Η αλήθεια για τον ΒΟΑΚ: 40 χρόνια ανικανότητας και ιδεοληψίας επιβάλλουν τα διόδια

Δημοσιεύτηκε στις 23/09/2019 10:08

Η αλήθεια για τον ΒΟΑΚ: 40 χρόνια ανικανότητας και ιδεοληψίας επιβάλλουν τα διόδια

Για μια ακόμη φορά οι Κρητικοί βρίσκονται σε ρόλο θεατή να παρακολουθούν μια πολιτική αναμέτρηση στην αρένα του ΒΟΑΚ και ενώ η το νησί πληρώνει για δεκαετίες βαρύ φόρο…αίματος.Αφορμή για τη νέα σύγκρουση το αν ο νέος οδικός άξονας από Χανιά ως Σητεία θα έχει διόδια ή όχι. Αλήθεια , υπάρχει τέτοιο δίλημμα ή μήπως οι πολιτικοί παράγοντες και τοπικά το θέτουν  απλώς για λαϊκή κατανάλωση και πολιτική εκμετάλλευση,ανεξαρτήτως ποιες είναι οι προθέσεις τους και κυρίως ανεξαρτήτως του τι τελικά θα συμβεί μετά από αρκετά χρόνια ,δηλαδή όταν και όποτε ολοκληρωθεί το έργο;

  Να μιλήσουμε με αλήθειες και πραγματικά γεγονότα πέρα και πάνω από πολιτική εκμετάλλευση που είναι αδιανόητο να βρίσκει χώρο όταν η Κρήτη θρηνεί εκατοντάδες θύματα τα τελευταία χρόνια κατά μήκος του απαρχαιωμένου και επικίνδυνου οδικού δικτύου.Αλήθειες που μπορεί να μην βολεύουν αλλά σίγουρα η πραγματικότητα δεν μπορεί να τις θέσεις εν αμφιβόλω. Και εξηγούμαι. Με τα διόδια ΔΕΝ διαφωνεί ούτε η κυβέρνηση της ΝΔ ,ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, και το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ, όσο κι΄αν φωνασκούν τώρα οι αντιπολιτευόμενοι βουλευτές τους.Και για τα διόδια, δηλαδή για το γεγονός ότι θα πληρώνουμε για να διασχίζουμε έναν ασφαλή και σύγχρονο οδικό άξονα, έχουν ευθύνη ΟΛΟΙ.

   Είναι προφανές ότι το μέγεθος της ευθύνης είναι αντίστοιχο με τα χρόνια διακυβέρνησης για κάθε ένα από τα τρία πολιτικά κόμματα.Πάμε να δούμε καταρχάς τώρα γιατί η αλήθεια ότι επί της ουσίας κανείς δεν διαφωνεί με τα διόδια ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Σε ότι αφορά τη ΝΔ και τη κυβέρνηση,νομίζω ότι η δήλωση του υπουργού υποδομών Κώστα Καραμανλή ότι “Αν θέλουμε να έχουμε καλούς και ασφαλείς δρόμους πρέπει να πληρώνουμε διόδια, με μια προφανώς λελογισμένη τιμή, όπως γίνεται και στους ευρωπαϊκούς οδικούς άξονες, αυτό ισχύει για όλους τους δρόμους της χώρας και για τον ΒΟΑΚ”, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες ενώ ακολούθησαν ο Ρεθεμνιώτης Υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης , η Ντόρα Μπακογιάννη κ.α. Η ΝΔ και θέλει διόδια και θα τα επιβάλλει,βάσει του μοντέλου κατασκευής- με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης- που προωθεί, ανεξάρτητα αν επιμένει να υποστηρίζει ότι θέλει να επανεξετάσει το σχεδιασμό που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.Επομένως η ΝΔ είναι πλέον καθαρά υπέρ των διοδίων.Αυτή η δημόσια παραδοχή Καραμανλή προκάλεσε και την κοινοβουλευτική  “έκρηξη” των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ, τόσο σε επίπεδο Κρήτης ,όσο και κεντρικά μέσω του πρώην υπουργού υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. Μια “έκρηξη” από την οποία σηκώνεται τόση σκόνη ,όση απαιτείται για να καλυφθεί ότι και ο  ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ των διοδίων.

  Τον Ιούνιο του 2017 κατά την παρουσίαση του σχεδιασμού για την υλοποίηση του έργου απο την τότε ηγεσία του υπουργείου υποδομών, ο κ. Σπίρτζης ήταν σαφής. “Διόδια θα επιβληθούν για να κατασκευαστεί το έργο”.  Ωστόσο πρόσθεσε και ένα “αλλά”. Που αφορούσε στο ποιοι θα τα πληρώνουν .Διευκρίνισε ότι δεν θα πληρώνουν οι Κρητικοί διόδια αλλά μόνο οι τουρίστες και οι επαγγελματίες που μεταφέρουν επισκέπτες. Σημειώνοντας τότε ότι η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά, χωρίς όμως να διευκρινίσει το πως ακριβώς θα εφαρμοστεί αυτό και πως θα διαπιστώνεται ο τόπος διαμονής, η καταγωγή και η ιδιότητα κάθε επιβάτη.Επομένως για να συνεννοούμαστε και να μην εμπαίζονται οι Κρητικοί. Σε ότι αφορά την καθεαυτή πράξη των διοδίων δεν διαφωνεί ούτε η ΝΔ , ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ. Μπορεί να γίνει διαχωρισμός στο ποιος πληρώνει και το ποιος όχι,όπως υποστηρίζεται; Nαι μπορεί, μέχρι να βρεθεί έστω και ΕΝΑΣ πολίτης- Έλληνας ή Ευρωπαίος- ο οποίος θα προσφύγει είτε στα ελληνικά δικαστήρια , είτε ακόμη και στα ευρωπαϊκά εναντίον του ελληνικού δημοσίου για διάκριση.Μόλις τον περασμένο Ιούνιο το Ευρωδικαστήριο απέρριψε αντίστοιχο νόμο της Γερμανίας με τον οποίο προωθούσε την πληρωμή ειδικού τέλους για τη χρήση του οδικού δικτύου της  αλλά μόνο από χρήστες άλλων χωρών και όχι από Γερμανούς.Οι Ευρωπαίοι δικαστές αποφάνθηκαν ότι μια τέτοια ρύθμιση παραβιάζει τις αρχές της αναλογικότητας.

  Από τον ΣΥΡΙΖΑ θεωρώ δεδομένο ότι θα επιμείνουν παραπέμποντας όχι εκτός αλλά εντός συνόρων στο παράδειγμα της Θράκης. Τον Δεκέμβριο του 2017 αποφασίσθηκε ότι οι μόνιμοι κάτοικοι της Θράκης δεν θα πληρώνουν στα διόδια της περιοχής, έως ότου θεσπιστούν και εφαρμοστούν τα λεγόμενα «αναλογικά», δηλαδή θα ξεκινήσουν να πληρώνουν μετά από ένα χρονικό διάστημα .Όμως  έστω και έτσι,και αυτή η απόφαση έχει πολλούς αστερίσκους. οι οποίοι για εμάς εδώ στην Κρήτη έχουν εξαιρετική σημασία αφού τόσο ο όγκος όσο και το προφίλ των χρηστών είναι εντελώς διαφορετικά.Για τη περίπτωση των Θρακιωτών  εκτός από το ότι η απαλλαγή αφορά μόνο όταν το αυτοκίνητο ανήκει στον οδηγό (δηλαδή πληρώνουν όλα τα επαγγελματικά οχήματα τα οποία τα οδηγούν εργαζόμενοι που δεν τους ανήκουν π.χ τροφοδοσίας,ταξί,τουριστικά,λεωφορεία κτλ),το κυριότερο κριτήριο για να πάρει κάποιος απαλλαγή πληρωμής από τα διόδια είναι να διαθέτει την κύρια κατοικία του ή την έδρα της επιχείρησής του σε κάποιον από τους νομούς που υπόκεινται στη ρύθμιση.Για τα διόδια της Μέστης, η απαλλαγή πληρωμής αφορά τους Νομούς Ροδόπης (στον οποίο βρίσκονται), το Νομό Έβρου και τον Νομό Ξάνθης.Για τα διόδια του Ιάσμου, η απαλλαγή αφορά τους Ροδοπίτες (αφού τα διόδια βρίσκονται στη Ροδόπη) και τους κατοίκους του Νομού Ξάνθης, αλλά ΟΧΙ τους κατοίκους του Νομού Έβρου, αφού ο Έβρος δεν συνορεύει με την Ξάνθη. Συνεπώς, οι Εβρίτες πληρώνουν κανονικά στα διόδια του Ιάσμου. Στα διόδια του Αρδανίου τέλος, που θα βρίσκονται στο Νομό Έβρου, απαλλαγή πληρωμής θα έχουν ΜΟΝΟ οι Εβρίτες και κανείς άλλος. Πιο απλά .Ακόμη κι αν υιοθετούνταν αντίστοιχό μοντέλο ,ο Ηρακλειώτης μπορεί να μην πληρώνει για να πάει στο Ρέθυμνο αλλά θα πληρώνει για να περάσει στα Χανιά και όλα αυτά μαζί με τον κίνδυνο που περιγράψαμε παραπάνω για την προσφυγή οποιουδήποτε πολίτη εναντίον του ελληνικού δημοσίου.Το συμπέρασμα. Από τη στιγμή που το μοντέλο κατασκευής του ΒΟΑΚ είτε με ΝΔ είτε με ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει διόδια, θα πληρώσουμε αργά ή γρήγορα για τη χρήση του οδικού άξονα.Αυτή είναι η αλήθεια και ότι άλλο λέγεται αφορά στον επικοινωνιακό χειρισμό που επιχειρούν τα κόμματα και σίγουρα προσβάλουν τη νοημοσύνη των Κρητικών.

   To επόμενο ερώτημα  που προκύπτει είναι το εξής. Θα μπορούσαμε να αποφύγουμε τα διόδια; Χθες ,ναι.Σήμερα, όχι.Και με αυτή την ερωτοαπάντηση οδηγούμαστε και στο ερώτημα για το ποιος έχει την ευθύνη.Καθαρές κουβέντες.Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 1,5 δις ευρώ.Αυτό το ποσό δεν υπάρχει περίπτωση να αντληθεί εξ ολοκλήρου από τον εθνικό προυπολογισμό . Τουλάχιστον αυτό δεν μπορεί να γίνει σε πέντε ή ακόμη και σε δέκα χρόνια.Τις προηγούμενες δεκαετίες θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί μεθοδικά η άντληση εθνικών πόρων  και σήμερα να είχαμε σταδιακά έναν σύγχρονο ολοκληρωμένο ΒΟΑΚ. Δεν έγινε.Και γι΄αυτό την κύρια αν όχι την αποκλειστική ευθύνη έχουν ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝ.ΑΛ και  ΝΔ καθώς και οι εκπρόσωποι τους τοπικά.Όχι μόνο οι βουλευτές που εκλέχθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες με τα δυο κόμματα αλλά και όλοι οι παράγοντες της αυτοδιοίκησης,των επιστημονικών φορέων, της παραγωγής ακόμη και της εκπαίδευσης που αναρριχήθηκαν στην διοικητική πυραμίδα των τομέων τους μέσα και από τη στήριξη των δυο κομμάτων.’Όταν κατάφερναν τον προσωπικό τους στόχο,αδυνατούσαν στη συνέχεια να διεκδικήσουν αυτό που αναλογεί στην Κρήτη,μη τυχόν και δυσαρεστήσουν την εκάστοτε εξουσία που τους ευνόησε για την δική τους ανέλιξη.

  Σε ότι αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ και το μερίδιο ευθύνης ,είναι προφανές ότι δεν μπορεί να του καταλογίσει κανείς ότι ευθύνεται για όλα όσα οι άλλοι δεν έκαναν επί δεκαετίες.Ακόμη κι΄αν αποδεχτούμε τον ισχυρισμό της σημερινής κυβέρνησης ότι άφησε απλά ένα σχέδιο για το ΒΟΑΚ, τότε θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι άφησε έστω και κάτι σε 4 χρόνια ενώ τα 40 χρόνια που προηγήθηκαν δε στάθηκαν αρκετά για να εκπονηθεί ούτε αυτό το σχέδιο. Όμως αυτό που του καταλογίζεται είναι η  έλλειψη ειλικρίνειας.Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια και κυρίως η ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας για να έλθει αντιμέτωπος με την ¨φθηνή¨ ρητορική γεμάτη ιδεοληψίες του όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος. Τότε που δεν σήκωνε κουβέντα για συμβάσεις παραχώρησης , ξεσηκώνοντας βουλή, περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια για ξεπούλημα σε ιδιώτες που θέλουν να… πιουν το αίμα των κρητικών και όλα τα συναφή.Σήμερα τις συμβάσεις παραχώρησης τις έχει σχεδόν σημαία του ενώ όπως εξηγήσαμε επί της ουσίας δεν διαφωνεί με τα διόδια .Άλλωστε δε θα μπορούσε και διαφορετικά. αφού οι συμβάσεις παραχώρησης για οδικά έργα στην πλειοψηφία τους συνδέονται με διόδια ώστε ο ιδιώτης να έχει σταθερά και εξασφαλισμένα έσοδα για την απόσβεση της επένδυσης του και τη συντήρηση του οδικού άξονα.

    Εν κατακλείδι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης  δεν μπορεί να κατασκευαστεί με δημόσιες επενδύσεις και η επιβολή διοδίων αργά ή γρήγορα θα αφορά τους Κρητικούς.Το τελευταία δύο ερώτημα είναι τα εξής.Θέλουμε διόδια;Oχι!Θέλουμε να συνεχίσουμε να προσθέτουμε θύματα στη μαύρη λίστα; Oχι!!!Η βαρύτητα κάθε απάντησης καθορίζει εν πολλοίς και τις επιλογές μας.