Tο 40% των μετοχών στο δημόσιο αλλιώς τα 120 εκ. ευρώ είναι δωράκι με “νονό” τον Κορονοϊό
Τον Νοέμβριο του 2019, δηλαδή μόλις τέσσερις μήνες πριν χτυπήσει ο Κορονοϊός τη χώρα μας και σε έναν εντελώς ανύποπτο χρόνο, φορείς του Ηρακλείου απηυδισμένοι από τις αυξημένες τιμές των ναύλων της Aegean για όλες τις γραμμές που συνδέουν το νησί με την υπόλοιπη Ελλάδα επιδίωξαν συνάντηση με στελέχη της αεροπορικής εταιρείας για να ζητήσουν το αυτονόητο. Προσιτές τιμές. Γράφει ο Χρήστος Κώνστας στο blog του στο Politica.gr.
Τότε από την πλευρά της Aegean έγινε αναλυτική παρουσίαση των παραγόντων που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την τελική υψηλή τιμή των εισιτηρίων, όπως το υψηλό κόστος των φόρων αεροδρομίου, καθώς και ο ΦΠΑ στις πτήσεις εσωτερικού, μια επιβάρυνση που δεν ισχύει στις πτήσεις για το εξωτερικό. Ενώ επανέλαβαν ότι ο βασικότερος παράγοντας ρύθμισης της αγοράς και κατ΄επέκταση των τιμών τους είναι ο γνωστός “νόμος” προσφοράς και ζήτησης. Σε κάθε περίπτωση προκειμένου να μην απογοητευτούν οι φορείς που προέρχονται από τη γενέτειρα του ιδρυτή της εταιρίας, υπήρξε δέσμευση για επανασχεδιασμό των δρομολογίων έτσι ώστε να συμπιεστεί όσο το δυνατόν περισσότερο το ύψος των ναύλων.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα που ακολούθησε (περίοδος Χριστουγέννων και πρώτοι μήνες του 2020),όπως ήταν φυσικό κανείς δεν περίμενε άμεσα αποτελέσματα, πέρα από τις αρχικές και γιατί όχι και ειλικρινείς προθέσεις της εταιρίας. Και κάπου εκεί μας επισκέφθηκε ο επιδημιολογικός Αρμαγεδδών. Σοκ για τις χιλιάδες ζωές που χάνονται μέχρι και σήμερα παγκοσμίως. Δέος για την κατάρρευση πυλώνων της οικονομίας που παρασύρουν επιχειρηματικούς κολοσσούς και μαζί τους χιλιάδες θέσεις εργασίας. Μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες που βρέθηκε πρώτη στη δίνη του κυκλώνα είναι η Aegean.Τα αεροπλάνα άδειασαν. Τα δρομολόγια πάγωσαν. Εκατοντάδες εργαζόμενοι τέθηκαν σε αναστολή.
Η διοίκηση της εταιρίας στο πρώτο διάστημα από το Σοκ και Δέος απάντησε με κοινωνικό πρόσημο. Ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας πρωτοβουλία για τη στήριξη των εργαζομένων στο χώρο της υγείας, προσφέροντας δωρεάν μίλια και καλώντας το επιβατικό κοινό να συμμετέχει προσφέροντας και από τα δικά του μίλια. Δηλαδή η εταιρία έπαιρνε ένα μίλι που χάριζε ο επιβάτης και το τριπλασιάζει για χάρη του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού της χώρας ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τις υπηρεσίες του στην αντιμετώπιση του Covid19. Kάπως έτσι κάθε εργαζόμενος από τους 24.000 των 17 νοσοκομείων αναφοράς της Ελλάδας, έλαβε 2 εισιτήρια μετ΄ επιστροφής για να ταξιδέψει μαζί με το αγαπημένο του πρόσωπα σε όποιον ελληνικό προορισμό επιθυμεί. Δηλαδή η Aegean κάλεσε το επιβατικό κοινό της να ξοδεύσει τα μίλια του για να χαρίσει εκείνη εισιτήρια προβάλλοντας το κοινωνικό της πρόσωπο.
Και ερχόμαστε στο σήμερα .Την ώρα που βιώνουμε το δεύτερο ισχυρότερο κύμα των επιπτώσεων από την πανδημία, η εταιρία επανέρχεται για να ζητήσει κρατική βοήθεια. Είχε διακόψει κάθε συζήτηση όταν την άνοιξη της είχε ξεκαθαρισθεί ότι κρατική ενίσχυση θα σημάνει και παραχώρηση μετοχών στο δημόσιο. Σήμερα παρουσιάζεται μια εναλλακτική εκδοχή στήριξης. Η κυβέρνηση … ξεχνάει αυτά τα οποία είχε θέσει ως προαπαιτούμενο και έτσι παρουσιάζει νέο πλάνο στήριξης .Με το ποσό των 120 εκ ευρώ αντί για μετοχές εξασφαλίζει…αέρα κοπανιστό μέσα από τα λεγόμενα warrants ,δηλαδή δικαιώματα προαίρεσης για την απόκτηση μετοχών της Aegean εντός της προσεχούς πενταετίας, σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants.Με τα χρήματα να έχουν δοθεί ποιος αλήθεια πιστεύει ότι θα βρεθεί κυβέρνηση η οποία μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια θα απαιτήσει μετοχές και γιατί δε γίνεται τώρα με την τρέχουσα τιμή της μετοχής;
Σήμερα η χρηματιστηριακή τιμή της αεροπορικής εταιρείας τιμάται στα 4 ευρώ +/- ανα μετοχή .Βάσει αυτής της τιμής και όχι χαμηλότερης , το δημόσιο με τα 120 εκ. ευρώ θα μπορούσε να κατέχει το 40% των μετοχών. Αλλα εκεί ακριβώς κρύβεται και η αλήθεια γιατί η κυβέρνηση “μαζεψε” την αρχική πρόθεση της να δώσει χρήμα παίρνοντας μετοχές άμεσα. Με το δεδομένο ότι ο μεγαλύτερος μέτοχος στην Aegean σήμερα είναι ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης με τη συμμετοχή του να ανέρχεται σε 36,68% , μια τέτοια εξέλιξη θα καθιστούσε απόλυτο κυρίαρχο το δημόσιο και η εταιρεία θα χανόταν οριστικά από τα χέρια ιδιωτών.
Τα ερωτήματα είναι δύο. Είναι κρίσιμο και ζωτικής σημασίας για τον Ελληνικό τουρισμό και κατ΄ επέκταση για το 20% της Εθνικής Οικονομίας να παραμείνει “όρθιος” ο αεροπορικός κολοσσός; H απάντηση έρχεται αβίαστα. Ναι είναι κρίσιμο και αναγκαίο. Μπορεί να επιτραπεί η χορήγηση πακέτου διάσωσης από τα χρήματα των φορολογουμένων χωρίς οι φορολογούμενοι να έχουν λόγο και μερίδιο για τα χρήματα που δίνουν; Σαφώς και όχι. Εδώ δεν πρόκειται για μίλια και ευαίσθητα διαφημιστικά σποτ που ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά των πολιτών , τα οποία αξιοποιούνται για εταιρικούς σκοπούς. Εδώ πρόκειται για δημόσιο χρήμα το οποίο ανήκει σε όλους τους πολίτες είτε είναι πελάτες της Αegean ,είτε όχι.
Το κράτος οφείλει να στηρίξει την εταιρία ενώ νομιμοποιείται και από το ευρωπαϊκό δίκαιο να το πράξει. Όμως ταυτόχρονα οφείλει να διασφαλίσει τα χρήματα των Ελλήνων. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο εάν μπει στην εταιρία το ελληνικό δημόσιο ως στρατηγικός επενδυτής. Να εξασφαλίσει ένα δίκαιο ,αναλογικά με την ενίσχυση, μετοχικό πακέτο και ταυτόχρονα να βοηθήσει ώστε εκτός από τη διάσωση της εταιρίας να εξομαλυνθούν και οι προ Κορονοϊού παράλογες υπερκοστολογήσεις ναύλων.
Δεν συζητάμε για μια ακόμη Ολυμπιακή με όλα όσα ζήσαμε στην μετά Ωνάση εποχή. Τα μέλη της οικογένειας του ιδρυτή μπορούν ως βασικοί μέτοχοι να το διασφαλίσουν ώστε να το αποφύγουμε ενώ εφόσον θέλουν να παραμείνει η εταιρία στα χέρια τους θα πρέπει να αυξήσουν πλέον των 60 εκ. ευρώ που προβλέπεται βάσει του ανανεωμένο σχέδιο στήριξης, την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Έτσι αφενός το δημόσιο θα περιοριστεί σε ρόλο στρατηγικού επενδυτή με συμμετοχή στις αποφάσεις και αφετέρου δεν θα χαθεί το ιδιωτικοοικονομικό προφίλ της εταιρείας. Συζητάμε για μια δίκαιη συμφωνία για τη χώρα, τους πολίτες της αλλά και τον επιχειρηματικό κόσμο. Κάθε άλλη εξέλιξη θα είναι παραβίαση των “νόμων” της αγοράς. Τι ,όχι;