Αναπτυξιακό νομοσχέδιο : Οι πολυάριθμες σαρωτικές αλλαγές

Δημοσιεύτηκε στις 10/10/2019 15:18

Αναπτυξιακό νομοσχέδιο : Οι πολυάριθμες σαρωτικές αλλαγές

Κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, με τίτλο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις».

Το νομοσχέδιο των 144 σελίδων με τίτλο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό ρυθμίσεων, με τον στόχο τη διαμόρφωση φιλικού περιβάλλοντος για τις επενδύσεις, που θα οδηγήσει και στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης.

Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπονται σημαντικές αλλαγές για την επιχειρηματικότητα, αλλαγές στις αδειοδοτήσεις και τους ελέγχους, ενώ γίνονται μια σειρά από αλλαγές, με στόχο να μειωθεί η γραφειοκρατία. Παράλληλα, υπάρχουν και ρυθμίσεις με αλλαγές στα εργασιακά, καθώς και τα μέτρα για την αδήλωτη εργασία.

Οι βασικοί άξονες του αναπτυξιακού νομοσχεδίου

– Προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων

– Έλεγχος Επενδυτικών Σχεδίων και Πιστοποίηση Ολοκλήρωσης και Έναρξης της Παραγωγικής Λειτουργίας Επενδύσεων των ν. 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004 και 2601/1998

– Δημιουργία ενιαίου ψηφιακού χάρτη για τα γεωχωρικά δεδομένα

– Συγκρότηση Εθνικού Μητρώου Υποδομών

– Χωροταξική πολεοδομία

– Διατάξεις βελτίωσης της λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων

– Διατάξεις για την απλοποίηση της αδειοδότησης των βιομηχανικών δραστηριοτήτων ώστε να αυξηθεί η συμμετοχή της μεταποίησης στο ΑΕΠ της χώρας

– Περαιτέρω απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας

– Θέματα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Δικαιώματα ΥΚΩ στη ΔΕΗ, περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, βελτιώσεις στο ηλεκτρονικό περιβαλλοντικό μητρώο)

– Διατάξεις για την εποπτεία της αγοράς

– Σχετικά με την ψηφιακή διακυβέρνηση περιλαμβάνονται διατάξεις σχετικές με την αδειοδότηση και τον έλεγχο κατασκευών κεραιών στην ξηρά

– Διατάξεις για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, για την ανάπτυξη σύγχρονων διαδικτυακών υποδομών

– Θέσπιση εθνικού προγράμματος απλούστευσης διαδικασιών

– Δημιουργείται Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέων Βιομηχανίας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό για την καλύτερη διαχείριση των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ

– Οργανωτικά θέματα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

– Εργασιακά θέματα για τις συλλογικές και ατομικές εργασιακές σχέσεις

– Μέτρα για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας

– Ασφαλιστικές διατάξεις

– Διατάξεις για την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών στη διοικητική δικαιοσύνη

– Διαταράξεις για τις δημόσιες συμβάσεις

– θέματα σχετικά με την Ελληνική εταιρεία επενδύσεων και εξωτερικού εμπορίου Α.Ε.

– Θέματα λειτουργικότητας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου

– Θέματα για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων)

– Διατάξεις για το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, την έρευνα και την καινοτομία

– Λειτουργία των κέντρων διανομής και αποθηκών των επιχειρήσεων

– Θέματα Τύπου

– Επίλυση προβλημάτων σχετικές με τη συγκρότηση κλιμακίων ελέγχου

– Απλοποιημένη διαδικασία απονομής Ελληνικού Σήματος

– Αποσαφήνιση διατάξεων για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα

– Μετεγκατάσταση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων του δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης από το χώρο του Ελληνικού. Η μετεγκατάσταση θα πραγματοποιηθεί σε τμήμα του νεκροταφείου Ελληνικού – Αργυρούπολης

– Θέματα διοίκησης λειτουργίας και πρόσληψης προσωπικού στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

– Ρυθμίζονται θέματα ιδιοκτησίας για την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης

– Ρυθμίζεται η λειτουργία χώρων παιδικής αναψυχής

– Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την άδεια καζίνο

– Δίνεται παράταση για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων των επενδυτικών νόμων

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Παιδείας (θέματα επαγγελματικής ισοδυναμίας, μεταπτυχιακά, δυνατότητες εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εγγραφή σε πειραματικά σχολεία κλπ)

– Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

– Ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας του επιτελικού κράτους

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Εσωτερικών (τιμητική πολιτογράφηση, ΟΤΑ)

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών

– Ρυθμίζονται θέματα για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων

– Ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (μεταφέρεται η εποπτείας του Πάρκου «Τρίτσης» στην Περιφέρεια Αττικής, ρυθμίζονται θέματα δόμησης κτιρίων ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης, διαδικασία προέγκρισης ειδικών χωρικών σχεδίων και άλλα).

Οι κυριότερες διατάξεις του υπ. Περιβάλλοντος

Απλούστευση της νομοθεσίας για την αδειοδότηση επιχειρήσεων με κατάργηση του συστήματος των οχλήσεων, κίνητρα για εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα και άρση του εμπάργκο σε βιομηχανικές επενδύσεις στην Αττική, προβλέπουν -μεταξύ άλλων- οι διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση: με το ισχύον καθεστώς οι βιομηχανικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες κατατάσσονται ανάλογα με τη ρύπανση, τους θορύβους, τα αέρια κ.λπ. που εκπέμπουν σε κατηγορίες υψηλής, μέσης ή χαμηλής όχλησης. Με βάση την κατάταξη αυτή προσδιορίζεται σε ποιές περιοχές μπορεί να λειτουργεί μια βιομηχανία ή μία βιοτεχνία. Παράλληλα, εφαρμόζεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση, η οποία επίσης κατατάσσει τα έργα σε κατηγορίες Α1, Α2 και Β συνεκτιμώντας το σύνολο των επιπτώσεων που μπορεί να έχει ένα έργο ή μία δραστηριότητα στο περιβάλλον. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να λαμβάνουν και τις δύο αδειοδοτήσεις. Με τις προτεινόμενες διατάξεις, καταργούνται οι οχλήσεις και αντικαθίστανται πλήρως από την περιβαλλοντική κατάταξη. Αναλόγως διαμορφώνεται και ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, ο οποίος πλέον θα αναφέρεται σε επιτρεπόμενες δραστηριότητες κατηγορίας Α1, Α2 και Β αντί για δραστηριότητες υψηλής, μέσης ή χαμηλής όχλησης.

«Έτσι καθιερώνεται ένα πιο ακριβές σύστημα για τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και αποφεύγεται η περιττή διπλή αδειοδότηση, ενώ η εξέταση των επιπτώσεων στο περιβάλλον θα είναι ολιστική και πολύ λεπτομερέστερη», σημειώνει το υπουργείο Περιβάλλοντος

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί ως τις 30 Ιουνίου 2020, θα καταταχθούν εκ νέου οι δραστηριότητες με κατηγοριοποίηση όχλησης στις κατηγορίες της περιβαλλοντικής κατάταξης. Επιπλέον ορίζεται ότι προκειμένου να μην επέλθει αναστάτωση στις υφιστάμενες δραστηριότητες θα υπάρξει μεταβατική περίοδος 30 ετών εντός της οποίας οι δραστηριότητες θεωρούνται νόμιμες και επιτρέπεται ο εκσυγχρονισμός τους εφόσον αυτός δεν θα οδηγήσει σε υπαγωγή τους σε υψηλότερη περιβαλλοντική κατηγορία.

Άλλες διατάξεις

– Τα έργα και εγκαταστάσεις που εγκαθίστανται εντός επιχειρηματικών πάρκων με εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, θα μπορούν να κατατάσσονται σε χαμηλότερη κατηγορία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σε σχέση με την κατηγορία όπου θα ανήκαν, εάν ήταν αυτόνομα.

-Απλοποιείται η διαδικασία, για να διαπιστωθεί, εάν μια επιχείρηση που εκσυγχρονίζεται, απαιτεί νέους περιβαλλοντικούς όρους ή όχι. Στο εξής θα απαιτείται η κατάθεση μόνο των τεχνικών σχεδίων (και όχι νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που απαιτείται τώρα) επί των οποίων η υπηρεσία θα οφείλει να κρίνει εντός ενός μήνα εάν οι προτεινόμενες αλλαγές δεν απαιτούν τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων ή εάν, αντίθετα, απαιτείται πλήρης Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Εάν παρέλθει το χρονικό αυτό διάστημα άπρακτο ή εάν η υπηρεσία κρίνει ότι δεν απαιτούνται πρόσθετοι ή διαφορετικοί περιβαλλοντικοί όροι, τότε η επιχείρηση μπορεί να προχωρήσει στις διαδικασίες εκσυγχρονισμού.

-Επεκτείνεται ο συντελεστής δόμησης (0,6) που αφορά τις στρατηγικές επενδύσεις στον τομέα της βιομηχανίας, σε περισσότερες βιομηχανίες. Σήμερα, ισχύει αυξημένος συντελεστής δόμησης (0,6) για βιομηχανίες που απασχολούν πάνω από 200 εργαζομένους το έτος και επενδύουν πάνω από 200.000.000 ευρώ. Με την ρύθμιση του νομοσχεδίου, ο συντελεστής αυτός επεκτείνεται σε βιομηχανίες που επενδύουν 30.000.000 ευρώ και δημιουργούν 75 νέες θέσεις εργασίας. Επίσης, επεκτείνεται και σε βιομηχανίες που επενδύουν 25.000.000 ευρώ και δημιουργούν 50 νέες θέσεις εργασίας, εφόσον όμως βρίσκονται σε επιχειρηματικά πάρκα.

Τέλος, με το νομοσχέδιο επιτρέπονται πλέον δραστηριότητες κατηγορίας Α2 (που αντιστοιχούν με τις παλαιότερες δραστηριότητες μέσης όχλησης) στην Αττική, αλλά μόνον εντός οργανωμένων βιομηχανικών περιοχών/ βιομηχανικών πάρκων/ επιχειρηματικών πάρκων. Όπως είναι γνωστό, από τη δεκαετία του 1980 απαγορεύεται η εγκατάσταση νέων δραστηριοτήτων υψηλής και μέσης όχλησης στην Αττική. Η απαγόρευση οδήγησε στην αποβιομηχάνιση της Αττικής, στην αύξηση της ανεργίας και του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, παρά το γεγονός ότι η πρόοδος της τεχνολογίας έχει επιτρέψει την αντιμετώπιση των προβλημάτων ρύπανσης και θορύβου που προκαλούν οι περισσότερες βιομηχανίες.

Τοπικά Χωρικά Σχέδια – Πάρκο Τρίτση – Δασικοί συνεταιρισμοί

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και διατάξεις που αφορούν τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια (ΤΧΣ), το Πάρκο Τρίτση και τους δασικούς συνεταιρισμούς, περιλαμβάνει το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο που κατετέθη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη Βουλή και στοχεύει στη μείωση των αδειοδοτικών διαδικασιών, «χωρίς έκπτωση στην περιβαλλοντική προστασία».

Για τα ΤΧΣ

Ειδικότερα, για τα ΤΧΣ προβλέπεται να μην εκπονούνται σε επίπεδο δήμου, όπως γίνεται με βάση την ισχύουσα ρύθμιση, αλλά σε επίπεδο δημοτικής ενότητας (μίας ή περισσοτέρων), δηλαδή των πρώην «καποδιστριακών» δήμων (όπως συνέβαινε και στο παρελθόν), κάτι που, όπως σημειώνεται, θα επιτρέψει και τη χωρική εστίαση στις περιοχές προτεραιότητας και την ταχύτερη ολοκλήρωση των σχεδίων. Με αυτόν τον τρόπο επιταχύνεται η διαδικασία καθορισμού χρήσεων γης, καθώς απλοποιείται η διαδικασία εκπόνησης Τοπικών Χωρικών Σχεδίων.

Όπως αναφέρεται στο αιτιολογικό της ρύθμισης, «οι Δήμοι που διαμορφώθηκαν μετά το πρόγραμμα Καλλικράτης (άρθρο 1 ν. 3852/2010) καλύπτουν πολύ μεγάλη και ανομοιογενή έκταση. Για τον λόγο αυτόν καθίστανται ιδιαίτερα δυσχερείς οι λεπτομερειακές ρυθμίσεις που καθορίζονται με τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, όπως οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης, και υπάρχει κίνδυνος σημαντικών καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση και έγκριση των σχεδίων αυτών. Επιπλέον, το πολύ χαμηλό ποσοστό της επικράτειας που καλύπτεται σήμερα από σχέδια ανάλογου τύπου με τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια καθιστά αναγκαία τη σταδιακή προώθηση των σχεδίων αυτών, με προτεραιότητες τις περιοχές που παρουσιάζουν πιο έντονες αναπτυξιακές, περιβαλλοντικές ή κοινωνικές πιέσεις».

Για τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια (ΕΧΣ), με τις ειδικές ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου, επιταχύνεται η διαδικασία έγκρισής τους, μέσω των οποίων προωθούνται επενδυτικά σχέδια και αναπλάσεις.

Για το Πάρκο Τρίτση

Σχετικά με το Πάρκο Τρίτση, στο νομοσχέδιο επικυρώνεται η ανακοίνωση, που είχε κάνει πριν από περίπου έναν μήνα ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, σύμφωνα με την οποία η εποπτεία του Πάρκου μεταφέρεται στην Περιφέρεια Αττικής. Όπως τονίζεται, «με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται ο θεσμός της αποκέντρωσης της εποπτείας και των σχετικών αρμοδιοτήτων σε τοπικούς φορείς, οι οποίοι είναι οι πλέον κατάλληλοι για τη διαχείριση του Φορέα και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν, λόγω πληρέστερης γνώσης των συνθηκών και των αναγκών. Για τον σκοπό αυτό, πέραν της άνω εποπτείας που μεταφέρεται στην Περιφέρεια, προβλέπεται η συμμετοχή και των Δήμων Ιλίου και Αγίων Αναργύρων στη διαχείριση του Φορέα, διά της συμμετοχής εκπροσώπων τους στη Διοίκησή του».

Για τους δασικούς συνεταιρισμούς

Σε ό,τι αφορά τους δασικούς συνεταιρισμούς, με το νομοσχέδιο προβλέπονται τα εξής:

– Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2019 (ΦΕΚ Α 145) δόθηκε παράταση έως τις 31 Μαρτίου 2020 για τις διαδικασίες των Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων: (α) Για την απόκτηση της ιδιότητας δασεργάτη, (β) τη συμπλήρωση του αριθμού των μελών τους έως τουλάχιστον 21, (γ) την προσαρμογή των καταστατικών τους στις διατάξεις του Ν.4423/2016, με έγκριση αυτών από το αρμόδιο Ειρηνοδικείο, (δ) την εκλογή Διοικητικών Συμβουλίων και (ε) την εγγραφή τους στο Μητρώο Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Δασεργατών.

– Με το σχέδιο νόμου δίδεται παράταση για τις προθεσμίες των άρθρων 2 και 3 του ΠΔ 126/1986 σχετικά με τη διαδικασία της παραχώρησης εκμετάλλευσης δασικών εκτάσεων. Ειδικότερα, για το διαχειριστικό έτος 2020, οι προθεσμίες προβλέπονται ως εξής:

α) Έως τις 10 Απριλίου 2020, οι ΔΑ.Σ.Ε. που έχουν προσαρμοστεί σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4423/2016 υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια Δασική Υπηρεσία.

β) Έως τις 30 Απριλίου 2020, ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης εκδίδει την απόφαση παραχώρησης.

γ) Έως τις 15 Μαΐου 2020, ο ΔΑ.Σ.Ε. οφείλει να υπογράψει τη δήλωση αποδοχής.

δ) Η αρμόδια Δασική Υπηρεσία οφείλει να εγκαταστήσει τον ΔΑ.Σ.Ε. στο δάσος εντός 15 ημερών από την υποβολή αίτησης εγκατάστασης και σε κάθε περίπτωση έως τις 15 Ιουνίου 2020. Αν ο ΔΑ.Σ.Ε. δεν υπογράψει τη δήλωση αποδοχής εντός αυτής της προθεσμίας ή δεν ζητήσει την εγκατάσταση εντός 30 ημερών από την υπογραφή της, κηρύσσεται έκπτωτος και αποκλείεται για δύο χρόνια από όλους τους τρόπους εκμετάλλευσης.

– Επίσης, η πρόβλεψη ότι δεν μπορεί να είναι μέλος Δασικού Συνεταιρισμού Εργασίας όποιος είναι συγγενής πρώτου βαθμού εμπόρου ξυλείας (άρθρο 6, παρ. 1 του Ν. 4423/2016) απαλείφεται. Με αυτόν τον τρόπο, παύει να ισχύει το κώλυμα των συγγενών πρώτου βαθμού, δεδομένου ότι έχουν ξεχωριστή επαγγελματική και οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν πρέπει να αποκλείονται είτε οι γονείς είτε τα τέκνα -ανάλογα με το ποιος έχει την ιδιότητα του εμπόρου ξυλείας- από τη δυνατότητα συμμετοχής τους σε δασικό συνεταιρισμό. Ωστόσο, διατηρείται το κώλυμα για τους ίδιους τους εμπόρους ξυλείας ή τους συζύγους τους

© Πηγή: In.gr