Πώς θα καταπολεμήσουμε τον “εθισμό μας στον τροχαίο θάνατο”;

Η Ελλάδα, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτισμό, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια θλιβερή πραγματικότητα: Τα τροχαία ατυχήματα έχουν μετατραπεί σε μάστιγα, αφήνοντας πίσω τους θύματα, πόνο και αναπάντητα ερωτήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα τροχαία ατυχήματα δεν είναι απλώς στατιστικά στοιχεία. Πίσω από κάθε αριθμό κρύβεται μια ανθρώπινη ιστορία, μια οικογένεια που πενθεί, ένα όνειρο που σβήνει. Η συχνότητα και η σοβαρότητα αυτών των ατυχημάτων υποδηλώνουν μια βαθιά ριζωμένη κοινωνική παθογένεια.
Πολλά είναι τα αίτια που συμβάλλουν σε αυτή την τραγική κατάσταση. Τα κυριότερα τα επισήμανε και ο Γιάννης Λιονάκης, μιλώντας στην εκπομπή μου. Δείτε ΕΔΩ
- Ανθρώπινο λάθος: Η απροσεξία, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών, και η παραβίαση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας είναι οι κύριοι παράγοντες που οδηγούν σε ατυχήματα.
- Υποδομές: Το οδικό δίκτυο της Ελλάδας, σε πολλές περιπτώσεις, είναι παλαιωμένο και δεν πληροί τα σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας. Η έλλειψη επαρκούς σήμανσης, ο κακός φωτισμός και οι επικίνδυνες στροφές αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων.
- Έλλειψη παιδείας: Η έλλειψη οδικής συνείδησης και η απουσία συστηματικής εκπαίδευσης από νεαρή ηλικία συμβάλλουν στη διαμόρφωση επικίνδυνων οδηγικών συνηθειών. Η απουσία ενημερωτικών εκστρατειών και η έλλειψη σεβασμού προς τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας επιδεινώνουν το πρόβλημα. Στην Κρήτη πάντως κάτι γίνεται από την Τροχαία Ηρακλείου και τον Εθελοντικό Σύλλογο Πρόληψης Ατυχημάτων. Δείτε ΕΔΩ.
- Ατιμωρησία: Η αίσθηση της ατιμωρησίας για τις παραβιάσεις του ΚΟΚ ενισχύει την αδιαφορία και την ανευθυνότητα. Η ανεπαρκής αστυνόμευση και η μη εφαρμογή των νόμων συμβάλλουν στην αύξηση των παραβάσεων.
- Ηλικιακή ομάδα: Οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό εμπλοκής σε τροχαία ατυχήματα, λόγω απειρίας και απερίσκεπτης οδήγησης.
- Χρήση κινητού τηλεφώνου: Η απόσπαση προσοχής κατά την οδήγηση λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου αποτελεί σοβαρό παράγοντα πρόκλησης ατυχημάτων.
Η αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου απαιτεί μια συντονισμένη προσπάθεια από όλους:
- Κράτος: Ενίσχυση των ελέγχων, βελτίωση των υποδομών, αυστηροποίηση των ποινών και εκστρατείες ενημέρωσης. Επένδυση σε σύγχρονα συστήματα οδικής ασφάλειας και τεχνολογίες που μειώνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων.
- Πολίτες: Υπεύθυνη οδήγηση, σεβασμός στους κανόνες, και αλληλεγγύη προς τα θύματα. Συμμετοχή σε προγράμματα οδικής ασφάλειας και εκπαίδευσης, και ενημέρωση για τους κινδύνους της οδικής κυκλοφορίας.
- Εκπαίδευση: Ενίσχυση της οδικής αγωγής στα σχολεία και συνεχής ενημέρωση των οδηγών. Προώθηση της κυκλοφοριακής αγωγής από μικρή ηλικία, ώστε να διαμορφωθούν υπεύθυνοι οδηγοί του μέλλοντος.
- Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης: Προβολή ενημερωτικών μηνυμάτων για την οδική ασφάλεια και την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.
Ο τροχαίος θάνατος, αν και δυστυχώς έχουμε εθιστεί σε αυτόν, όπως μου είπε ο Γιάννης Λιονάκης, δεν είναι αναπόφευκτος. Είναι μια κοινωνική πληγή που μπορεί και πρέπει να θεραπευτεί. Απαιτείται μια συλλογική προσπάθεια, μια αλλαγή νοοτροπίας, μια συνειδητοποίηση της αξίας της ανθρώπινης ζωής. Ας σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα στην άσφαλτο. Ας αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί.