Boeing: Αφήνει πίσω την Airbus στο 2023 Dubai Air Show με τρεις φορές περισσότερες παραγγελίες
Η αμερικανική Boeing επισκίασε την γαλλική ανταγωνίστρια Airbus με αλλεπάλληλες συμφωνίες μέσα στις τέσσερις ημέρες που διήρκεσε η Αεροπορική Έκθεση του Ντουμπάι, που λαμβάνει χώρα ανά διετία.
Η Boeing πέτυχε 295 παραγγελίες αεροσκαφών σε σύγκριση με τις 86 παραγγελίες της Airbus μέχρι το τέλος του μεγαλύτερου αεροπορικού γεγονότος της Μέσης Ανατολής. Ο Γάλλος κατασκευαστής αντιμετώπισε δημόσια ανησυχίες σχετικά με το κόστος και την απόδοση των κινητήρων Rolls-Royce στα αεροπλάνα του.
Η Boeing ξεκίνησε την πρώτη μέρα της έκθεσης με μια τεράστια παραγγελία για 90 ευρείας ατράκτου αεροσκάφη Boeing 777 από τηn Emirates Airline του Ντουμπάι κόστους 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ακολουθούμενη από μια παραγγελία 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη θυγατρική της Emirates, αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους FlyDubai για 30 Boeing 787 Dreamliners.
Ζήτηση για ευρείας ατράκτου αεροσκάφη
Η παραγγελία για αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, σύμφωνα με το CNBC, κατέδειξε τόσο την αισιόδοξη προοπτική του Ντουμπάι για τα αεροπορικά ταξίδια μεγάλων αποστάσεων όσο και τη σημασία της αγοράς της Μέσης Ανατολής για τη ζήτηση του συγκεκριμένου μοντέλου. Οι αγορές έδειξαν ότι το Ντουμπάι φιλοδοξεί να γίνει ο κορυφαίος διαμετακομιστικός κόμβος Ανατολής-Δύσης, επιθυμώντας να υπερασπιστεί και να αυξήσει το μερίδιο αγοράς του εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού ή επέκτασης των αεροπορικών εταιρειών στην Τουρκία, την Ινδία και τη Σαουδική Αραβία.
Η παραγγελία της Emirates αποτελούταν από 55 επιπλέον Boeing 777-9 και 35 777-8 της, ανεβάζοντας τις συνολικές παραγγελίες της αεροπορικής εταιρείας για τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου 777X σε 205 μονάδες. Η Emirates αύξησε επίσης την παραγγελία της Boeing 787 Dreamliners από 30 σε 35.
Το σημαντικό ποσοστό των αεροσκαφών ευρείας ατράκτου στην έκθεση του Ντουμπάι «αντανακλά την άνοδο των διεθνών ταξιδιών το 2023 και ευνοεί την Boeing, η οποία είναι ισχυρότερη από την Airbus στα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου και έχει αποσπάσει το ~50% της αξίας παραγγελίας του Ντουμπάι, σε δολάρια», έγραψαν οι αναλυτές της TD Cowen σε σημείωμα την Τετάρτη.
Η τουρκο-γερμανική αεροπορική εταιρεία SunExpress πραγματοποίησε τη δεύτερη μεγαλύτερη παραγγελία Boeing μετά την Emirates, αποτελούμενη από 56 737-8 στενής ατράκτου και 34 737-10. Ακολούθησαν η Ethiopian Airlines με έως και 41 737-8 και 26 787-9, μετά η FlyDubai με 30 787-9, η SCAT Airlines του Καζακστάν με επτά 737-8 και η Royal Jordanian και η Royal Air Maroc με παραγγελίες τεσσάρων και δύο 787-9, αντίστοιχα.
Airbus: Δεν έκλεισε η συμφωνία με την Turkish Airlines
Η Airbus, η οποία κυριάρχησε σταθερά σε προηγούμενες εκθέσεις στο Ντουμπάι, υστερούσε με 86 παραγγελίες αεροσκαφών, η μεγαλύτερη από την AirBaltic που αγόρασε 30 στενής ατράκτου A220-300 με δυνατότητα προαίρεσης για άλλα 20. Η Ethiopian Airlines παρήγγειλε 11 ευρείας ατράκτου A350-900, ενώ η EgyptAir αγόρασε 10 επίσης A350-900.
Η Emirates παρήγγειλε την Πέμπτη 15 αεροσκάφη A350-900 της γαλλικής εταιρείας, μια αγορά που η αεροπορική εταιρεία είπε ότι αξίζει 6 δισεκατομμύρια δολάρια – μια παραγγελία πολύ μικρότερη από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, αφού ο πρόεδρος της εταιρείας, Τιμ Κλαρκ, επέκρινε ανοιχτά το κόστος και τη συντήρηση που απαιτούνται για το Κινητήρες Rolls-Royce στο Airbus A350.
Σύμφωνα με τον Κλαρκ, η Emirates ζητά εγγυήσεις για έως και 2.500 κύκλους στην πτέρυγα για το Trent XWB-97 «με κόστος συντήρησης ανά ώρα που να είναι εντάξει». Εάν η Rolls-Royce επρόκειτο να πετύχει αυτόν τον στόχο, η Emirates θα «επανεξετάσει» μια παραγγελία, σύμφωνα με το Aviation Week. Ωστόσο, στο σκληρό περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί η αεροπορική εταιρεία και στα αναμενόμενα επίπεδα χρήσης, ο κινητήρας φτάνει «λιγότερο από το ένα τέταρτο των επιθυμητών κύκλων », ισχυρίζεται ο Κλαρκ αναφερόμενος σε επίπεδα ανθεκτικότητας που παρατηρούνται από άλλες αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν υπό παρόμοιες συνθήκες. Στην περιοχή του Κόλπου, τόσο η Etihad Airways όσο και η Qatar Airways χρησιμοποιούν το A350-1000.
Σε μια ανακοίνωση -απάντηση στα σχόλια, η Rolls-Royce είπε ότι ο κινητήρας XWB-84 του A350-900 «είναι ο καλύτερος κινητήρας εκεί έξω όταν εξετάζετε την απόδοση, την ανθεκτικότητα και την αξιοπιστία».
Οι παρατηρητές του κλάδου περίμεναν επίσης μια μεγάλη πώληση για την Airbus 355 αεροπλάνων στην Turkish Airlines. Ωστόσο, αντί να υπογράψουν, οι δυο τους είπαν ότι κατέληξαν σε «κατ’ αρχήν συμφωνία για μια σημαντική παραγγελία εμπορικών αεροσκαφών», με τον τουρκικό αερομεταφορέα να αναφέρει στο χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης ότι οι «συζητήσεις του με την Airbus» βρίσκονται «σε εξέλιξη».
Οι παραγγελίες Boeing «ξεπέρασαν τις προσδοκίες των επενδυτών»
Οι παραγγελίες της Boeing είναι ήδη σχεδόν τρεις φορές υψηλότερες από τις συνολικές παραγγελίες της από την Αεροπορική Έκθεση του Ντουμπάι το 2021, και πλησιάζουν τις 356 παραγγελίες που είχε συγκεντρώσει στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού 2023 τον Ιούνιο. Ο αριθμός παραγγελιών 86 αεροσκαφών της Airbus είναι σημαντικά πίσω από το σύνολο των παραγγελιών του Παρισιού το 2023 με 846 παραγγελίες και το σύνολο των 408 παραγγελιών στο Dubai Air Show το 2021.
Η Boeing είχε να παρουσιάσει μια τέτοια επιτυχία από την αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι το 2017. Το 2019, οι πωλήσεις της Boeing πλήγησαν άσχημα μετά από δύο καταστροφικές συντριβές του δημοφιλούς τζετ 737 Max σε λιγότερο από πέντε μήνες. Περίπου 400 αεριωθούμενα 737 Max σε όλο τον κόσμο έμειναν ακινητοποιημένα για σχεδόν δύο χρόνια.
«Πιστεύουμε ότι οι ροές παραγγελιών στο Ντουμπάι έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες των επενδυτών μέχρι στιγμής για την Boeing», έγραψαν αναλυτές της RBC Capital Markets σε σημείωμα μετά τη δεύτερη ημέρα της αεροπορικής έκθεσης.
Οι αναλυτές της RBC εξακολουθούσαν να βλέπουν πιθανές μελλοντικές παραγγελίες για την Airbus, ίσως μετά από συμφωνία με την Turkish Airlines, ή με τον [χαμηλού κόστους αερομεταφορέα της Σαουδικής Αραβίας] Flyadeal, η οποία θα μπορούσε να παραγγείλει περίπου 150 ακόμη αεροσκάφη στενής ατράκτου.
Πηγή ΟΤ