Ηλεκτρικά πατίνια: Η λύση που έγινε απειλή και με δική μας ευθύνη!

Δημοσιεύτηκε στις 09/09/2019 09:44

Ηλεκτρικά πατίνια: Η  λύση που έγινε απειλή και με δική μας ευθύνη!

Τη προηγούμενη εβδομάδα έγινε γνωστό ένα ακόμη τροχαίο ατύχημα με οδηγούς και επιβαίνοντας ηλεκτρικών πατινιών στο Ηράκλειο. Γράφει ο Χρήστος Κώνστας στο Politica.gr.

Είναι από εκείνα για τα οποία μέσω των social media ενημερωθήκαμε , έχουν σημειωθεί το τελευταίο διάστημα πολλά περισσότερα από αυτά για τα οποία έχουμε γίνει κοινωνοί.Μέχρι σήμερα ευτυχώς δεν έχει συμβεί το μοιραίο ή το εξαιρετικά σοβαρό. Μέχρι πότε όμως ;

H εισβολή των ηλεκτρικών πατινιών στη ζωή μας έρχεται να καταδείξει για μια ακόμη φορά την ανετοιμότητα κεντρικού κράτους και τοπικών διοικήσεων να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. Τουλάχιστον μια δεκαετία τώρα γίνονται συζητήσεις,ημερίδες, εκδηλώσεις, επιστημονικές παρουσιάσεις και τη βιώσιμη κινητικότητα στα αστικά κέντρα και την υποστήριξη της και με την ηλεκtροκίνηση. Παράγοντες κεντρικά και τοπικά εκτός από χρόνο, ξοδεύουν και δημόσιο χρήμα για την κατάρτιση τους και την επικοινωνία. Κι΄όμως ενώ όλα αυτά τα χρόνια συζητούν σε θεωρητικό επίπεδο, η πραγματικότητα ήρθε να τους ξεπεράσει με τα ταχύτητα φωτός συγκριτικά με τους ρυθμούς τους.

Η ιδιωτική πρωτοβουλία επέβαλε όχι με το “έτσι το θέλω” για το οποίο δε μπορεί να διαφωνήσει κανείς αλλά με το “όπως το θέλω” με το οποίο όχι απλά οφείλουμε να διαφωνήσουμε αλλά και να αντιδράσουμε προστατεύοντας την ασφάλεια των πολιτών , την εύρυθμη λειτουργία της πόλης αλλά ακόμη και το ίδιο το μέσο της ηλεκτροκίνησης , το οποίο κινδυνεύει να δαιμονοποιηθεί απλώς και μόνο γιατί αποδειχθήκαμε για μια ακόμη φορά ακατάλληλοι και ανίκανοι να προσαρμοστούμε στις συνθήκες για τις οποίες υποτίθεται ότι προετοιμαζόμασταν και μάλιστα τις προκαλούσαμε κιόλας ως εναλλακτική λύση για τη βελτίωση της κυκλοφορίας, επί 10 χρόνια σχεδόν!

Η αλήθεια είναι ότι και άλλες μεγάλες πόλεις σε Ευρώπη και Η.Π.Α (Παρίσι, Βερολίνο, Σαν Φραντσίσκο κ.α) αντιμετώπισαν στο παρελθόν αντίστοιχα προβλήματα αλλά αντέδρασαν άμεσα και θέσπισαν ένα βασικό πλαίσιο λειτουργίας των εταιριών που διαχειρίζονται τα ηλεκτρικά πατίνια ενώ δημιούργησαν παράλληλα και το νομοθετικό πλαίσιο που πρέπει να διέπει τη λειτουργία τους σύμφωνα με τους εθνικούς κώδικες οδικής κυκλοφορίας. Εμείς εδώ στην Ελλάδα ακόμη διαβουλευόμαστε για να καταλήξουμε εάν τα ηλεκτρικά πατίνια κατατάσσονται στην κατηγορία του ποδηλάτου ή των δίτροχων μηχανών.

Σε ότι αφορά την κυκλοφορία οφείλουν άμεσα τα εμπλεκόμενα υπουργεία να το διευκρινίσουν και σε κάθε περίπτωση το πλαίσιο,όπως συμφωνούν και οι συγκοινωνιολόγοι θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων:

-Απαγόρευση της κίνησης στα πεζοδρόμια

– Οριοθέτηση των χώρων στάθμευσης των πατινιών

-Κυκλοφορία στη δεξιά λωρίδα του δρόμου

-Υποχρεωτική κυκλοφορία στους ποδηλατοδρόμους (όπου αυτοί υπάρχουν)

– Τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

-Υποχρεωτική χρήση κράνους

-Όριο ηλικίας για τους επιβαίνοντες

Από εκεί και πέρα υπάρχει και η διάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας και εσχάτως και το Ηράκλειο έχουν πλημμυρίσει από ηλεκτρικά πατίνια. Υπάρχουν παντού και ξεφυτρώνουν από παντού.Καταλαμβάνουν ανεξέλεγκτα δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους , για τους οποίους οποιοσδήποτε άλλος πολίτης θα τιμωρούνταν με τη βεβαίωση προστίμου.Πλατείες, πεζοδρόμια και πεζόδρομοι έχουν μεταβληθεί σε ένα ανεξέλεγκτο πάρκινγκ ηλεκτρικών πατινιών.Μια ματιά μόνο σε κεντρικά σημεία της πόλης όπως στη πλατεία Ελευθερίας το πρωί , όπου αποτελεί άτυπο σταθμό αφετηρίας με κάλυψη τμημάτων της πλατείας σε 5 ή 6 διαφορετικά σημεία περιμετρικά της , είναι αρκετή για να κατανοήσει κανείς ότι η λειτουργία τους παρουσιάζει σοβαρές στρεβλώσεις και θέτει ζητήματα νομιμότητα και κυρίως ισονομίας απέναντι σε όλους τους πολίτες για το πώς αντιλαμβάνονται τον δημόσιο χώρο.

Οι πράξεις αυτές, στις οποίες συνυπεύθυνες – μάλλον αποκλειστικά υπεύθυνες – είναι και οι ιδιοκτήτριες εταιρείες αφενός προσβάλλουν την προσωπικότητα όλων των πολιτών, αφού στοιχείο της προσωπικότητάς μας είναι και η ανεμπόδιστη χρήση όλων των κοινόχρηστων χώρων – ακόμα και του τελευταίου τετραγωνικού εκατοστού- αφετέρου στερούν έσοδα από τους Δήμους, αφού οι τελευταίοι με ορισμένες προϋποθέσεις και κανόνες επιτρέπουν έναντι ανταλλάγματος τη χρήση κοινόχρηστων χώρων πχ σε επιχειρήσεις εκμετάλλευσης καταστημάτων εστίασης , καφέ κλπ.

Συνιστά άδικη μεταχείριση ο μεν απλός πολίτης ή ο ιδιοκτήτης μιας καφετέριας να πληρώνει στον οικείο Δήμο πρόστιμο για αυθαίρετη κατάληψη κοινοχρήστου χώρου ή ένα ειδικό τέλος, ενώ οι ιδιοκτήτριες εταιρείες των ηλεκτρικών πατινιών να αποκομίζουν οφέλη απο την εμπορική εκμετάλλευση των πατινιών χωρίς να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ στους Δήμους, ή χωρίς να υφίστανται κυρώσεις.

Γι΄αυτό παράλληλα με την άμεση προώθηση – για να μην θρηνήσουμε θύματα- ρυθμίσεων που αφορούν στην κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών, οι Δήμοι επιβάλλεται να καλέσουν τις ιδιοκτήτριες εταιρείες να επιλέξουν διακριτούς χώρους στάθμευσης των οχημάτων αυτών, να αρχίσουν να καταβάλουν ένα ειδικό τέλος για την χρήση αυτών των κοινόχρηστων χώρων και να φροντίσουν στο μεταβατικό διάστημα αφενός να απομακρύνουν τα οχήματα από τα σημεία αυτά, αφετέρου να ειδοποιούν τους χρήστες ότι δεν έχουν δικαίωμα να τα εγκαταλείπουν σε οποιοδήποτε σημείο, αλλά μόνο στους ειδικά χωροθετημένους χώρους στάθμευσης.

Tην Παρασκευή που μας πέρασε έγινε η πρώτη ευρεία σύσκεψη των εμπλεκόμενων φορέων για το θέμα. Από τη σύσκεψη ωστόσο έλειπαν τόσο οι εκπρόσωποι των εταιριών που τα διαχειρίζονται , δηλαδή οι άμεσα εμπλεκόμενοι που ίσως θα βοηθούσαν από πλευράς τους στην επίλυση του προβλήματος, όσο και οι συγκοινωνιολόγοι που είναι επιφορτισμένοι επιστημονικά με το αντικείμενο. Η πρόταση που προέκυψε είναι να απαγορευθεί η διάθεση των ηλεκτρικών πατινιών έως ότου θεσπιστεί ένα σαφές πλαίσιο.Δηλαδή άγνωστο πότε θα το αποκτήσουμε.Μέχρι τότε τα ηλεκτρικά πατίνια θα διατίθενται νόμιμα, όχι  από τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται εσχάτως στον κλάδο αλλά από τα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών που πλέον τα πουλούν προς 300 έως 500 ευρώ και φυσικά θα κυκλοφορούν παράνομα στα χέρια και τα πόδια ανήλικων παιδιών.

Η διαπίστωση πλέον είναι κοινά παραδεκτή.Το συγκεκριμένο νέο μεταφορικό μέσο θα πάψει να είναι επικίνδυνο μόνο εάν σταματήσουμε να το βλέπουμε ως παιχνίδι διασκέδασης και αρχίσουμε να το χρησιμοποιούμε ως εναλλακτικό τρόπο για την κάλυψη των μετακινήσεων μας, προστατεύοντας το περιβάλλον και ανακουφίζοντας την πόλη μας από το κυκλοφοριακό.Και εδώ ο ρόλος του οικογενειακού περιβάλλοντος είναι κρίσιμος,όσο και η απόκτηση ενός καθαρού πλαισίου με κανόνες για την κυκλοφορία τους, το οποίο επείγει!