Άρση μέτρων : Τι έδειξαν οι πρώτες 10 ημέρες για το λιανεμπόριο
Με τρεις ταχύτητες έτρεξε η αγορά το πρώτο δεκαήμερο επανεκκίνησης των εμπορικών καταστημάτων ενώ σε αναμονή για το επόμενο διάστημα είναι οι έμποροι μετά το άνοιγμα σήμερα και των εμπορικών κεντρων ,αλλά και των καταστημάτων εστίασης από τις 25 Μαΐου.
Οι προσφορές ήταν το δέλεαρ για τους περισσότερους καταναλωτές που έστω και δειλά επισκεφτήκαν τα καταστήματα ενώ οι πώλησης των επιχειρήσεων έδειξαν ότι υπάρχει ανασφάλεια στο καταναλωτικό κοινό η οποία φαίνεται από τις αγοραστικές επιλογές.
Είναι ενδεικτικό ότι τρεις στους δέκα καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές τους γεγονός που φάνηκε και από το ότι ο τζίρος των καταστημάτων ήταν το 1/3 του περσινού το αντίστοιχο διάστημα. Παράλληλα σχεδόν το 50% των εμπόρων δήλωσαν ότι η κίνηση ήταν από μέτρια έως καλή παρά τις περιορισμένες αγορές.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την έρευνα του τμήματος Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με την Ο.Ε.Σ.Α.Ο.Ν.Ν.Α. που διεξήχθη για λογαριασμό του Π.Ε.Σ.Α. σε 22 περιοχές της Περιφέρειας Αττικής τις πρώτες 10 ημέρες επαναλειτουργίας της αγοράς.
Από την ερευνά προκύπτουν τέσσερα δεδομένα και συγκεκριμένα η δημιουργία επιχειρήσεων «τριών ταχυτήτων», η ανάδειξη τεσσάρων νέων τάσεων καταναλωτικής συμπεριφοράς , οι προτιμήσεις των καταναλωτών στις προσφορές ενώ καταγράφηκε εμπορική κίνηση με μέτριες πωλήσεις τις πρώτες ημέρες και συμμόρφωση στις οδηγίες υγιεινής και ασφάλειας.
Μάλιστα οι διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινούνται οι επιχειρήσεις αναμένεται να διατηρηθούν στην αγορά τουλάχιστον κατά τη μεταβατική περίοδο Μαΐου-Ιουνίου ενώ δεν διακρίνονται μόνο από την εργασιακή κατάσταση των επιχειρήσεων, αλλά και από την οικονομική κατάσταση κάθε επιχείρησης στον ίδιο κλάδο, δηλαδή οι επιχειρήσεις με μισθωτούς που ήταν σε αναστολή εργασίας και τίθενται εκ νέου σε αναστολή με τη παράταση του Μαΐου, οι επιχειρήσεις που επιλέγουν το σύστημα του «προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας» λόγω περιορισμού των τ.μ. ή περνούν από την πλήρη απασχόληση σε μερική ή εκ περιτροπής εργασία και επιχειρήσεις που επέστρεψαν από την αναστολή εργασίας στην πλήρη λειτουργία και απασχόληση και ενσωματώθηκαν στη κατηγορία των πληττόμενων επιχειρήσεων που συνέχισαν να λειτουργούν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Διαφορετικές καταναλωτικές τάσεις ανέδειξε ο κοροναϊός
Την ίδια ώρα η πανδημία του κοροναϊού ανέδειξε νέες τάσεις στη καταναλωτική συμπεριφορά Οι κατηγορίες περιγράφουν τις καταναλωτικές τάσεις για συνέχιση περικοπών, και λιτότητας, καθώς και επιστροφή στη κανονικότητα και την πρότερη δυναμικότητα. Η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές(34%).
Περισσότεροι από τρεις στους δέκα έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εξ ανάγκης σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόληση τους. Το 17% ξοδεύει για αγορές λιγότερα, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον ενώ οι δυο στους δέκα επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια.
Τη μεγαλύτερη κατηγορία καταναλωτών αποτελούν αυτοί που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στη κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%) ενώ τη μικρότερη και τελευταία κατηγορία αποτελούν όσοι καταναλώνουν πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύουν περισσότερα από πριν (11%).
Οι προσφορές κράχτης για τους καταναλωτές
Οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με προσφορές προσέλκυσαν περισσότερο τους καταναλωτές. Το 86% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκαναν προσφορές με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40% και μόνο το 14% των εμπόρων δήλωσε πως δεν επανεκκίνησε με τη διενέργεια προσφορών. Οι 5 στους 10 καταναλωτές έδειξαν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά (48%) χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας. Σχεδόν οι 3 στους 10 διατηρούν τη προτίμηση τους στα επώνυμα προϊόντα (28%), ενώ περισσότεροι από 2 στους 10 προτιμούν πλέον αποκλειστικά τα ελληνικά, τοπικά προϊόντα (24%).
Η εμπορική κίνηση στις αγορές της Αττικής χαρακτηρίζεται από σχεδόν το 50% των επιχειρήσεων μέτρια και από το 40% σχετικά καλή, ενώ το 10% την χαρακτηρίζει υποτονική. Οι πωλήσεις σύμφωνα με τα «Ζ» των ταμειακών μηχανών, συγκριτικά με αντίστοιχες καθημερινές του περσινού Μαΐου που σημειωτέον δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μήνας δείχνουν ότι ο τζίρος ήταν στο 1/3 του περσινού.
Μια αντίστοιχη εικόνα δείχνει και η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας που κατέγραψε ότι μια στις τέσσερις επιχειρήσεις είχε πτώση τζίρου πάνω από 50% και συνολικά το 82,8% των καταστημάτων κατέγραψε χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα ενώ μόνο το 12,3% κατέγραψε αυξητικές τάσεις τζίρου.
Στα αποτελέσματα αυτά σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα κλειστά καταστήματα εστίασης και οι κλειστές τουριστικές επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση οι εργαζόμενοι τους που παραμένουν σε καθεστώς αναστολής ενώ αναφορικά με τα είδη που είχαν τις καλύτερες « επιδόσεις» τα καλλυντικά και τα γυναικεία είδη περιποίησης και ομορφιάς, είχαν τον μεγαλύτερο τζίρο κατά τις πρώτες ημέρες της επανεκκίνησης της αγοράς.
Ικανοποιητική ήταν η απόδοση σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά και στα παιδικά είδη.