Η σκύλευση του οδικού δικτύου και των υποδομών του Ηρακλείου δεν μπορεί να συνεχιστεί

Δημοσιεύτηκε στις 02/03/2021 11:02

Η σκύλευση του οδικού δικτύου και των υποδομών του Ηρακλείου δεν μπορεί να συνεχιστεί

Του Χρήστου Κώνστα*

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου την 1η Μαρτίου μεταξύ άλλων συζητήθηκε το αίτημα εταιρίας κινητής τηλεφωνίας  να επιβεβαιωθεί η άδεια που είχε λάβει ήδη από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου για την εκτέλεση εργασιών  ανάπτυξης του δικτύου της στη πόλη του Ηρακλείου.Με αφορμή την αποκατάσταση του διαδικαστικού ζητήματος που είχε προκύψει σε σχέση με το χρόνο και τη διαδικασία έκδοσης της σχετικής άδειας, επανήλθε στο επίκεντρο το ζήτημα τόσο στην ποιότητα εκτέλεσης αντίστοιχων έργων ,όσο και στην ποιότητα της αποκατάστασης των δημοτικών υποδομών στις οποίες παρεμβαίνουν οι εταιρίες,αναδεικνύοντας πέρα από τη διαδικασία και την ουσία του ζητήματος. αφορά στην εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου, θεωρώ οτι πρέπει να ξαναδούμε πέρα από την διαδικασία , την ουσία.

Ποια είναι η ουσία λοιπόν.Η ουσία αφορά σε μια ωμή πραγματικότητα που βιώνει η πόλη μας,όχι σήμερα, όχι χθές,ούτε καν προχθές αφού είναι μια παθογένεια που διαιωνίζεται και στην οποία οφείλουμε να ανταποκριθούμε.Γιατί τώρα;Γιατί όχι τώρα?Κι΄αν όχι τώρα πότε;

Τι βιώνουμε στη πόλη;Ιδιωτικές εταιρίες,όπως της κινητής τηλεφωνίας, εταιρίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα ,όπως η ΔΕΗ,αιτούνται άδεια εκτέλεσης εργασιών  για την ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των δικτύων τους μέσω των οποίων παρέχουν υπηρεσίες στους πελάτες τους.o Δήμος καλώς παρέχει τις σχετικές αδειοδοτήσεις, τις οποίες άλλωστε οφείλει να παραχωρεί και εκ του νόμου.

Όμως από εκεί και πέρα αυτό που συμβαίνει περιγράφεται ως  μια χαοτική ασυδοσία.Οι εταιρίες μέσω των εργολάβων τους εκτελούν εργασίες για τις οποίες στη συντριπτική τους πλειοψηφία αν όχι στο σύνολο τους,δεν ελέγχονται, δεν επιβλέπονται ,δεν λογοδοτούν.Καλύπτονται πίσω από την εξασφάλιση της σχετικής άδειας,στις οποίες βεβαίως αναφέρεται οτι είναι υποχρεωμένες να αποκαταστήσουν  τις δημοτικές υποδομές στις οποίες παρεμβαίνουν. Όμως πέραν τούτου κανένας άλλος έλεγχος ,καμία επίβλεψη για το πότε και πως.Δεν ελέγχονται ούτε ως προς την έκταση της αποκατάστασης,ούτε ως προς την ποιότητα της.Το αποτέλεσμα ; Το αποτέλεσμα το βλέπουμε όλοι.Δεν χρειάζεται ούτε μηχανικοί να είμαστε ,ούτε να διαθέτουμε τεχνικές γνώσεις. Ένα οδικό δίκτυο, το οποίο σκυλεύεται από την πλειοψηφία εταιριών  και εργολάβων και το χειρότερο; Δεν λογοδοτούν,δεν απολογούνται αφού πρακτικά δεν ελέγχονται.

Αυτή τη στιγμή ο Δήμος εκτελεί ένα γενναίο πρόγραμμα ασφαλτόστρωσης και αποκατάστασης του οδικού δικτύου,με χρήματα των δημοτών.Θα συνεχίσουμε να επιτρέπουμε τη διαιώνιση αυτής της χαοτικής ασυδοσίας; Εάν το επιτρέψουμε,τότε το το έργο της μεγαλύτερης ασφαλτόστρωσης για το οποίο έχει δεσμευθεί η δημοτική αρχή, δεν είναι απλώς πιθανό αλλά είναι δεδομένο οτι θα εξελιχθεί σε έρμαιο της πρακτικής που επιτρέπουμε.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η τεχνική υπηρεσία με την έλλειψη μηχανικών είναι γνωστές και αδιαμφισβήτητες αλλά κάτι πρέπει να κάνουμε μέχρι να εξασφαλιστεί επιπλέον προσωπικό.Και επειδή η διαπίστωση και η περιγραφή ενός προβλήματος είναι ένα αναγκαίο βήμα ως προς την επίλυση του προβλήματος αλλά δεν αρκεί ,οφείλουμε να εξετάσουμε τις εναλλακτικές που έχουμε , κι΄αν δεν έχουμε να τις δημιουργήσουμε.Πως; O Δήμος και η αρμόδια υπηρεσία οφείλουν να εξετάσουν από κοινού με τη νομική υπηρεσία το ενδεχόμενο μέσω μιας κανονιστικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου να επιβληθεί σε όλους τους ιδιώτες που εκτελούν εργασίες παρεμβαίνοντας στο δίκτυο υποδομών της πόλης ,να υποχρεωθούν να αναλάβουν το κόστος για την πρόσληψη εξωτερικού συνεργάτη ως επιβλέποντα μηχανικού για όσο χρονικό διάστημα εκτελείται το έργο .

Ο εν λόγω μηχανικός θα έχει αρμοδιότητα να παρακολουθεί από τις εργασίες και τα μέτρα ασφαλείας όπως την οδική σήμανση μέχρι τον τρόπο,το χρόνο και την ποιότητα της αποκατάστασης της παρέμβασης και να αναφέρει τις διαπιστώσεις του αποκλειστικά στην τεχνική υπηρεσία έναντι της οποίας θα είναι και υπεύθυνος.Οι μηχανικοί δε θα είναι επιλογής των ιδιωτών αλλά θα προέρχονται από μια λίστα διαθέσιμων μηχανικών την ευθύνη της οποίας θα μπορούσε να έχει το Τεχνικό Επιμελητήριο ενώ η επιλογή του μηχανικού θα ολοκληρώνεται μόνο με την σύμφωνη γνώμη της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου.

Αυτή είναι μια πρόταση,η οποία εφόσον νομικά δεν αντιμετωπίζει ζητήματα, θεωρώ οτι θα έχει και τη σύμφωνη γνώμη του ΤΕΕ/ΤΑΚ.Εν πάση περιπτώσει είναι μια πρόταση για να βρεθεί άμεσα μια λύση στο πρόβλημα και όχι να περιμένουμε παθητικά είτε την πλήρωση των κενών σε προσωπικό ,είτε κάποιο νόμο.Είναι μια πρόταση .Θα μπορούσαν να υπάρξουν κι άλλες. Αυτό που θεωρώ οτι δεν μπορεί να υπάρξει ,είναι άλλη ανοχή απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα.

Σημ: Το παρόν άρθρο προέρχεται από την τοποθέτηση μου στη τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την ιδιότητα του Δημοτικού Συμβούλου της παράταξης “Ηράκλειο για Όλους”.