Xαρίζει μίλια για ταξίδια και απαιτεί εκατομμύρια για διάσωση
Τον Νοέμβριο του 2019, δηλαδή μόλις τέσσερις μήνες πριν χτυπήσει ο Κορονοιός τη χώρα μας και σε έναν εντελώς ανύποπτο χρόνο, φορείς του Ηρακλείου απηυδισμένοι από τις αυξημένες τιμές των ναύλων της Aegean για όλες τις γραμμές που συνδέουν το νησί με την υπόλοιπη Ελλάδα επιδίωξαν συνάντηση με στελέχη της αεροπορικής εταιρίας για να ζητήσουν το αυτονόητο.Προσιτές τιμές.
Τότε από την πλευρά της Aegean έγινε αναλυτική παρουσίαση των παραγόντων που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την τελική υψηλή τιμή των εισιτηρίων, όπως το υψηλό κόστος των φόρων αεροδρομίου, καθώς και ο ΦΠΑ στις πτήσεις εσωτερικού, μια επιβάρυνση που δεν ισχύει στις πτήσεις για το εξωτερικό.Ενώ επανέλαβαν ότι ο βασικότερος παράγοντας ρύθμισης της αγοράς και κατ΄επέκταση των τιμών τους είναι ο γνωστός ¨νόμος¨προσφοράς και ζήτησης.Σε κάθε περίπτωση προκειμένου να μην απογοητευτούν οι φορείς που προέρχονται από τη γενέτειρα του ιδρυτή της εταιρίας, υπήρξε δέσμευση για επανασχεδιασμό των δρομολογίων έτσι ώστε να συμπιεστεί όσο το δυνατόν περισσότερο το ύψος των ναύλων.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα που ακολούθησε (περίοδος Χριστουγέννων και πρώτοι μήνες του 2020),όπως ήταν φυσικό κανείς δεν περίμενε άμεσα αποτελέσματα, πέρα από τις αρχικές και γιατί όχι και ειλικρινείς προθέσεις της εταιρίας.Και κάπου εκεί μας επισκέφθηκε ο επιδημιολογικός Αρμαγεδδών. Σοκ για τις χιλιάδες ζωές που χάνονται μέχρι και σήμερα παγκοσμίως. Δέος για την κατάρρευση πυλώνων της οικονομίας που παρασύρουν επιχειρηματικούς κολοσσούς και μαζί τους χιλιάδες θέσεις εργασίας.Μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρίες που βρέθηκε πρώτη στη δίνη του κυκλώνα είναι η Aegean.Τα αεροπλάνα άδειασαν.Τα δρομολόγια πάγωσαν.Εκατοντάδες εργαζόμενοι τέθηκαν σε αναστολή.
Η διοίκηση της εταιρίας στο πρώτο διάστημα από το Σοκ και Δέος απάντησε με κοινωνικό πρόσημο.Ανακοίνωσε πρωτοβουλία για τη στήριξη των εργαζομένων στο χώρο της υγείας,προσφέροντας δωρεάν μίλια και καλώντας το επιβατικό κοινό να συμμετέχει προσφέροντας και από τα δικά του μίλια.Δηλαδή η εταιρία έπαιρνε ένα μίλι που χάριζε ο επιβάτης και το τριπλασίαζε για χάρη του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού της χώρας ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τις υπηρεσίες του στην αντιμετώπιση του Covid19. Kάπως έτσι κάθε εργαζόμενος από τους 24.000 των 17 νοσοκομείων αναφοράς της Ελλάδας, θα λάβει 2 εισιτήρια μετ΄ επιστροφής για να ταξιδέψει μαζί με το αγαπημένο του πρόσωπα σε όποιον ελληνικό προορισμό επιθυμεί.Δηλαδή η Aegean κάλεσε το επιβατικό κοινό της να ξοδεύσει τα μίλια του για να χαρίσει εκείνη εισιτήρια προβάλλοντας το κοινωνικό της πρόσωπο.
Την ίδια ώρα και εν μέσω Κορονοιού οι όποιες γραμμές παρέμεναν ενεργές,παρότι με άδεια αεροσκάφη δεν έδειχναν ιδιαίτερα επηρεασμένες σε ότι αφορά τις τιμές.Ακόμη και σήμερα για ένα εισιτήριο από Ηράκλειο για Αθήνα με αναχώρηση 1/6 και επιστροφή 3/6 το κόστος ξεπερνά τα 150 ευρώ μέσω της Olympic air ενώ με την Αegean φθάνει τα 397 ευρώ!
Και ερχόμαστε στο σήμερα.Λίγες εβδομάδες ήταν αρκετές για να αναγκάσουν τη διοίκηση της εταιρίας να προσφύγει στο κράτος ζητώντας χρηματοδοτική ένεση για να παραμείνει ¨ζωντανός¨ ο Εθνικός αλλά…ιδιωτικός αερομεταφορέας.Και τα ερωτήματα είναι δύο.Είναι κρίσιμο και ζωτικής σημασίας για τον Ελληνικό τουρισμό και κατ΄επέκταση για το 20% της Εθνικής Οικονομίας να παραμείνει ¨όρθιος¨ ο αεροπορικός κολοσσός; H απάντηση έρχεται αβίαστα.Ναι είναι κρίσιμο και αναγκαίο.Μπορεί να επιτραπεί η χορήγηση πακέτου διάσωσης από τα χρήματα των φορολογουμένων χωρίς οι φορολογούμενοι να έχουν λόγο και μερίδιο για τα χρήματα που δίνουν; Σαφώς και όχι.Εδώ δεν πρόκειται για μίλια και ευαίσθητα διαφημιστικά σποτ που ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά των πολιτών , τα οποία αξιοποιούνται για εταιρικούς σκοπούς. Εδω πρόκειται για δημόσιο χρήμα το οποίο ανήκει σε όλους τους πολίτες είτε είναι πελάτες της Αegean ,είτε όχι.
Το κράτος οφείλει να στηρίξει την εταιρία.Ταυτόχρονα οφείλει να διασφαλίσει τα χρήματα των Ελλήνων.Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο εάν μπει στην εταιρία το ελληνικό δημόσιο ως στρατηγικός επενδυτής.Να εξασφαλίσει ένα δίκαιο ,αναλογικά με την ενίσχυση, μετοχικό πακέτο και ταυτόχρονα να βοηθήσει ώστε εκτός από τη διάσωση της εταιρίας να εξομαλυνθούν και οι προ Κορονοιού παράλογες υπερκοστολογήσεις ναύλων.
Δεν συζητάμε για μια ακόμη Ολυμπιακή με όλα όσα ζήσαμε στην μετά Ωνάση εποχή.Τα μέλη της οικογένειας του ιδρυτή μπορούν ως βασικοί μέτοχοι να το διασφαλίσουν ώστε να το αποφύγουμε.Συζητάμε για μια δίκαιη συμφωνία για τη χώρα, τους πολίτες της αλλά και τον επιχειρηματικό κόσμο. Κάθε άλλη εξέλιξη θα είναι παραβίαση των ¨νόμων¨της αγοράς. Τι ,όχι;