Ενδυση: Οι πολυτελείς οίκοι μόδας… ράβουν σε Ινδούς τεχνίτες – H ιστορία που λένε οι ετικέτες
Σε… Γη της Επαγγελίας έχει εξελιχθεί η Ινδία για τους διεθνείς οίκους μόδας με πολυτελή brands. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου (ξεπέρασε πρόσφατα την Κίνα) μετατρέπεται σε βασικό μοχλό για την παγκόσμια παραγωγή Luxury brands ένδυσης.
Τα τελευταία χρόνια, οι συνθήκες εργασίας έχουν βελτιωθεί στην Ινδία, εν μέρει λόγω των πρωτοβουλιών συμμόρφωσης με την εργατική νομοθεσία που αναπτύχθηκαν τοπικά και από ομίλους όπως η LVMH και η Kering, ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες αναγνωρίζουν επίσης την αυξανόμενη ελκυστικότητα της Ινδίας ως βιομηχανική βάση.
Το εργοστάσιο της Gayatri Khanna, που βρίσκεται ανάμεσα στα ερειπωμένα κελύφη των πρώην βαμβακουργείων της Βομβάης, απεικονίζει την εξέλιξη. Για το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, ο εξαγωγικός οίκος της, Milaaya Embroideriesm, πατάει γκάζι. Σε πάνω από δύο ορόφους, δεκάδες τεχνίτες σκύβουν πάνω από τεντωμένους καμβάδες, τρυπώντας χάντρες σε φορέματα επώνυμων σχεδιαστών και διακοσμώντας πορτοφόλια σε σχήμα καρδιάς με αιχμηρά, κόκκινα στολίδια.
Πάνω από δύο δεκαετίες μετά την ίδρυση της επιχείρησης, η Khanna έχει πλέον γραφεία σε τρεις ηπείρους και μια λίστα πελατών που αριθμεί περίπου 150 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Οι τοίχοι του εργοστασίου είναι διακοσμημένοι με φωτογραφίες διασημοτήτων που φορούν τα ρούχα της, μαζί με λογότυπα των Versace, Balmain και Giorgio Armani.
Τα τελευταία χρόνια, οι παραγγελίες της Milaaya έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί, εν μέρει επειδή οι δυτικές μάρκες έχουν μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στην Ινδία για να μειώσουν το κόστος. Η Khanna προμηθεύεται υλικά από όλο τον κόσμο, όπως φτερά από τη Νέα Υόρκη, υφάσματα από την Κίνα, την Ιταλία ή τη Γαλλία και χάντρες από τις τοπικές αγορές της Βομβάης.
«Για χαμηλότερο κόστος, είναι καλύτερο να έχετε ένα one-stop shop», είπε.
Η Balmain είναι μεταξύ αυτών που τώρα ράβουν ρούχα στη Milaaya. Μερικά από τα κομμάτια της φέρουν επίσης την ετικέτα «Made in India». Οι εργαζόμενοι της Milaaya δουλεύουν για ονόματα εξαιρετικά πολυτελή όπως ο οίκος Hermès, για λογαριασμό του οποίου παράγουν από κασκόλ μέχρι χαλιά αξίας ακόμα και 42.000 ευρώ, αλλά και νεότερες φίρμες, όπως η Isabel Marant, η οποία παράγει περίπου το 40% των ρούχvn της στην Ινδία.
Μade in India
Ο Modesti, ο οποίος ίδρυσε τον εξαγωγικό οίκο Les Ateliers 2M το 2000, θυμήθηκε μια συνομιλία με έναν πρώην διευθύνοντα σύμβουλο ενός μεγάλου γαλλικού οίκου μόδας, ο οποίος είχε δηλώσει ότι εάν έβαζε ετικέτα «Made in India» στα ρούχα του θα «κατέστρεφε εντελώς την αξία τους». Στη δεκαετία του 2010, ο Modesti δήλωσε ότι διέκοψε τους επιχειρηματικούς δεσμούς με τον Oscar de la Renta, τον Αμερικανό σχεδιαστή, επειδή η εταιρεία του αρνιόταν να δηλώσει δημόσια ότι τα φορέματά της ήταν εξ ολοκλήρου κεντημένα και διακοσμημένα στη Βομβάη.
Ο οίκος Hermes δήλωσε γύρω στο 2007 ότι τα προϊόντα του κατασκευάζονταν στην Ινδία, κάτι που ώθησε τον Modesti να σταματήσει να δέχεται πελάτες που αρνήθηκαν να παραδεχτούν ότι συνεργάζονται με τη Βομβάη.
«Είχα παλέψει με όλους για να φορέσω αυτό το αιματηρό «Made in India» στα ρούχα τους, είπε. «Και ξαφνικά, ο Hermes, που θα μπορούσε να πει ψέματα, επειδή το μετάξι ήταν γαλλικό και το τύπωμα ήταν γαλλικό, έγραφε «Made in India»».
Εκπρόσωπος της Hermès είχε δηλώσει βέβαια ότι η εταιρεία αναζητά συνεργάτες που έχουν μια «σπάνια εξαιρετική» τεχνογνωσία και σε αυτό συμπεριλάμβανε τους εργάτες κεντήματος στην Ινδία, μια χώρα με την οποία η εταιρεία έχει καλλιεργήσει σχέσεις για περισσότερα από 20 χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι ορισμένα κομμάτια που πωλήθηκαν στο διαδίκτυο από τον Oscar de la Renta, τώρα πιστώνονται στην Ινδία ως τόπος κατασκευής τους.
Για πολλούς λάτρεις της μόδας και διεθνείς σχεδιαστές, η επίδειξη του Dior στη Βομβάη, η οποία χρειάστηκε χρόνια για να προγραμματιστεί, ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος για να αναλάβει η μάρκα τον έλεγχο της αφήγησης για την ινδική αλυσίδα εφοδιασμού της.
Σε ένα προωθητικό ντοκιμαντέρ για τη δημιουργία του σόουμ, οι θεατές «οδηγούνται» σε εργαστήρια στη νότια Ινδία, όπου το ύφασμα υφαίνεται με χειροκίνητους αργαλειούς. Μια άλλη σκηνή δείχνει τους ράφτες του Dior στο Παρίσι να κόβουν πάνελ από περίπλοκα κεντήματα. Το ύφασμα προσαρμέζεται στα σώματα των μανεκέν και στη συνέχεια είναι έτοιμο για ραφή.
Εκτός από το σόου, η Chanakya International, η οποία συνεργάζεται τακτικά στην παραγωγή ρούχων για τον Dior, άνοιξε ένα «ζωντανό μουσείο» σε μια από τις εγκαταστάσεις της στη Βομβάη, όπου οι καρίγκαρς επέδειξαν τις τεχνικές τους. Η Maria Grazia Chiuri, σχεδιάστρια γυναικείων ενδυμάτων του Dior, έγραψε στο Instagram ότι η συνεργασία με την Chanakya της επέτρεψε να «καταλάβει τις δυνατότητες του κεντήματος ως μορφής τέχνης».
Η Ινδία βγήκε από τη σκιά
Ο Rahul Mishra, ένας σχεδιαστής μόδας, είπε ότι η αυξανόμενη οικονομική σημασία της Ινδίας έχει κάνει το πιο πολυπληθές έθνος του κόσμου αδύνατο να παραμείνει στη σκιά. Το 2020, ο Mishra έγινε ο πρώτος Ινδός που παρουσιάστηκε στην Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού, γεγονός που τον εξέπληξε. Τώρα, είναι άλλοι δύο Ινδοί σχεδιαστές μόδας που τον ακολούθησαν.
Τον περασμένο μήνα, ο Mishra παρουσίασε μια συλλογή αφιερωμένη στους κεντητές της Ινδίας. Στην αίθουσα χορού του JW Marriott, στα περίχωρα του Δελχί, μοντέλα πόζαραν με σάρι και κούρτες διακοσμημένα με πρόσωπα τεχνιτών από τα εργοστάσια του Mishra.
Στο τέλος της παράστασης, τεχνίτες στάθηκαν κοντά στην πασαρέλα καθώς το πλήθος χειροκροτούσε εκστασιασμένο. Κάθε ρούχο ήταν διακοσμημένο με τη φράση «Made in India».
«Όσο περισσότερο βγαίνουμε στον κόσμο και απαιτούμε να μας αναγνωρίζουν, τόσο μεγαλύτερες είναι οι δυνατότητες για όλους», είπε ο Mishra.