Κέρδη, κενά και προσδοκίες από τον Κυριάκο Μητσοτάκη
Αδιαμφισβήτητα το κλίμα που επικράτησε στις παρεμβάσεις των πολιτικών αρχηγών κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, κυρίως ανάμεσα στον πρωθυπουργό και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ήταν ένα κλίμα χωρίς προσωπικές επιθέσεις. Γράφει ο Χρήστος Κώνστας στο Politica.gr
Πολιτικός πολιτισμός συνέχεια της πρώτης εβδομάδας ανάληψης των καθηκόντων από τη νέα κυβέρνηση.Και αυτό θα μπορούσε να καταγραφεί ως κέρδος για την ελληνική πολιτική πραγματικότητα που τα τελευταία χρόνια έγινε πεδίο διχασμού και ανταλλαγής πολιτικών ύβρεων.Παρότι υπήρχαν και εκείνοι που επιχείρησαν να απαξιώσουν την προσπάθεια ένθεν και ένθεν, με χαρακτηριστικότερη ίσως την περίπτωση του Ευκλείδη Τσακαλώτου ο οποίος με περίσσεια απαξία αναφέρθηκε στην επιδεικνυόμενη αστική ευγένεια της ΝΔ, η οποία εκδηλώνεται όπως υποστήριξε τώρα που είναι στα πάνω της , εντούτοις δεν στάθηκε αρκετή για να χαλάσει το κλίμα που διαμορφώθηκε με προσπάθεια και από τα δυο κυρίαρχα κόμματα.
Δεύτερο σημείο που θα αποδειχθεί στο χρόνοo αν θα είναι κέρδος ή όχι για τη χώρα είναι ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέπτυξε έναν προγραμματικό λόγο με εμφανή διάθεση να μιλήσει στο κέντρο.Απέφυγε να αναπτύξει μια ατζέντα γεμάτη με σκληρή δεξιά ρητορική.Είναι ενδεικτικό οτι ακόμη και οταν αναφέρθηκε σε ζητήματα που δίνουν περιθώριο για να ξεδιπλωθεί μια πιο δεξιά ατζέντα, φρόντισε πάντα να αναφερθεί στην ανάγκη σεβασμού και υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ομιλία του ήταν σαφώς προσανατολισμένη στον μεσαίο χώρο.
Το τρίτο σημείο , το οποίο εφόσον επιβεβαιωθεί στην πράξη, μόνο κέρδος θα είναι για τη χώρα είναι ότι ο πρωθυπουργός επιχείρησε να εμφανιστεί πολύ συγκεκριμένος.Τι θα κάνει,πώς θα το κάνει, πότε θα το κάνει.Έθεσε βραχυπρόθεσμους και μεσοπρόθεσμους στόχους και κατέστησε ένα επιχειρησιακό πλάνο. το οποίο αναπόφευκτα πλέον ο πολίτης θα κρίνει και θα αξιολογήσει τόσο ως προς το αποτέλεσμα ,όσο και ως προς το χρόνο υλοποίησης του.
Ωστόσο προκλήθηκαν και κάποια σοβαρά πολιτικά ερωτήματα.Το πακέτο φοροελαφρύνσεων αλλά και παρεμβάσεων κοστίζει και αυτό που δεν απαντήθηκε είναι εαν υπάρχουν τα χρήματα; Ακόμη και ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας(ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ εμφανίστηκε γεμάτος απορία όταν κλήθηκε να σχολιάσει τα μέτρα Μητσοτάκη.Εκτός κι αν η κυβέρνηση εκτιμά οτι το ¨μαξιλάρι¨ του αποθεματικού των 36 δις ευρώ μπορεί να γίνει και ο τροφοδότης των παροχών, πρακτική που θα μας γυρίσει στα χρόνια που ευθύνονται εν πολλοίς για την οικονομική κρίση.
Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται είναι εάν ο πρωθυπουργός αυξάνει τις πιθανότητες και φυσικά το ρίσκο να περάσει κάτω από τον πήχη, αφού ο ίδιος επέλεξε να τον τοποθετήσει ιδιαίτερα ψηλά για την ελληνική πραγματικότητα.Κάποια απο τα μέτρα-παρεμβάσεις που ανακοίνωσε είτε φαντάζουν,είτε όντως είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν.Παράδειγμα.Είναι εύκολο να γκρεμιστούν οι φυλακές Κορυδαλλού,δεν μας είπε όμως που θα ανεγερθούν οι νέες ενώ γνωρίζουμε ότι όπου και να χωροθετηθούν θα συγκεντρώσουν αντιδράσεις.Τα πλαστικά μιας χρήσης.Η ευρωπαϊκή οδηγία για απαγόρευση τους από το 2021 ήταν προφανώς το ¨όχημα¨για την ελληνική κυβέρνηση ωστόσο δεν θα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή απόφαση που μπορεί να παραμείνει εκκρεμής από το ελληνικό δίκαιο.Η ψηφιοποίηση του δημόσιου τομέα στο σύνολο του.Ακόμη και χώρες που βρίσκονται πολύ μπροστά απο εμάς εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα αδυνατώντας να καλύψουν πλήρως ψηφιακά την ¨έγγραφη¨ γραφειοκρατία.
Για όλα αυτά ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύθηκε.Έδειξε οτι έχει τη βούληση.Διαθέτει την επιστημονική και τεχνοκρατική υποστήριξη.Πιστεύει στο μεταρρυθμιστικό του πρόγραμμα.Αυτό που απομένει είναι να κριθεί και στην πράξη αν διαθέτει και το πολιτικό σθένος για να προχωρήσει .Με ή χωρίς συγκρούσεις.Με ή χωρίς πολιτικό κόστος.