Ακρίβεια: Νέο κύμα ανατιμήσεων και μείωση της κατανάλωσης – Δύσκολα βγαίνει ο μήνας των πολιτών
Ανυπεράσπιστοι μπροστά στα απανωτά κύματα ακρίβειας αισθάνονται οι έλληνες καταναλωτές, με 6 στους 10 εργαζομένους να δηλώνουν ότι η άνοδος των τιμών τούς έχει οδηγήσει ακόμη και σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής (έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας).
Σύμφωνα με ΤΟ ΒΗΜΑ, τα ευάλωτα νοικοκυριά, αλλά και ένα αυξανόμενο τμήμα της μεσαίας τάξης προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα κόβοντας από παντού. Είναι χαρακτηριστικό πως τα «ανώνυμα» προϊόντα (προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας) σημειώνουν αύξηση τζίρου 9,7% από την αρχή του έτους έως την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI. Μάλιστα, την εβδομάδα της Καθαράς Δευτέρας τα έσοδα των ειδών ιδιωτικής ετικέτας στις κατηγορίες των τροφίμων και των βασικών προϊόντων νοικοκυριού κατέγραψαν αύξηση 43,5%, διπλάσια σε σχέση με το 21,1% που εμφάνισε συνολικά η κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Το ράλι των τιμών
Ζυμαρικά, συσκευασμένο τυρί, ψωμί και ελληνικός καφές, απορρυπαντικά και ζυμαρικά, ήταν οι κατηγορίες προϊόντων που η ιδιωτική ετικέτα εμφάνισε σημαντικές αυξητικές επιδόσεις τους πρώτους μήνες του 2022. «Οταν μισό κιλό επώνυμα μακαρόνια έχουν ακριβύνει 25% σε διάστημα 4 μηνών ξεπερνώντας το 1 ευρώ, αρκετοί καταναλωτές θα επιλέξουν το αντίστοιχο “ανώνυμο” προϊόν» προκειμένου να γεμίσει το καλάθι του σουπερμάρκετ, αναφέρουν αναλυτές της αγοράς. Το ίδιο συμβαίνει και στο ψωμί, που σε ορισμένους φούρνους μια απλή φραντζόλα πωλείται πάνω από 1 ευρώ. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι μια φραντζόλα χωριάτικο ψωμί διετίθετο προ ενεργειακής κρίσης και πολέμου στα 0,7-0,8 ευρώ, τότε η συνολική αύξηση ξεπερνά το 50%.
Αύξηση στην αύξηση
Χωρίς να έχουν περάσει ακόμη στα ράφια οι… πολεμικές αυξήσεις, με εξαίρεση το αλεύρι και τα σπορέλαια, στελέχη της οργανωμένης λιανικής αγοράς εκτιμούν ότι το μέσο καλάθι προσεχώς θα ανατιμηθεί 10% σε σχέση με πέρυσι.
Το νέο κύμα ακρίβειας θα έρθει να προστεθεί σε ανατιμήσεις 8%-20% που ήδη είχαν ανακοινωθεί από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους προ της ρωσικής εισβολής. Στο διάστημα 1-26 Μαρτίου, οι τιμές στο ηλιέλαιο αυξήθηκαν 6,6%, στο αραβοσιτέλαιο 3,7%, στο αλεύρι 7,8%, στα μακαρόνια 12,3%, στο γιαούρτι 1,7%, στο κοτόπουλο 6,5%, στις πατάτες 3,5% και στη συσκευασμένη φέτα (400g) 5,7%. Μάλιστα, όπως αναφέρεται από τα ίδια στελέχη, αυτές οι προβλέψεις αφορούν το σήμερα, καθώς κανείς δεν ξέρει πώς θα εξελιχθεί η πορεία των τιμών, ούτε καν τι θα γίνει την επόμενη εβδομάδα.
Πληθωρισμός πάνω από 8%
Το δεδομένο είναι ότι η ακρίβεια το επόμενο διάστημα θα ενταθεί. Ο πληθωρισμός του Μαρτίου αναμένεται να ξεπεράσει το 8%, ενώ με βάση τα σενάρια του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους η αύξηση του δείκτη τιμών τροφίμων (food price index) θα αυξηθεί κατά 25% στο ήπιο σενάριο που υπολογίζει γενικό πληθωρισμό 7,4%, ενώ στο ακραίο σενάριο, με πληθωρισμό 11%, τα τρόφιμα αναμένεται να ανατιμηθούν σε ποσοστό 50%.