Airways με κέρδη 9,37 δις ευρώ, το γκρουπ της Lufthansa με 8,17 δις ευρώ, το γκρουπ της Tui με 3,09 δις ευρώ και η Air-France – KLM με κέρδη 1,05 δις ευρώ. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν υποχρεώνονται στην καταβολή φόρου καυσίμων ή ΦΠΑ επί του κόστους των πτήσεων.
Ανάγκη για επιβολή όρων
Η Faiza Oulahsen της Greenpeace αναφέρει: “Η διάσωση εταιρειών από το δημόσιο θα πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρούς όρους για την προστασία θέσεων εργασίας και για τον περιορισμό της απίστευτης συμβολής των εταιρειών στην καταστροφή του πλανήτη”.
“Κάθε δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να θέτει τις βάσεις για μια δίκαιη και πράσινη μετάβαση των ανθρώπων και του πλανήτη, με εκτεταμένες επενδύσεις σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς επιβατών, όπως είναι τα τρένα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να εξετάσουν τόσο τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, όσο και της κλιματικής αλλαγής”.
Πηγή: www.theguardian.com