Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Καρτέλ και μονοπώλια σε προορισμούς εκτοξεύουν τις τιμές
Αν θες διακοπές σε νησί, θα πρέπει να πληρώσεις αδρά. Κι όταν λέμε αδρά εννοούμε σε πρώτη φάση τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Έχουν αυξηθεί κατά 3,6% σε σχέση με πέρυσι, την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση των χωρών με τα πιο ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια στην Ε.Ε.
Στις αρχές του μήνα κι ενώ είχαν δει το φως της δημοσιότητας τα πρώτα ρεπορτάζ για τις αυξήσεις και το κόστος μεταφοράς στις ακτοπλοϊκές, ο υπουργός Ναυτιλίας Ευρυπίδης Στυλιανίδης, μιλώντας στην ΕΡΤ, είχε χαρακτηρίσει «λογικές» τις τιμές στα συμβατικά πλοία, σημειώνοντας πως η αγορά είναι ελεύθερη και ότι το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει, εκτός από τις περιπτώσεις των άγονων γραμμών.
Στην ίδια συνέντευξη πάντως είχε προειδοποιήσει. «Αν χρειαστεί θα καταλήξουμε στην παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού». Όπως φαίνεται αυτή η ώρα ήρθε.
Επιστολή
Όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο, εστάλη επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την οποία ο κ. Στυλιανίδης ζητά στενότερη συνεργασία στο θέμα του ελέγχου στα εισιτήρια των εταιρειών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο και σε σχετικούς ελέγχους που έκανε το προηγούμενο διάστημα, διαπιστώθηκαν 7 παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών στα εισιτήρια (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022) σε σύνολο 377 ελέγχων σε πλοία.
Στην επιστολή γίνεται λόγος για «μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών μας ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχών, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».
Το υπουργείο εδώ δεν το λέει ανοιχτά, αλλά όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είναι συγκεκριμένες και κυρίως, λίγες. Οι εξαγορές που έχουν πραγματοποιήσει στο χώρο είναι επίσης γνωστές. Οπως το ίδιο γνωστό είναι ποιες έχουν μονοπωλιακή θέση για συγκεκριμένους και σε ορισμένες περιπτώσεις, εξαιρετικά κερδοφόρους προορισμούς
Υπό αυτό το πρίσμα είναι εύκολο αντιληπτό ότι το μονοπώλιο δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό. Και κατά συνέπεια τις όποιες προσφορές και τη ενδεχόμενη μείωση των τιμών στα εισιτήρια.
Τι λένε οι ακτοπλόοι
Με τη σειρά τους οι ακτοπλόοι αρνούνται πως έχουν γίνει αυξήσεις στα ναύλα και ότι οι τελευταίες σημειώθηκαν το 2022. Σε δηλώσεις που έκανε στο ΑΠΕ πριν από λίγες μέρες ο πρόεδρος της Ένωσης Ακτοπλόων Διονύσης Ελευθεράτος, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών πλοίων και των ναυτιλιακών καυσίμων αλλά και η αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων δανεισμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθιστούν αδύνατη προς το παρόν οποιαδήποτε συζήτηση για τη μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Επιπλέον, σχολιάζοντας δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για υπερκέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών τόνισε πως «το καθαρό κέρδος με τον συνολικό τζίρο είναι περίπου αυτή τη στιγμή στο 4% με 6% όταν άλλοι κλάδοι που σχετίζονται με τον τουρισμό, όπως ενοικίασης αυτοκινήτων είναι στο 10% και στα ξενοδοχεία στο 10 με 11%».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τα κόστη
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις τιμές που ισχύουν για τον Ιούλιο. Σε συγκεκριμένους προορισμούς στην Ελλάδα, για μια 4μελή οικογένεια, με Ι.Χ. και με καμπίνα ή χωρίς.
- Πειραιάς-Ηράκλειο-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα 342,50 ευρώ, σε 4κλινη εσωτερική καμπίνα 438 ευρώ.
- Πειραιάς-Ρόδος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα 576,50 ευρώ, σε 4κλινη εσωτερική καμπίνα 881,50 ευρώ.
- Πειραιάς-Πάρος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα με συμβατικό πλοίο 530 ευρώ, σε κατάστρωμα με ταχύπλοο 538,20 ευρώ.
- Πειραιάς-Τήνος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα με συμβατικό πλοίο 512 ευρώ, σε κατάστρωμα με ταχύπλοο 471,60 ευρώ.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι με τέτοιες τιμές και με την ακρίβεια να κυριαρχεί στην καθημερινότητα της κοινωνίας, πολύ δύσκολα θα αποφασίσει κάποιος να κάνει ένα τέτοιο ταξίδι, καθώς οι τιμές αυτές αφορούν μόνο τη μεταφορά του προς και από το σημείο προορισμού.
Αλλά δεν είναι μόνο τα αυξημένα ναύλα. Όπως μας ανέφερε έμπειρος ταξιδιωτικός πράκτορας που δραστηριοποιείται στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει συγκεκριμένη εταιρεία στο χώρο που ακολουθεί μονοπωλιακή πρακτική.
«Υπάρχει εταιρεία στο χώρο που είναι η μοναδική που πηγαίνει σε συγκεκριμένα νησιά. Αν θελήσετε τώρα να σας κλείσω μια καμπίνα για τον επόμενο μήνα, το σύστημα της εταιρείας δεν δέχεται το αίτημά μου. Αν δεν πληρώσω σήμερα κιόλας όλο το αντίτιμο. Παλιά αυτό δεν γινόταν», μάς λέει.
«Η ίδια εταιρεία που πηγαίνει σε προορισμό στον οποίο επίσης δραστηριοποιείται και άλλη ακτοπλοϊκή, σου επιτρέπει την κράτηση της καμπίνας για ένα διάστημα, χωρίς αυτή τη φορά να σου ζητήσει να καταβάλεις το αντίτιμο άμεσα», συμπληρώνει. «Εξηγήστε μου εσείς γιατί συμβαίνει αυτό», καταλήγει ο πράκτορας.